Prokuplje, Kuršumlija – Zbog oštećenja tokom prošlogodišnjih junskih poplava koja su nastala na delu pruge od Prokuplja do Kuršumlije i dalje ka Merdaru, železnički saobraćaj na ovoj relaciji ne funkcioniše, pa putnici vozom mogu od Niša samo do Prokuplja, a onda se snalaze i nekim drugim prevozom nastavljaju ka Kuršumliji i Merdaru. U „Infrastrukturi železnice Srbije” kažu da je procenjena vrednost radova na popravci te deonice oko 40 miliona dinara, ali nisu precizirali kada će železnički saobraćaj biti ponovo uspostavljen.
Nadležni u „Infrastrukturi železnice” ističu da je pri kraju izrada konkursne dokumentacije i da je planirano da se pokrene postupak javne nabavke za izbor izvođača radova na popravci pruge.
– Procenjena vrednost sredstava potrebnih za sanaciju poplavljenih deonica pruge Prokuplje–Kuršumlija iznosi oko 40 miliona dinara, a dodatni troškovi nastaju svakodnevno zbog obustave železničkog saobraćaja na ovoj pruzi. Usled nelikvidnosti prouzrokovane pandemijom kovida 19 i problema u naplati potraživanja od prevoznika u putničkom i robnom železničkom saobraćaju, nismo imali mogućnost da odmah obezbedimo potrebna finansijska sredstva iz sopstvenih tekućih prihoda – kažu u „Infrastrukturi železnice”.
Dodaju da je na oštećenim deonicama pruge Prokuplje–Kuršumlija neophodno uraditi sanaciju trupa pruge u ukupnoj dužini od 270 metara i izgraditi nekoliko novih propusta kako bi ponovo bila osposobljena za redovan železnički saobraćaj.
– Pruga od Prokuplja do Kuršumlije zvanično je zatvorena za saobraćaj nakon obilnih kiša i izlivanja reke Toplice i Kondželjske reke 24. juna ove godine, koje su poplavile i oštetile prugu Doljevac–Merdare, između Prokuplja i Beloljina, odnosno između Barlova i Kuršumlije. Istoga dana, voda je prouzrokovala i klizište na delu pruge od Kuršumlije ka Merdaru i na više mesta izazvala pokretanje zemljišta i zatrpavanje pruge nanosima. Zbog velikih oštećenja, pruga od Prokuplja do Kuršumlije odmah je i zvanično zatvorena za saobraćaj do sanacije oštećenih delova – pojašnjavaju u „Infrastrukturi”.
Dodaje da očekuje da kancelarija u narednom periodu odobri određena sredstva za sanaciju kako bi se u što kraćem roku pristupilo uređenju vodotokova i time trajno rešio problem.
Usled obilnih padavina na deonici pruge između Male Plane i Beloljina od oko 120 metara, na više mesta voda je odnela kolosečni materijal i delove nasipa kao i petnaestak metara od pruge, a bujica je probila nasip u dužini od oko 16 metara pri čemu je voda odnela propust veličine dva metra.
– Nakon oštećenja pruge konstatovano je da sa desne strane pruge, na oko 800 metara od stajališta Bresničić, postoje jaki bujični tokovi i neregulisan bujični potok, koji su u nadležnosti lokalne samouprave. Uputili smo dopis nadležnima u Prokuplju da pristupe hitnoj regulaciji bujičnih tokova na svojoj teritoriji, kako se ne bi opet dogodilo da usled velikih količina padavina nasip pruge na pojedinim lokacijama bude ponovo oštećen – tvrde u ovoj kompaniji.
Zbog oštećenja pruge dnevno ne saobraćaju po dva putnička voza između Prokuplja i Kuršumlije, koji su predviđeni redom vožnje.
Železnički saobraćaj na ovoj deonici, osim što je najjeftiniji, predstavlja i jedini prevoz za meštane nekoliko desetina sela duž pruge.
– Pošto nam je pruga bliža kući od puta, ovaj voz nam znači daleko bolju vezu kako bi stigli do Prokuplja i Niša, gde nabavljamo sve neophodne namirnice. Osim toga voz nam je olakšavao vezu ne samo sa administrativnim centrom opštine već i sa ostatkom zemlje – kaže meštanin kuršumlijskog sela Merdare.
Inače, sredinom 2016. godine iz „Železnice Srbije” je pokrenuta inicijativa za ukidanje pruge na deonici od Doljevca do Merdara jer nije ekonomična, ali se nakon pregovora i „pobune” svih opština u Toplici, uz konstataciju da bi ukidanje železničkog saobraćaja bio „nož u leđa” stanovnicima ovoga kraja, koji bi dodatno doprineo iseljavanju ljudi, od toga odustalo.