ponedeljak, 19.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 12.01.2021. u 18:55

Britanski privrednici u šoku posle Bregzita

„У Европску унију више не смете да уносите одређену храну, као што је месо, воће, поврће, риба и слично” (Фото/EPA-EFE/Sander Koning)

U britanskim preduzećima su šokirani, nisu očekivali takve trgovinske ograde i birokratiju nakon izlaska iz Evropske unije, ocenjuje danas nemački radio Dojče vele i dodaje da stručnjaci procenjuju da će prilagođavanje trajati godinama.

Mala scena u trajektnoj luci Huk ov Holand bolje objašnjava Bregzit od svih izjava političara proteklih meseci - carinik oduzima britanskom vozaču paketić sa sendvičima zamotanim u aluminijumsku foliju, navodi Dojče vele i citira razgovor između aktera u pomenutom događaju.

„U Evropsku uniju više ne smete da unosite određenu hranu, kao što je meso, voće, povrće, riba i slično”, objašnjava carinik šokiranom vozaču.

„Mogu li bar da zadržim hleb namazan maslacem, ako izvadim šunku”, pita putnik.

„Ne, sve se oduzima”, kaže carinik i dodaje:„Dobrodošli u Bregzit, sori”.

Od prošlog vikenda britanski mediji puni su izveštaja o navodno neočekivanim posledicama sporazuma o Bregzitu.

„Dejli mejl” se žali na „Bregzit-birokratiju u lukama” i pokazuje prazne police u prodavnicama u kojima nedostaje salate, karfiola ili pomorandži, primećuje nemački radio.

Iz Pariza, trgovinski lanac „Marks i Spenser” javlja o problemima na odeljenjima sa hranom, jer svoje proizvode više ne sme da izvozi u EU. Predstavnici proizvođača u tv emisijama zahtevaju dodatne pregovore s Evropskom unijom.

Nadležni ministar Majkl Gouv istovremeno upozorava da se tokom sledećih nedelja očekuju „značajne smetnje na granicama”, jer će više kamiona naići na strože kontrole.

(Foto/EPA-EFE/SEM VAN DER WAL)

Trajektne luke, kao što je Kale, zabeležile su od Nove godine samo četvrtinu uobičajenog prometa. Čim se isprazne skladišta popunjena pre kraja prošle godine i transport ponovo dođe na uobičajeni nivo od 10.000 kamiona, na severnofrancuskoj obali verovatno će biti većih poteškoća, ocenjuje se u tekstu.

Francuska policija, dodaje se dalje, već je upozorila da će strogo kontrolisati da više nema prelaznog vremena. Vlasnik trajekta DFDS javlja da već sada brojni kamioni ne mogu da budu propušteni zbog nedostatka dokumentacije ili zbog neodgovarajućih dokumenata.

Dostavljač paketa DPD je do sredine nedelje obustavio dostavu u EU, dok se ne razjasni kako može da radi prema novim načelima. Neki špediteri su takođe obustavili rad, jer njihovi vozači nisu dorasli novim uslovima rada i dužini čekanja.

Jedno preduzeće koje se specijalizovalo za prekograničnu onlajn-trgovinu očekuje da će korisnici tek tokom idućih nedelja da shvate šta za njih znače nova pravila nakon Bregzita s promenom obračuna PDV-a i drugim propisima.

„U prvim nedeljama vidimo samo vrh ledene sante”, kaže stručnjak za trgovinu Martin Palmer iz firme „Hurikejn”. Naročito su pogođena preduzeća koja Veliku Britaniju koriste kao bazu za distribuciju robe po Evropskoj uniji, prenosi Tanjug.

Farmerke iz Bangladeša, recimo, moraju prilikom uvoza u Veliku Britaniju da budu ocarinjene, a ubuduće, zbog novih pravila o poreklu robe, mora da bude plaćena carina i prilikom izvoza tih farmerki u EU, jer one nisu 50 odsto proizvedene u Velikoj Britaniji, kako zahtevaju nova pravila, predočava Dojče vele.

(Foto/EPA-EFE/MARTIN DIVISEK)

Onlajn prodaja odeće i tehničke robe verovatno se više neće isplatiti.

Pre Božića britanske poreske vlasti objavile su da očekuju dodatne troškove za britansku privredu od oko sedam milijardi funti godišnje. To je suma koja otprilike odgovara iznosu ranijih britanskih uplata u budžet EU.

U tekstu se napominje da kada neka zemlja izađe iz EU carinske unije onda moraju da se prave carinske deklaracije, a uz to i deklaracije o poreklu robe, veterinarske potvrde, certifikati o standardima proizvodnje i drugo. Udruženja privrednika ocenjuju da je ovo logistička i administrativna „noćna mora”.

„To je najveća promena u trgovinskim odnosima između susednih zemalja i to od danas do sutra”, kaže trgovinski stručnjak Dejvid Henig iz „Ju-Kej trejd-foruma”. Vlada je, s jedne strane, upozoravala na probleme, a s druge, predstavnici privrede nisu shvatali da je EU osnova njihove slobodne trgovine sa Evropom, kaže Henig.

„Doći će do prilagođavanja. Određeni izvoz već sada je obustavljen, drugi će biti kasnije obustavljen zbog rasta troškova i birokratskog opterećenja. Prilagođavanje je neizbežno i deo toga će se videti tek za nekoliko godina”, očekuje Henig.

Iz Pariza, trgovinski lanac „Marks i Spenser” prazni rafovi  na odeljenjima sa hranom (Foto/EPA-EFE/MARTIN DIVISEK)

On smatra da će auto industrija napustiti Veliku Britaniju kad britanska proizvodnja postane neisplativa, a predviđa takođe da će se talasi posledica Bregzita osećati pet do deset godina u britanskoj privredi.

Prema njegovom mišljenju, vlada u Londonu bi morala više da pomogne preduzećima i da pregovara sa EU o pojednostavljenim procedurama na granicama. Smatra, ipak, da je nemoguće promeniti suštinu potpisanog sporazuma, kako to zahtevaju udruženja privrednika.

„Uvek je bilo jasno da će nastupiti veliki problemi”, dodaje Henig.

Na prvoj raspravi u Evropskom parlamentu u ponedeljak postalo je jasno da trgovinski sporazum s Velikom Britanijom neće propasti zbog ratifikacije. Predsednik odbora za trgovinu Bernd Lange najavio je da u EP nameravaju da temeljno pročitaju sporazum na 1.200 stranica i da je on zadovoljan njime.

I Evropska komisija je hvalila postignuti sporazum i očuvanje unutrašnjeg tržišta, pre svega fer-konkurencije. A Leon Delvo, iz generalne direkcije za trgovinu ponovio je: „Ovo je samo sporazum o slobodnoj trgovini. I druge ponude su bile na stolu, ali Britanci su se odlučili za najmanje ambiciozan sporazum”, piše Dojče vele.

Komеntari4
f57e8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Љуба
Препотентни Енглези нашли се у проблемима које ионако сви ми остали имамо са још препотентнијом ЕУ. Па до јуче су и они примењивали исте прописе према земљама које нису у ЕУ. Не разумем у чему је проблем? Све ће се ово превазићи за пар месеци док савладају "папирологију" а то што ће поред аутоиндустрије (која ионако није у енглеском власништву) отићи и банке и фондови, само ће помоћи Енглезима да схвате своју праву величину, острва поред Европе. Знам да је то тешко. Али правично.
Nemanja
Bice rata.
branislav
Zna Nemačka da je odlaskom GB počelo otkucavanje do raspada. Englezi nisu Francuzi pa bi bolje za Nemce bilo da prigrle Ruse koji još postoje jer posle njih ponoviće im se i traći put Istorija.
Jeremie Dior
Koliko vidim, Eu se sada busa jer su Britanci uskratili 20 Milijardi Netto uplate godisnje... to je jedini problem za Evrpku uniju. Sledeci su Portugalija, Italija, Spanija ...

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja