subota, 10.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 26.01.2021. u 15:00 Branka Vasiljević

„Plava lokomotiva” dobija novu adresu

Parnjača koja je 37 godina krasila plato između Pošte 6 i zgrade nekadašnje Glavne železničke stanice biće pomerena na prvi kolosek nekadašnjeg saobraćajnog čvorišta
Парна локомотива која је вукла „Плави воз” једини је овакав сачувани примерак у Србији. За свог радног века од 1947. до 1978. године прешла више од 1.600.000 километара (Фото: Марко Спасојевић)

„Parna lokomotiva” koja je deceniju vukla Titov „Plavi voz”, a poslednjih 37 godina krasila prostor između Pošte 6 i nekadašnje Glavne železničke stanice, biće izmeštena. Planirano je, kako je rekao Marko Stojčić, glavni gradski urbanista, da bude premeštena nekoliko metara dalje na prvi kolosek Železničke stanice. Taj prostor trebalo bi da bude uređen i da predstavlja takozvani unutrašnji plato Savskog trga.

– „Plava lokomotiva” biće prebačena na prvi kolosek na mesto odakle su nekada polazili vozovi. Trenutno se radi projektna dokumentacija, a ako sve bude kako treba, ovaj plan mogao bi da se realizuje sledeće godine – rekao je Stojčić. Predviđeno je i da na platou iza zgrade nekadašnje Železničke stanice, a budućeg Istorijskog muzeja Srbije, budu oformljene i kulturne institucije poput pozorišta, ali i javna garaža.

Početkom juna prošle godine pojavile su se prve naznake da bi „Plava lokomotiva” mogla da bude premeštena, ali se tada čulo da bi ona trebalo da se nađe bliže ulazu u Železničku stanicu. Ipak, vrlo brzo su ove vesti demantovane pa je rečeno da se od tog posla odustalo. U „Železnicama Srbije” su već tada istakli da ova lokomotiva, koja je prethodnih godina poprilično oronula, mora da ide na restauraciju.

– U programu poslovanja „Železnica Srbije” ad, čije je donošenje u toku, planirana su sredstva za restauraciju muzejskih eksponata, pa samim tim i pomenute lokomotive. Trebalo bi imati u vidu i to da su zaštita i restauracija muzejskih eksponata propisane Zakonom o zaštiti kulturnih dobara i podležu strogim muzeološkim propisima. U kontaktu smo sa nadležnim organima iz grada koji su zainteresovani da se jedan broj lokomotiva iz Fonda Železničkog muzeja, među kojima je i „Plava lokomotiva”, izloži u sklopu uređenja na prostoru Savskog trga i okoline – kažu u „Železnicama”.

„Plava lokomotiva”, odnosno parna lokomotiva serije JŽ 11-022, jedna je od prvih koja je vukla „Plavi voz”. Na njegovom „čelu” bila je od 27. marta 1947. godine pa narednu celu deceniju. Proizvedena je u fabrici „Mavag” u Budimpešti 6. februara 1947. godine tako da bi uskoro trebalo da „proslavi” 74. rođendan.

Pripada grupi brzovoznih parnih lokomotiva, a u svom zlatnom periodu dostizala je brzinu od 90 kilometara na sat. Dužina parnjače sa takozvanim tenderom, gde se skladišti ugalj, jeste oko 21 metar. Tender može da primi 21 kubni metar vode i 9,5 tona uglja. Težina lokomotive je 85 tona, a tendera od 57,6 do 60,6 tona.

Od 1947. do 1978. godine parnjača je prešla više od 1.600.000 kilometara.

– Jugoslovenske železnice remontovale su 63 ovakve lokomotive, a ova je jedini sačuvani primerak u Srbiji i pripada Tehničkoj zbirci Železničkog muzeja. Kao spomen-obeležje na mesto na kome se trenutno nalazi postavljena je 10. aprila 1984. godine. Parnjaču sa spomen-pločom svečano je otkrio jedan od mašinovođa „Plavog voza” Milorad Grozdanović. To je urađeno povodom obeležavanja trostrukog jubileja – stogodišnjice pruge Beograd–Niš, tridesetogodišnjice radničkog samoupravljanja JŽ-a i Dana železničara – kažu u „Železnicama”.

Pripremu za izlaganje ove parnjače radili su „Goša” šinska vozila iz Smederevske Palanke, ŽTO „Beograd” i tadašnji OOUR za vuču vozova „Beograd”.

Železnički muzej u Beogradu čuva i originalnu lokomotivsku knjigu u kojoj su svi podaci od momenta njenog prispeća do 1978. godine kada je isključena iz saobraćaja.

Sat koji „bdi” nad Savskim trgom

U toku ovih dana obavljale su se opsežne pripreme da bi Savski trg i spomenik Stefanu Nemanji zasijali u svom pravom svetlu. Pre nekoliko večeri uređen je i sat iznad glavnog ulaza u nekadašnju Železničku stanicu. Na ovo mesto postavljen je odmah po otvaranju zgrade 1885. godine, ali je novo „srce” dobio posle završetka Drugog svetskog rata jer je teško oštećen u toku bombardovanja 1944. godine. U sat je te godine stavljen nov mehanizam, ali je sa njega skinuta čipka od kovanog gvožđa koja ga je krasila. Od tada pa do danas ovaj orijentir gotovo neprekidno dočekivao je i ispraćao putnike, „opominjao” i obaveštavao prolaznike o vremenu. Znalo je njegovo „srce” povremeno da stane, ali su ga vrlo brzo u život vraćali radnici „Železnica”. Čak i onda kada je iz njihovih ruku zgrada prešla u nadležnost Direkcije za imovinu.

Promena trasa linija javnog prevoza

Za vreme svečanog otkrivanja spomenika Stefanu Nemanji na Savskom trgu, danas od 17 do 24 časa i 27. januara od 17 do 22 biće izmena na linijama javnog prevoza, saopšteno je iz Sekretarijata za javni prevoz.

Ukidaju se tramvajske linije 7, 9 i 12, a pojačavaju 6 i 11L.
Na potezu Omladinski stadion–Banjica uspostavlja se tramvajska linija 9L, dok će tramvaji 6 i 14, kao i 11L i 13 raditi bez izmena.
– Autobusi 3A, 51, 511, 601, u oba smera, ići će trasom: Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – terminus „Beograd na vodi”.

– 36 ići će u oba smera trasom: Nemanjina – Kneza Miloša – Bulevar vojvode Putnika i dalje redovno.

– 52, 53, 56 i 56L voziće: Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – Zemunski put – Karađorđeva – Crnogorska – Jug Bogdanova – Zeleni venac.

– 78 i 83 ići će u oba smera: Trg Slavija – Nemanjina – Kneza Miloša – Mostar – Savska – Nikolaja Kravcova – Bulevar Vudroa Vilsona – Zemunski put i dalje redovno.

Komеntari5
f8536
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Бранислав Станојловић
Нова адреса би требало да буде смедеревска железара.
Горан
Po toj logici i avioni u Muzeju vazduhoplovstva treba da idu u Smederevo? Jaki smo na parolama da treba čuvati ono što je deo naše istorije ali kada dodje prva prilika da se nešto zatre, tu smo prvi. Ne pričam o ideologiji nego o principima. Principijelno, nema šta.
SLOBODAN
Mnogi putnici pa mozda i Beogradjani nisu primetili, ili procitali plocu s tehnickim podacima na samoj lokomotivi. Naime pored imena proizvodjaca i ostalih podataka stoji da je lokomotiva imala 1.000 KS !. Sada moderni dzipovi imaju po 600 KS i tezinu od oko 2 tone i dugacki su oko 5 m., a ova "starica" lokomotiva je dugaca 21 metar i teska 85 tona ! Mozda niste znali da su takve lokomotive, zbog svoje tezine, koriscene za ispitivanja nosivosti mostova pre pustanja u saobracaj.
Goran Radovanovic
Sramota je da pusteno decenijama da ta lokomotiva i lokomotiva ispred zeleznickog muzeja propadaju, umesto da se odrzavaju. Tako je i sa mnogim drugim stvarima, objektima. Cudi me da ne postoji nikakva obaveza i duznost onih u cijem su nadleznosti te lokomotive. Ovako ce se sada srediti, a posle opet pustiti da propadaju. Sramota.
Možda bih da položim cvet
Šta je sa "Spomenikom žrtvama rata i braniocima otadžbine 1990 do 1999, godine ?Gde je on sklonjen sa bivšeg "Trga bratstva i jedinstva" sada "Savskog trga " (koji je promenio izgled na bolje ) ? On nije bio neki ugledan ,niti reprezentativan pa ni do nedostignute mere dubokog proseka ali je bio jedini -tako nazvan u čitavom Beogradu ako se izuzme "Večna vatra " posvećena 1999.oj godini na beogradskom Ušću - koja baš nikada - ne gori ?

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja