Regulatorno antimonopolsko telo Evropske unije dalo je zeleno svetlo za spajanje grupe „Fijat Krajsler automobili” (FCA) sa grupom „Pežo – Sitroen automobili (PCA)” u zajedničku kompaniju pod nazivom „Stelantis”, što u prevodu znači obasjan zvezdama.
Nova kompanija, vredna 50 milijardi evra, zvanično će početi da radi do kraja prvog kvartala sledeće godine, a u okviru nje će poslovati i kragujevački „Fijat”. Zvaničnom početku rada „Stelantisa” će prethoditi sastanak akcionara i menadžmenata dveju kompanija zakazan za 4. januar 2021.
Samo se čekalo da nadležna komisija Evropske unije utvrdi da „Stelantis” neće biti monopolista na evropskim tržištima. Prema ranijem pisanju Rojtersa, to nije išlo glatko, jer su evropski regulatori sumnjali da će udruženi navodno imati veliki udeo na tržištu kamioneta. „Fijat” i „Pežo” su očigledno uspeli da ih razuvere i razjasne regulatorima nedoumice.

Ali, ako „Folksvagen”, kao najveći evropski i svetski proizvođač automobila, nema status monopoliste na tržištima evropskih zemalja, nije ni bilo očekivano da će to da postane novoformirani „Stelantis”.
Zajednička kompanija FCA i PCA, sa projektovanom proizvodnjom od oko 8,7 miliona vozila godišnje, postaće, po obimu proizvodnje, četvrti proizvođač automobila na svetu – iza „Folksvagena”, „Tojote” i grupacije „Reno–Nisan–Micubiši”, a ispred „Dženeral motorsa”, „Forda” i drugih svetskih automobilskih megakompanija.
Kompanija „Stelantis” će obuhvatiti brendove „abart”, „alfa romeo”, „fijat”, „fijat profešonal”, „krajsler”, „džip”, „lančija”, „rem”, „maserati”, „pežo”, „sitroen”, „opel” i druge.
„Fijat” i „Pežo” su udružili snage kako bi neutralisali negativne efekte usporavanja tražnje i lakše podneli troškove proizvodnje ekološki čistijih vozila da bi ispunili zahteve pooštrenih propisa o emisiji gasova. Spajanje će doprineti proširenju tržišta jer „Fijat Krajsler” se, zbog „Krajslera”, dobro kotira na američkom tržištu, na koje „Pežo” nikada nije uspeo da se probije u meri značaja i veličine te kompanije.
Učešće u zajedničkoj kompaniji sa „Fijat Krajslerom” najverovatnije će „Pežou” konačno da otvori vrata još uvek najprestižnijeg svetskog automobilskog tržišta – onog američkog. Sa druge strane, „Pežo” ima dobre pozicije na tržištima Afrike i Azije, gde „Fijat Krajsler” nije mnogo prisutan. Kada je reč o „Fijatovoj” fabrici u Kragujevcu, ona će nastaviti da radi u okviru nove grupacije, kao što je prošle godine i rečeno kada je najavljeno da će se spojiti dva automobilska giganta „Fijat” i „Pežo”.
Budući da je fabrika u Kragujevcu jedna od najsavremenijih u FCA grupaciji u kojoj je veći deo proizvodnje digitalizovan, očekuje se će u zajedničkoj kompaniji brže doći do novog modela.
Pjetro Gorlije, izvršni direktor grupacije FCA, pre dva meseca je poslao pismo zaposlenima u kojem im je saopštio da posle Italije (u kojoj su počeli da proizvode električni model „fijat nju 500”), dolazi na red razvoj fabrika u Poljskoj, potom u Srbiji i Turskoj. I to je prvi put da je zvanično u poslednje vreme pomenuta fabrika u Srbiji.