sreda, 03.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
utorak, 26.01.2021. u 17:45 Aleksandra Isakov

Kvadovi i kros motori pustoše zaštićena područja

Za očuvanje zaštićenih vrsta biljaka potrebne su godine, za njihovo uništavanje samo jedna vožnja kvadom
Обележавају трасу уништавајући дрвеће (Фото А. Исаков)

Subotica – Kao i čitava Vojvodina, ni Subotica ni njena okolina nemaju dovoljno šumskog područja, a ponašanjem vozača kvadova i kros motora postojeći skromni šumski pojas oko grada dodatno se uništava. Tragovi njihove vožnje očitavaju se u brazgotinama po šumama oko grada, na Kelebiji, Selevenjskim pustarama, Subotičkoj peščari, što su sve područja pod različitim zonama zaštite.

Uništavanje tla posebno je vidljivo u šumi na Kelebiji i okolini jezera Majdan, nastalog iskopavanjem peska. Ovo je jedno od omiljenih izletišta Subotičana, koji su pre desetak godina Majdan „odbranili” od plana da bude zatrpan. Sada je Majdanu i okolini potrebna zaštiti od pojedinih Subotičana, koji ovde odlažu kese sa telima uginulih životinja i životinjskim otpacima, ili vožnjom kvadova po peščanom terenu uništavaju nisko zelenilo i potkopavaju visoka stabla. U ovoj šumi pre dve godine staratelj JP „Palić Ludaš” napravilo je odmorište sa klupama, stolovima, kantama za smeće, nekoliko penjalica za decu. Nakon godinu dana odmorište je u toj meri devastirano da im je Pokrajinski zavod za zaštitu prirode naložio da ga uklone.

Prostor Selevenjske šume obrubljuje severni potez grada i ovde su takođe vidljivi tragovi vožnje kvadova, a ispod njihovih točkova priroda više ne uspeva da se oporavi, iako je reč o prostoru u prvoj, drugoj ili trećoj zoni zaštite, odnosno u prostorima gde nije dozvoljeno kretanje vozilima, posebno ne van određenih staza. „Oni kada uđu u šumu ponašaju se kao harambaše”, kaže u razgovoru za „Politiku” Dejan Vujinović, koji je sedmično nekoliko puta prolazi šumom na Paliću i okolini. Objašnjava da nakon kvadova ostaju jaruge duboke i metar, vozači drveće dodatno ugrožavaju, obeležavajući staze zasecanjem debla ili jarkim sprejovima. „One staze koje su biciklisti trasirali i sredili kroz šumu i koristili 20 godina, kada ih motoraši otkriju postaju neupotrebljive nakon dva vikenda”, ocenjuje Vujinović i dodaje da je ova šuma jedino što nam je preostalo i koja štiti grad da ga ne zatrpa pesak.

Nedavno je na prostoru druge zone zaštite organizovano takmičenje u moto krosu, postavljene su klupe za gledaoce, trakom obeležene staze, što je sve nedozvoljena aktivnost, da bi nakon završenog takmičenja sve tako ostavili i otišli. Kvadovi koji na ovaj način krstare šumama često su posledica preduzetničkog duha njihovih vlasnika koji ih iznajmljuju. Sagovornici „Politike” koji nisu hteli da iznose imena kažu da je neretko reč o neregistrovanim vozilima koji se iznajmljuju onima željnim adrenalinske vožnje i upućuju ih upravo na ovaj otvoreni prostor, navodeći da tu nema nikakvih ograničenja.

Gotovo da su i u pravu, jer oni koji se staraju o prostorima ponekad su nemoćni pred ovim vozačima. Tako se dogodilo čak da prilikom obilaska stručnjaka iz Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode, čuvara i stručnih saradnika JP „Palić Ludaš” pored njih projure kvadovi. Rendžeri imaju ovlašenja da ih zaustave i legitimišu, ali oni jednostavno projure bez stajanja, ponekad su vozači maloletni a vozila neregistrovana. Upućeni u ovaj problem kažu da je do sada uhvaćen i dobio kaznu samo jedan vozač kvada, i to u susednoj opštini Kanjiža, koji je nesvestan gde je, zalutao u zaštićeno područje.

Ovakvo ponašanje  prirodi oko Subotice nanosi nemerljivu štetu, a istovremeno opterećuje i rad staraoca nad ovim područjem JP „Palić Ludaš”. Marta Dobo, direktorica preduzeća, kaže da preduzimaju mere, ali i da ih je premalo. Staraju se o pet zaštićenih područja, od toga tri, specijalni rezervati prirode „Ludaš” i Selevenjske šume, kao i predeo izuzetnih odlika „Subotička peščara” su od nacionalnog interesa i novac za njih dobijaju od republike. Međutim, za svih pet područja imaju svega četiri čuvara. Saniranje šteta koja nastaju u zaštićenim područjima, a tu spada i iznošenje smeća, ide na račun sopstvenih prihoda preduzeća i za to ne dobijaju novac od osnivača, a trošak je godišnje oko nekoliko stotina hiljada dinara. „Prošli put smo uklonili 21 tonu smeća samo sa jedne divlje deponije u šumi na Kelebiji. Osim toga, pokrenuli smo razgovore sa vlasnicima kvadova da im objasnimo da ne mogu da voze po zonama prvog i drugog stepena zaštite, a u trećoj zoni samo po stazama. Očuvanje zaštićenih vrsta je dugotrajan proces, potrebne su godine, a oni to unište za čas, jednom vožnjom. Ovde nije reč samo o ugroženosti pojedinih biljnih ili životinjskih vrsta već je pokazatelj u kakvim uslovima živimo, ukoliko ne možemo da očuvamo vrste i ukoliko ne želimo da shvatimo suštinu, zbog čega nam je bitno očuvanje životne sredine”, kaže Dobo.

Komеntari8
24d49
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ljubitelj prirode na motoru
Gde su ovi aktivisti svi bili kad se kopao Majdan? Dvadeset godina su vukli pesak pescare svi koji su stigli. Zbog jezera suse se sume okolo a vi ste bas sretni da ste uspeli odbraniti jezero pre desetak godina. Sami pretvorite sumu u pustinju! Gde ste sad, kad vuku pesak svaki dan, 20-50 kamiona? Iskopaju rupe duboke da ni bager ne viri pa popune sutom i smecem. Jel to sve u redu da nam nestane voda iz bunara zbog takvih aktivnosti? nece tu biti sume uskoro, pa ni svadje oko
Боро
У Србији животиње беже од људи, јесте ли приметили то?
Velimir
Ko želi, može to isto da vidi u sred Beograda, u šumi Košutnjak.
dusan
e , ovo je bas preterivanje...pa ,gde ljudi da voze, nego po prirodi ???
Боривоје Банковић
Нешто није у реду с путевима?
Милош
Душане, није спорно возити. Спорно је што сви ти теренци немилосрдно копају крампонима да би се ишчупали узбрдо, из блата, са лоше подлоге... стазе којима се кросерице крећу врло брзо почињу да личе на вододерине и јаруге - а кад падне киша, онда то и буду. Ерозија х100.
Саша Јовановић
Још једно силовање природе. А не обазиремо се на њене крике и упозорења. Ово је "спорт" претежно бахатих људи који са природом, тишином, биљкама и животињама имају везе колико слон са балетом. Ово је друштво где бахати и богати не размишљају много. Живе својим пуним плућима а осталима остаје, евентуално, респиратор. У уређеној држави, са неколико драконских казни за вожњу по заштићеним подручјима, ствар би била брзо решена и животиње, биљке, планински потоци и пашњаци би били бар мало заштићени.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja