sreda, 03.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 24.01.2021. u 19:00 Biljana Lijeskić
INTERVJU: MILENA KITIĆ, mecosopran

Birala sam između dve lepe stvari u životu

Umesto „trčanja po svetu” rešila sam da se ograničim na nastupe u Kaliforniji
(Фото приватна архива)

U raskošnom nizu uloga sa kojima je svojevremeno, tokom dve decenije aktivne karijere, dostigla slavu u svetu i stigla do angažmana u Metropoliten operi, mecosopran Milena Kitić je u jednom momentu rešila da uspori i ističe da zbog te odluke nije zažalila. Bili su to trenuci kada je dobila sina i shvatila da postoje prioriteti i da je njena baza u Americi. Danas Milena Kitić predaje na Univerzitetu „Čepmen” u SAD, ima svoj vokalni studio i dalje nastupa, ali uglavnom na koncertima. Ono što se možda manje zna jeste da voli latinoamerički ples, salsu, tango i sambu i čak je na nekim takmičenjima zabeležila pobede.

Nikada nije zaboravila ni na nedavno preminulu profesorku Biserku Cvejić, koja joj je predavala, bila mentor, a pomalo i roditelj. Milena Kitić je od prof. Cvejić mnogo naučila i o pedagogiji, a danas sa svojim studentim gaji slične relacije, tople, pune poverenja. Osnovala je dve monetarne nagrade „Milena Kitić za najboljeg mecosoprana”, jedna se dodeljuje u okviru takmičenja Muzičke omladine u Beogradu, a druga na Pasadena vokalnom takmičenju u SAD.

Moja prva uloga je bila Venus u opereti „Orfej u paklu” u Pozorištu na Terazijama, u režiji Branka Pleše. Imala sam samo 18 godina i bila još u MŠ „Mokranjac” (u klasi prof. Anđelke Obradović). Na trećoj godini studija na FMU kod prof. Cvejić ukazala se prilika da položim audiciju u HNK u Splitu, za ulogu Muze i Niklausa u „Hofmanovim pričama”, gde sam nastupala od 1988. do momenta kada je rat otpočeo. U tom periodu je stigla ponuda iz Narodnog pozorišta u Beogradu za ulogu u operi „Karmen”, koja je bila prva u nizu, u periodu od osam godina koje sam provela u našem nacionalnom teatru. Uprkos teškim vremenima, u toku studija sam uspela da nastupam širom Evrope, mahom u ulozi Karmen ili koncertno. Potpisala sam 1996. prvi stalni angažman u Esenu u Nemačkoj. Tu sam provela tri sezone pevajući ceo mecosopranski repertoar, od Karmen do Flore u „Travijati”. Za ulogu Karmen proglašena sam najboljim mecosopranom od publike i kritike u Rajnsko-rurskoj oblasti. Usledile su prve ponude za nastupe u SAD, od koncerata u Karnegi holu do uloga u Vest Palm Biču na Floridi, Los Anđeles Operi, Vašington operi, Baltimoru, Operi Pacifik, i najzad Metropolitenu. Karmen je bila po oceni američke kritike moja ’signature’ rola ‒ kaže Milena Kitić u intervjuu za „Politiku” opisujući svoju karijeru.

Ko vam je od velikih muzičara dao najbolje savete i lične primere o tome kako biti dobar umetnik i čovek?

Među prvima profesorka Biserka Cvejić, koja je postala mentor svima onima koji su joj ostali verni studenti. Uživala je u našem uspehu, doživljavala ga kao sopstveni, što i jeste bio. Zato sada većina njenih studenata i kaže „da nije bilo Bise ne bi bilo ni mene”. Nije bilo godine od 1996, kada sam potpisala prvi angažman u Nemačkoj do pre samo nekoliko godina, da prof. Cvejić nije došla da me poseti, posavetuje, koriguje i pomogne. Bila je sjajna kao umetnik, kao čovek i uzor. Naučila nas je da jedino iskren i konstantan rad donosi pravi i trajni uspeh. Neizmerno će mi nedostajati, od naših mesečnih telefonskih razgovora do njenih životnih i profesionalni saveta. Bila je nama, njenim nekadašnjim studentima, kao druga majka i moj počasni gost gotovo svake zime, s obzirom na to da je kod mene u Kaliforniji topla klima.

Odbili ste nove uloge u Metropolitenu 2007. i stavili scenu u drugi plan, da li se ponekad kajete?

To je bila izuzetno teška odluka. Tim pre jer sam baš u tom momentu došla do nivoa koji sam priželjkivala. Između ostalih, imala sam potpisanih par ugovora sa Metropoliten operom, za Lauru u „Đokondi” (igrom slučaja trebalo je da Željko Lučić i ja nastupamo zajedno u Metu, što bi i za prof. Cvejić u to vreme bio pravi trijumf!) i trebalo je da pevam Elenu Bezuhovu u „Ratu i miru”, pod upravom dirigenta Gergijeva. Neki pevači bi „ubili” za takve angažmane u Metropolitenu... Kako bilo, birala sam između dve lepe stvari, a ne između dve ružne! Nisam želela da mi sin odraste po hotelima, da ga čuvaju nepoznati ljudi, svakog drugog meseca u drugom gradu. Želela sam da ga školujem normalno, sa njegovim vršnjacima. Iz ove perspektive, nije mi žao.

Sada se bavite pedagogijom, a po recenzijama učenici vas hvale, koliko vam to znači? Kojim umetnostima se još inspirišete?

Da, umesto „trčanja po svetu” rešila sam da se ograničim nastupima lokalnog karaktera u Kaliforniiji, sa ponekim „izletom” u ostale države SAD. Moja gostovanja obuhvataju koncerte, solo-resitale, ali povremeno i uloge. Od 2007. predajem na Univerzitetu „Čepmen” i otvorila sam „Milena Kitić vokal studio” u Njuport Biču. Često držim master klas na ostalim lokalnim univerzitetima u Kaliforniji. U žiriju sam na poznatim takmičenjima. Predavala sam na letnjim kursevima u Rimu. Učestvujem u radu „Parnasus” udruženja koje se zalaže za razvoj klasične muzike u Orindž okrugu u Kaliforniji, gde živim. Moja velika ljubav je oduvek bio ples, posvetila sam se i tome, od flamenka koji mi je bio neophodan u brojnim produkcijama „Karmen”, do ostalih latino plesova, od salse, tanga do sambe. Osvojila sam i nekoliko nagrada na Takmičenjima amatera u ovim igrama.

 Kako biste opisali vpedagoški metod?

Moja filozofija predavanja je ista kao kod profesorke Cvejić. Mi kao nastavnici često posmatramo svoj posao holistički. Volim da prigrlim sve svoje studente i da kažem da će uspeh učenika biti neizbežan, uz savršen spoj rada, posvećenosti, pažnje prema detaljima, zamornog ponavljanja itd. Izgradnja pravilne vokalne tehnike zahteva godine strpljivog rada. Nedavno sam nominovana za najboljeg profesora pevanja regiona Ka-vestern, koji obuhvata četiri države Kaliforniju, Arizonu, Jutu i Nevadu. U maju 2020. me je „Koust” magazin proglasio za jednu od šest žena u Orindž okrugu, koje su doprinele svojim radom na raznim poljima.

Korona je mnogo toga odložila, ali kakvi su vaši planovi kada je reč o nastupima?

Pandemije je otkazala sve predstave u SAD do kraja ove godine, a situacija se neće izmeniti verovatno ni do polovine 2022. Publici će biti potrebna hrabrost da se vrati u pozorišta. U Americi je mnogo žrtava, bolnice nemaju dovoljno kiseonika za pacijente, manjak je medicinskog osoblja, prve pomoći.... Ako se većina stanovništva vakciniše i virus oslabi, imaćemo šanse za povratak. Operske kuće su izgubile mnoge donatore, sponzore i publiku. Iako se trenutno ne može nastupati onoliko koliko bismo želeli i dalje se može naći način da se doprinese operskoj umetnosti koju obožavamo, i koja nam je svima iz klase profesorke Biserke Cvejić promenila život.

Komеntari4
84c85
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Branimir Radosavljevic
Svaka cast i uvazeno postovanje. Da Bog da pa da se ovakve osobe malo cesce radjaju.
Rodoljub Jovanovic
Lepo je cuti o vrednostima nedavno preminule Biserke Cvejic kao svetske operske pevacice, uciteljice i coveka od njene skoromne ucenice Milene Kitic i naslednice u operskom domenu.
Boriša Radić
I u slučaju gospođe Kitić se potvrđuje da je skromnost odlika velikih ljudi.
mara
Svako dobro Vama i porodici, i veliki pozdrav iz Beograda

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja