sreda, 24.02.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 27.01.2021. u 20:15 Borka Golubović-Trebješanin

Naše predstave više nisu slučaj

Lično se divim svim kolegama koji su uspeli da uz sve probleme koje smo imali, održe pozorišnu vatru, kaže Miloš Latinović, direktor Bitefa i Bitef teatra
Битеф театар (Фото Д. Јевремовић)

Verujem da je Bitef teatar u poslednjih nekoliko godina jasno isprofilisao svoju repertoarsku politiku. Dugo planirana, kreativna simbioza Bitefa i Bitef teatra ostvarena je onako kako smo zamišljali, tvrdi Miloš Latinović, direktor Bitefa i Bitef teatra, koji nam je govorio o planovima za 2021. godinu.

Predstave poput M.I.R.E, „Kretanja”, „Izgubljenih pejzaža” i najnovije „Kao da kraj nije ni sasvim blizu” jasno definišu naše umetničko opredeljenje i verujem blisko korespondiraju s trendovima u Evropi. Nastavićemo u tom pravcu, jer pred nama su produkcije Bitef dens kompanije, koja će ponovo imati originalnu koreografiju za novi projekat, dok će u dramskom repertoaru Bitef, osim sa Bojanom Đorđevim, sarađivati i sa Anjom Sušom. Ona nikada nije prestala da bude deo Bitefa, pa verujem da će njena režija u Bitef teatru biti sjajno iskustvo. Takođe, poučeni svim što se događalo ove godine, odlučili smo da ponovo vratimo: Bitef zonu, kao program, žanrovski razuđen i inventivan, koji će biti održan na otvorenom prostoru i ambijentu ispred našeg teatra na skveru Mire Trailović ‒ kaže Miloš Latinović i otkriva na koje ovogodišnje bitefovske fenomene, odnosno sadržaje treba obratiti pažnju:

Bitef teatar mora biti drugačiji, nov i provokativan. To je opredeljenje i umetnički kredo, imamo mogućnosti, a i okolnosti su takve. Smanjićemo produkciju kako bismo dobili vreme i prostor za istraživanje, rad i maštanje. Siguran sam da pogledom u repertoar pozorišna publika tačno zna gde je adresa na kojoj živi drugačiji teatarski izraz u Beogradu, ali i regionu. Naše predstave više nisu slučaj, nego njihov tragalački kontinuitet  inovativni pristup, konkretna podrška potvrđuju prethodnu konstataciju. S druge strane verujem da je naš izbor da govorimo o dehumanizaciji života, nedostatku emapatije ili problemima ekologije u najširem smislu, opredeljenje naše umetničke slobode, ali i zaduženje našeg društvenog angažmana. Ne smemo bežati od onoga što jesmo, što činimo, a da se ne potrudimo da nešto sugerišemo ili popravimo.

Miloš Latinović (Foto: lična arhiva)

Protivpandemijske mere i dalje su na snazi. U kakvim uslovima Bitef teatar radi svoje predstave, objašnjava naš sagovornik:

‒ Iza nas je jedna od najtežih godina za pozorišta u Srbiji. Lično se divim svim kolegama koji su uspeli da uz sve probleme koje smo imali, održe pozorišnu vatru, jer niko od nas se do sada nije susretao sa ovakvom vrstom negacije umetnosti kojom se bavimo. Razumljivo je bilo zaustaviti se pred pošasti, ali hrabro je bilo ne pristajati na stajanje. Pozorišta su radila: održavane su probe novih komada, predstave su izvođene u nepopularnim terminima, smanjen je kapacitet gledališta, nije bilo gostovanja, festivala, ali bilo je pozorišta. Mislim da nijedan dan nije prošao bez teatarskog događaja i to je nešto što daje nadu u momentima kada se čovek umori od neizvesnosti. Teatarski posao je teško obavljati bez preciznog planiranja, a mi smo bili suočeni sa takvim okolnostima. Ipak, mislim da smo uspeli, izborili se i verujem da sledi bolje doba, jer sada ćemo biti spremni. Tako i Šekspir kaže.

Miloš Latinović dugo je na čelu Bitefa i Bitef teatra, svojom tolerancijom i vedrim duhom uspeo je da pomiri sve nedoumice, nesuglasice, povišene tonove… Na pitanje da li ima neku tihu repertoarsku patnju, odnosno neostvarenu želju, veli:

‒ Bunjuel. Njegov „Hamlet” je samo jednom igran u nekadašnjoj državi. Danas možemo pričati tu priču, jer mislim da i posle gotovo sto godina od osnivanja pokreta korespondira s dobom u kojem mi živimo. Uopšte ta poetika, hrabrost i originalnost, nadrealizma, kroz tumačenje savremene generacije mogla bi biti zanimljiva. Značajna. S druge strane, kao poštovalac nadrealaističkog pokreta teško prihvatam zanemarivanje izuzetnih umetničkih dostignuća Bretona, Bataja, De Kirika, Elijara, ali i naših umetnika koji su, poput Moni de Bulija, Vuča i Ristića, kreirali kulturni milje i društvene promene. Trebalo bi da verujemo da je „život bajka”, kako je tvrdio Luis Bunjuel.

 Oko kojih stvari se najčešće u Bitefu vode žučne polemike, pitali smo Latinovića. Sa kojim umetnicima je imao burne kreativne debate i zašto.

‒ Debata ili polemika je način na koji funkcionišemo. Pričamo, iznosimo stavove, branimo svoja mišljenja, verujući da samo tako možemo doći do najbolje opcije za novi Bitef festival ili repertoar teatra. Ne možemo mi, kao organizatori, funkcionisati kroz konsenzus, pogotovo jer želimo da uspostavimo dijalog o nekoj temi, dovodeći ili realizujući neku predstavu. Dijalog ili polemika je osnov kreativnosti našeg tima, i vrlo često se ne saglasimo svi oko teme, idejnog rešenja, angažmana umetnika, ali većinsko mišljenje, argumentima, zadobija poverenje svih. Polemika ne znači destrukciju, zbog toga je značajno pričati s Ivanom Medenicom, Aleksandrom Milosavljeviće, Mikijem Radonjićem, Majom Pelević, Anđelkom Nikolić, Ivanom Vujić, Jovanom Tomić, Borisom Liješevićem. Svi oni, ali i mnogi drugi doprinose kristalizaciji nekog umetničkog opredeljenja. Ono što ne prihvatam su zluradost i uvrede. Takvi „nastupi”, a bilo ih je za ovih sedam godina veoma malo, diskvalifikuju svakoga ko na taj način želi da nametne sebe ili svoju ideju. Uostalom, uvreda je laž samom sebi o svojoj veličini (Dostojevski).

Komеntari2
9abeb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Lena i Lujza
Pozdrav BITEFu i velika zahvalnost svima koji odrzavaju kontinuitet teatra u kome smo, prilikom svake posete Beogradu, ziveli nezaboravne trenutke.
Aleksandar M.
Sramota da se unutar jednog crkvenog zdanja nalazi teatar i pozorište. Potpuno neprikladno i provokativno.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja