nedelja, 28.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 17.12.2020. u 20:00
ISHRANA

Mršavite pravilno

Stare navike definitivno moraju da se menjaju, a nove – zdrave – da se usvajaju. – Apetit najlakše kontrolišete ako imate redovan doručak
(Фотографије Пиксабеј)

Ishrana za mršavljenje može da odvede osobu na stranu koju ne želi, jer kao što postoje pravi, postoje i pogrešni načini mršavljenja. Ishrana za mršavljenje bez opasnosti po vraćanje kilaže, podrazumeva neka pravila. Osnovno pravilo jeste da stari način života koji je doveo do toga da vaša težina i BMI (Body Mass Index – indeks telesne mase) budu veći od onih koje priželjkujete mora da se promeni. Stare navike definitivno moraju da se menjaju, a nove, zdrave da se usvajaju i cilj će se ostvariti na vaše zadovoljstvo.

Dijeta ne znači gladovanje. Ishrana za mršavljenje počiva na nekim iskustvenim pravilima koje svaka osoba na dijeti treba da usvoji. Mnogo toga možete da uradite kako bi vam mršavljenje bilo zdravo i trajno, a iskustva su dobar putokaz ka cilju.

Ne preskačite doručak. Apetit najlakše kontrolišete ako imate redovan doručak. Zašto to kažem? Najduže vreme između dva obroka je upravo u toku noći, kada spavamo, pa između večere i doručka može da prođe i po 9-12 časova. Ako i doručak preskočite, ovaj jaz će se proširiti još nekoliko časova. U njemu su nam i dalje potrebne kalorije za rad, pa makar to bio i bazalni metabolizam. Mnogi misle ako preskoče doručak da će lakše smršati, a to je najštetnija zabluda.

Uobročite se. Ako mislite da su dva obroka dnevno dovoljna za mršavljenje, varate se. Smanjenjem broja obroka činite veliku grešku, jer par puta jedete puno hrane. Umesto toga jedite više puta po manje, čime ćete organizmu reći „sve je u redu, ne brini, imaćeš dovoljno hrane, ne trebaju ti masne rezerve”. Ubrzaćete sagorevanje kalorija i smanjićete žudnju za grickalicama u toku dana. Opšta preporuka za zdravo mršavljenje su 3 glavna (osnovna) obroka + 2 užine između njih = 5 obroka. Kao u školi, petica je uvek bila bolja od dvojke.

Jedite dosta povrća, voća i žitarica. Povrće i voće su skroman izvor kalorija, ali odličan izvor vitamina i minerala, ali i onoga što je za mršavljenje veoma važno – vlakana. Žitarice su naravno bogate vlaknima i daće vam potrebnu energiju. Vlakna ubrzavaju probavu hrane, olakšavaju pražnjenje creva i uklanjaju onaj poznat osećaj nadutosti koji mnoge osobe koje žele da smršaju imaju.

Držite flašicu sa vodom u blizini. Ponekad neke osobe mogu da pomešaju osećaj žeđi i gladi, što može negativno da se odrazi na kilažu. Ako ste žedni, ne trebaju vam sokovi ili neke grickalice, popijte čašu vode. Dnevne potrebe za vodom zavise od mnogih faktora, ali u proseku, dovoljno je unositi oko 2 litra vode na dan.

Caption

Smanjite ili izbacite alkohol. Da, alkohol goji. Čaša vina može imati istu količinu kalorija kao komadić čokolade, a flaša piva kao jedna kesica čipsa.

Ne kupujte hranu sa praznim kalorijama. Kako bi smanjili želju, prestanite sa kupovinom grickalica, čokolada, biskvita, čipsa i gaziranih pića. Kupite zdrave grickalice, jezgrasto voće, laneno seme, žitne pločice, kokice i druge integralne zanimacije.

Uzmite manji tanjir. Psihološki uticaj veličine tanjira na ishranu potvrđen je u praksi, pa ako imate veliki tanjir, poješćete više. Zato uradite suprotno i u svom programu mršavljenja koristite male tanjire, male činije i male čaše. Kada vidite malu količinu hrane u tanjiru nećete se mnogo zabrinuti, pa ćete se i naviknuti na manje porcije od onih ranijih.

Ne izbacujte cele grupe namirnica iz ishrane. Mnoge loše dijete često izbacuju cele grupe namirnica iz ishrane čime se uželimo njih i po prestanku dijete navalimo kao „gladna godina”.

Aktivirajte se. U mojoj praksi definitivno je potvrđeno da osobe koje uvedu fizičku aktivnost, makar ona bila minimalna, lakše i brže mršave. Naravno, aktivnost mora da bude prilagođena osobi koja drži dijetu i da joj prija dok je obavlja.

Planirajte vašu dijetu. Isplanirajte vaš doručak, ručak i večeru za bar nedelju dana unapred vodeći se vašim dnevnim potrebama i aktivnostima, kao i fizičkim i zdravstvenim karakteristikama.

Na kraju moram još jednom da podvučem da dijeta ne znači gladovanje, jer gladovanje znači prejedanje, a prejedanje znači gojaznost. Hajde da ne idemo pogrešnim putem, izgubićemo vreme vraćajući se na pravi.

Jasna Vujičić, nutricionista

www.nadijeti.com

Komеntari3
38b52
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule Astro
Jedino bih rekao da nije baš najtačnije da je voće siromašno kalorijama. Previše je šećera u njemu, ali naravno, ključ je u umerenosti. Jedna pomorandža ili jabuka ili banana su sasvim dovoljne na dan. Ako iscedite 4 pomorandže i tako dobijete veću čašu soka, to vam je oko 50g šećera (10 kašičica) i taj šećer se isto ponaša kao bilo koji drugi šećer - nije dobar.
crno vino
Jedna casa crnog vina od 2 dl ima 80cal. Po mnogim sveetskim istrazivanjima, casa crnog vina dnevno je zdrava za srce i krvne sudove. Naravno, ne bi trebalo da se ppije vise od jedne case.
Zoran Milovic
E,ali budi majstor pa stani na jednoj casi....

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja