sreda, 14.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 13.12.2020. u 20:00 Milenija Simić-Miladinović

Starijim profesorima teže da drže onlajn nastavu

Obrazovanje na daljinu u gimnazijama zavisi od digitalnih veština profesora. Otkako se beleže izostanci, đaci ozbiljnije shvataju časove na netu
(Фото EPA-EFE/Julien Warnand)

Nema jednoobraznnog modela nastave potpuno onlajn, jer ona je kombinacija silnih varijanti elektronske komunikacije između nastavnika i učenika. Ona može biti u realnom vremenu, kada su kao u klasičnoj učionici profesor i đaci zajedno na času, ali pomoću nekog konferencijskog alata. Može značiti ostavljanje video-sadržaja, pisanih materijala, različitih multimedijalnih izvora učenja i povratnih informacija na virtuelnoj tabli odeljenja. Ima nastavnika koji obilato koriste opciju da u „gugl učionici” zakažu postavljanje nastavnih materijala i obaveštenja u određeno vreme, da izgleda kao da su na početku onlajn časa objavili lekciju, pitanja ili obaveštenje iako nisu pred računarom. Ima i učenika koji kao da su već na raspustu, iako on zvanično počinje 21. decembra. Ipak, većina marljivo privodi polugodište kraju.

– Uglavnom se profesori zaista trude. Neko nema tehničke mogućnosti, pa dolazi da radi onlajn iz škole. Dosta je objektivnih otežavajućih okolnosti, iako je bilo seminara, jesu ljudi prošli obuke za upotrebu IKT u nastavi, ali nije to dovoljno. Potrebno je iskustvo. Kao sa vožnjom, to što ste položili ne znači da ste dobar vozač, ali bićete posle 50.000 pređenih kilometara. Nastava onlajn je dragoceno iskustvo za sve i može da nam oplemeni školu. Suvo je zlato u smislu da kada je učenik bolestan profesor može da mu pomogne da bolje nauči. Ipak, otpori postoje. Ima vremešnijih nastavnika koji obrazovanje na daljinu ne prihvataju, ne umeju, ne snalaze se. Moramo i za njih imati razumevanja – dočarava za „Politiku” Bojan Vučković, direktor Trinaeste beogradske gimnazije.

Što se TV časova tiče, gimnazijski profesori smatraju da je to dobro samo kada ne postoji ništa drugo. Veći značaj nastava s televizijskog ekrana imala je prošlog proleća nego što ima sad.

– Naši profesori to slabo koriste. Imamo kolegu koji snima časove uvek u vezi s nastavom koju drži svojim đacima. Snimke objavljuje na „Jutjubu” za učenike naše gimnazije, ali ih u onlajn nastavi koriste i kolege iz drugih škola. Ako imate 100 profesora, imate 100 različitih načina rada. Sve kolege koje su snimale TV časove izvanredni su nastavnici. Ali đaci kojima inače ne predaju, ne poznaju ih, ne slušaju ih kao svoje profesore, to je problem. Dobro je što je to postojalo, pa i što i dalje postoji, ali nije oslonac obrazovanju već samo povremeno može da posluži – smatra Vučković.

Kao mnoge njegove kolege, i on kaže da u poređenju s prvom varijantom prinudne onlajn nastave u vreme vanrednog stanja, „koja nije ličila ni na šta, ova sada jeste bolja”. Ne prećutkuju direktori da je i školovanje na daljinu – kao deo kombinovanog modela po kome su od početka ove školske godine jedne nedelje gimnazijalci učili u klupama, a druge kod kuće – imalo manjkavosti. Sadašnji sasvim onlajn način doneo je neke prednosti, u odnosu na pređašnja iskustva, mada i on nije idealan.

– Časovi traju 45 minuta, po redosledu iz rasporeda. Držimo se satnice tako da u vreme kada bi časovi inače bili u školi profesori stavljanju materijale u virtuelnu učionicu, ne van radnog vremena i vikendom, da se zna red, i time bude lakše i đacima. Kod nas u Karlovačkoj gimnaziji to znači da je nastava samo u prepodnevnoj smeni, od pola osam ujutru do pola dva po podne. To dobro funkcioniše. Praćenje nastave je sada ozbiljnije. Beleži se ko je prisutan na onlajn času, što i za učenike i za profesore ne znači samo „Dobar dan!” na početku, već se rade zadaci, vidi se ko je prisutan i aktivan do kraja nastave – primećuje Branko Stojkov, direktor Karlovačke gimnazije.

Ako učenik ima tehničkih problema da prati nastavu na daljinu, obaveštava profesora porukom. Za decu koja su bolesna i imaju temperaturu, razredne starešine obaveštavaju nastavni kadar da tih dana taj đak iz opravdanih razloga ne može da prisustvuje onlajn nastavi.

– Ranije nismo imali mogućnost da to regulišemo, a dešavalo se da se učenik uopšte ne javlja na pozive i poruke. S kolegama širom Srbije delim zapažanje da dok je nastava bila kombinovana, đaci su onlajn nedelju doživljavali kao da su na raspustu. Kao da nedelju dana idu u školu, sedmicu zatim se odmaraju, a mi nismo mogli da im upišemo izostanke s onlajn nastave. Učenici su tada bili u obavezi da u školu dođu na kontrolni, pismeni ili da usmeno odgovaraju za ocenu. Sada se ocenjuju i onlajn – objašnjava Stojkov.

Ocene iz neposrednog rada su objektivnije, saglasni su direktori škola, jer na daljinu nastavnici nemaju siguran sistem da utvrde da li učenik prepisuje i da li mu neko pomaže dok traje provera znanja.

Komеntari34
c89e2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mita
Zato što je lakše napraviti onlajn prezentaciju, nego držati predavanja uživo.
U tom grmu lezi zec
Prezentaccija nije isto sto i predavanje.
Aleks
Online nastava bi mogla biti zamena za konvencionalnu nastavu, ali se stvari moraju postaviti na svoje mesto. Da bi se izvodila nastava na daljinu putem Interneta, potrebno je imati jedinstveni software (ekosistem) na nivou drzave Koji bi koristile sve skole I koji bi profesorima I nastavnicima omogućio da kvalitetno obavljaju nastavu. Sada imamo slucaj gde nastavnici koriste razne programe Zoom,Skype,Viber itd. bez utvrdjenih pravila, a to zbunjuje ucenike i utice na produktivnost nastave.
Остаповић
Знате, било би интересантно и најобјективније питати децу шта мисле, не само о онлајн настави, него уопште о школи. Посебно би било интересантно чути мишљење средњешколаца. И то не став размажене фимназијске деце из центра Београда, него рецимо неке провинцијске техничке или пољопривредне школе. Да чује јавност шта деца мисле о професорима, квалитету наставе, недостатку чак и најосновнијих уџбеника (а камоли стручних), односу према деци...
дд
Сложила бих се са вашим коментаром у делу који се односи на то да се питају деца шта мисле о школи и предавачима. Али зашто генерализујете и у старту оптужујете децу из центра Београда и гимназија као размажену? Зачудили бисте се колико је скромне деце жељне учења и рада у гимназијама у центру Београда. Размаженост не познаје врсту школе нити локацију.
Ненад
У новом Саду само Јовина гимназија има ораву онлајн надтаву где надтавницу путем видео конференцијских алата држе чадове по распоррду.Ћерка ми је у медицинској, благи ужас од онлајна.Само наставница физике и математике држе прави онлајн а остали гугл учионицу а то нема везе са онлајн.Учити латински тако што ти неко да презентацију је баш дивно, зар не. Настава је криминална.Немамо чиме да се хвалимо.Наставници неће да снимају своје часове јер може их неко прозвати и можда тужити због изјава које
pera
sramota za profesore da ne znaju dva puta da kliknu misem, pa nije da imaju po 100 godina pa da ne mogu da nauce. ne treba njima da programiraju nego samo da udju u program. ako nemaju zelju i volju da toliko malo urade za dobro nase dece i zarad svog usavrsavanja onda i nek sede kuci, ima ko zna i ko hoce.
santa
pod 1 ,nisu profesori glupi da ih neko proziva idiotima da ne znaju da kliknu misem ,moj komsija ima 74 i nepismen je pa koristi internet,a pod 2 to "usavrsavanje" veze nema sa zivotom.nastava je samo i SAMO uzivo licem u lice.onlajn nastava mozda zvuci kull,moderno i avangardno,kobajagi pratimo svetske trendove sve ostalo nije ni blizu kvaliteta nastave uzivo.bez takve interakcije nema ni ucenja.mozda u IT sektoru ali sve ostalo ..zaboravi.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja