VAŠINGTON – Kompanija „Boing” nepropisno je trenirala probne pilote tokom ponovne sertifikacije modela „737-maks”, i zajedno sa Federalnom upravom za vazduhoplovstvo (FAA) pokušala da prikrije važne informacije o tragedijama na letovima ovih aviona nakon kojih su prizemljeni, navodi se u izveštaju američkog Senata, javio je Tanjug.
Komitet za trgovinu Senata SAD pokrenuo je istragu o testiranju ključnog automatizovanog sistema bezbednosti, poznatog kao MCAS, tokom ove godine, koji je u vezi sa dve avionske nesreće na letovima „737-maks” u Indoneziji i Etiopiji.
Komitet je u izveštaju od petka zaključio da su Federalna uprava za vazduhoplovstvo i zvaničnici „Boinga” uspostavili unapred utvrđeni ishod testa da bi potvrdili važeću pretpostavku da je ljudski faktor povezan sa vremenom reakcije pilota”, navodi Bi-Bi-Si.
„’Boing’ se igrao ruskog ruleta sa životima ljudi, zvaničnici kompanije nepropisno su trenirali test pilote u simulaciji MCAS, suprotno protokolu testiranja”, tvrdi se u izveštaju. Istražitelji su izneli sumnje i da FAA i „Boing” pokušavaju da prikriju važne informacije koje su mogle doprineti tragedijama na avionima „737-maks”.
Iz kompanije „Boing” je saopšteno da su navode odbora shvatili ozbiljno i da će ih u potpunosti preispitati, a FAA je u petak negirala svoju odgovornost i saopštila da pažljivo razmatra dokument, za koji tvrdi da sadrži brojne neutemeljene navode.
Test sistema sproveden je u okviru napora FAA da se omogući da ovi avioni mogu ponovo bezbedno da lete. Test je napravljen da pokaže koliko brzo piloti mogu da reaguju na neispravan softver.
U novembru je FAA odobrila povratak modela „737-maks” u avio-saobraćaj i letovi su nastavljeni u Brazilu kompanijom „Gol”, a „Amerikan erlajns” je najavio da će komercijalni letovi u SAD na tom tipu aviona biti obnovljeni 29. decembra.
Avioni „737-maks” prizemljeni su širom sveta u martu 2019. godine posle dve odvojene nesreće ovih modela, u kojima je poginulo ukupno 346 putnika i članova posade.