četvrtak, 22.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
nedelja, 14.02.2021. u 16:00 Ana Vuković
Da li će plan kvaliteta vazduha „provetriti” grad

Sedamdeset tačaka za lakše disanje u narednih deset godina

Namera nadležnih je da komentare u što većoj meri uvrste u plan kako bi se životna sredina zajednički učinila boljom
(Фото Анђелко Васиљевић)

Češće pranje ulica, obnavljanje voznog parka GSP „Beograd” vozilima sa manjom emisijom zagađujućih gasova, izgradnja metroa, pooštravanje kriterijuma za prvu registraciju automobila, favorizovanje pešačkih i biciklističkih kretanja, uvođenje olakšica za zamenu neefikasnih kotlova na ugalj i drvo... samo su neke od mera koje bi, ako bude usvojen Nacrt plana kvaliteta vazduha trebalo da „provetre” glavni grad i konačno reše problem sa zagađenjem.

Javna rasprava o ovom dokumentu čiji je zadatak da nadležnima pomogne da nam obezbede kvalitetno disanje u narednih 10 godina završena je krajem prošlog meseca, a kako kaže Andrej Šoštarić, doktor hemijskih nauka iz Gradskog zavoda za javno zdravlje, koji je u saradnji sa Sekretarijatom za životnu sredinu pripremio plan, pristiglo je tristotinak komentara zainteresovanih građana.

– Zavod je vrlo zadovoljan odzivom i interesovanjem javnosti jer to znači da ono što mi napišemo neko i pročita. Hoćemo da zajedno sa građanima donosimo odluke od značaja za sve nas, bitno nam je svako mišljenje. Sada obrađujemo podatke i pokušavamo da sve pristigle komentare u što većoj meri uvrstimo u plan, kako bi i građani shvatili da je taj plan izrađen zajednički i da zajednički pokušavamo da životnu sredinu učinimo boljom – ističe Šoštarić.

Deo zamerki je tehničke prirode, a neke od njih se i ponavljaju. Ima učesnika u javnoj raspravi koji su prigovorili da javnost nije bila obaveštena o donošenju dokumenta, a Ivana Vilotijević, gradska sekretarka za životnu sredinu, replicira da je obaveštenje pravovremeno bilo postavljeno na internetu. Onima koji su zamerili što na javnu raspravu nije moglo da se dođe, odgovara se – takve su epidemiološke mere. Tražilo se na primer da se neke od mera razdvoje, da grad rešava neke probleme koji su u nadležnosti republike... Manje je, kaže Vilotijevićeva, bilo suštinskih zamerki.

Ali, sugrađanima čije su primedbe odbijene to će morati detaljno da se obrazloži i pisanim putem.

– U obavezi smo da na sve pristigle komentare odgovorimo, odnosno i da uvažimo neke od kritika. Očekujem da ćemo crtu podvući u narednih dvadesetak dana. Upotpunjen dokument biće poslat Ministarstvu za zaštitu životne sredine bez čije saglasnosti plan kvaliteta vazduha ne može da se nađe pred odbornicima Skupštine grada – objašnjava Vilotijevićeva.

Prema rečima Šoštarića, novi plan je kvalitativno i kvantitativno mnogo bolji od prethodnog, ali i sličnih dokumenata u većim evropskim gradovima.

– Prethodni plan imao je sedam-osam specifičnih ciljeva i nešto više mera, dok ih novi sadrži više od 70. Bolje su obrađeni izvori zagađujućih materija, jasno urađeno modeliranje i matematički deo, a iz dokumenta se može videti da zagađenje dolazi i iz drugih mesta – ističe stručnjak Gradskog zavoda za javno zdravlje.

Sekretarka objašnjava da je plan koji se donosi na deset godina zakonska obaveza jedinice lokalne samouprave i da svakom njenom delu, koji je prepoznat kao činilac koji može da uradi nešto na poboljšanju vazduha, da u zadatak sprovođenje određenih mera.

– Ako je jedna od mera povećanje broja pešačkih staza, to će sprovoditi Sekretarijat za saobraćaj. Svi se moraju držati ovog plana, tako da ne može niko iz, na primer, Sekretarijata za javni prevoz da ode i da kaže da će kupiti 50 autobusa na benzin jer u ovom dokumentu piše da to moraju biti vozila na tečni naftni gas ili na električni pogon – ističe sekretarka.

RERI i BOŠ: plan povući iz procedure

Među organizacijama koje su javno objavile primedbe upućene na plan kvaliteta vazduha su i Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) i Beogradska otvorena škola (BOŠ). Oni smatraju da bi Nacrt plana trebalo povući iz procedure jer „ne zadovoljava osnovne kriterijume i standarde koje bi plan kvaliteta vazduha trebalo da ispunjava, ali i zbog toga što usvajanje ovog dokumenta i primena navedenih mera neće odgovoriti na hitnu potrebu da se problem zagađenja vazduha u Beogradu reši”.

RERI I BOŠ nisu zadovoljni ni sadržajem plana jer, kako su nedavno objavili, njegov nacrt nije u skladu sa zakonom.

– Zakon o zaštiti vazduha, kao i prateći Pravilnik o sadržaju planova kvaliteta vazduha, daju precizne standarde i smernice u pogledu sadržaja ovih dokumenata, koje ovaj nacrt ne ispunjava. Nacrtu plana nedostaju ciljevi smanjenja zagađenja kvaliteta vazduha, analiza mera u pogledu dobiti i troškova, analiza uticaja zagađenja vazduha na zdravlje građana, precizni indikatori i rokovi za realizaciju mera, procena planiranog poboljšanja kvaliteta vazduha i vremenskog perioda potrebnog za dostizanje tih ciljeva. Osim toga, Nacrt plana ne nudi ni precizan inventar emisija zagađenja. Nacrtom plana se kao jedna od mera tek predviđa izrađivanje detaljnog inventara, što bi moralo prethoditi samom nacrtu – ističe se u zajedničkom saopštenju ove dve organizacije.

„Ne davimo Beograd”: plan nema ambicije da utiče na poboljšanje

I organizacija „Ne davimo Beograd” uputila je svoje primedbe. Ona ističe da „plan nema ambicije da zaista utiče na poboljšanje kvaliteta vazduha, već je sačinjen od uopštenih smernica za čije sprovođenje nema odgovornosti, finansijskog plana, rokova ili konkretnih ciljeva zašto se donosi”.

– Akcioni plan mera za sprečavanje ili smanjenje zagađenja vazduha ne sadrži operativne podatke za njegovu primenu. Indikatori su veoma uopšteni, nisu dovoljno precizni. Na primer, nisu postavljeni nikakvi ciljevi u pogledu smanjenja emisije gasova i potrošnje energije, udela obnovljivih izvora energije, broja javnih objekata koji će biti obuhvaćeni energetskom sanacijom, površina na kojima će biti sprovedeno pošumljavanje... – kažu iz „Ne davimo Beograd”.

Oni dodaju da nedostaju i procene troškova i vezi sa različitim merama, da u planu nedostaju mere adaptacije na klimatske promene, kao i kriterijum energetske efikasnosti prilikom izgradnje i obnove gradske infrastrukture.

– U plan bi trebalo uključiti podsticaje za osnivanje kooperativa, odnosno zadruga za proizvodnju obnovljive energije (solarna energija, biomasa...) Koncept forsiranja protočnosti saobraćaja koji se pominje na više mesta suprotan je ciljevima Plana održive urbane mobilnosti i smanjenju broja putovanja automobilom kroz centralnu gradsku zonu. Saobraćaj će biti protočniji samo sa smanjenjem broja privatnih automobila. Svaka druga mera postavljanja „pametnih” semafora ne može doneti poboljšanje ukoliko istovremeno destimuliše pešački i biciklistički saobraćaj, propuštajući zelenim talasima privatne automobile kroz centralnu gradsku zonu – ističu oni.

Komеntari12
c42bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

vitez
Sve pomalo a najviše individualni saobraćaj, zabraniti navtaše i proveravati ispravnost. Pošumljavanje, i pranje ulica, inače jako je prljav grad. Dok stigne metro mi se ugušismo.
Piglet
Nije cilj zabraniti naftaše, već rigorozno proveravati njihovu tehničku ispravnost. Npr jedan Golf2 iz 87 zagadjuje kao 30 novih EUR6 golfova dizela! Ko ne može da održava vozilo teh ispravnim, ne treba ni da vozi.
Dule Astro
Prvo odrediti šta i koliko zagađuje vazduh u Beogradu. Ne treba platiti ni dinara, jer državna Agencija za zaštitu životne sredine svake godine objavljuje izveštaj o kvalitetu vazduha gde je precizno navedeno šta sve zagađuje vazduh. I šta tamo piše: saobraćaj oko 6%, a individualna ložišta, kotlarnice i slični objekti gde se vrši sagorevanje preko 70% . Što se tiče sumpora, ceo svet već zna da je kod su kod nas najveći zagađivači termoelektrane. Sve je jasno.
Zikica
Sta zagadjuje okolinu? Pa mi je zagadjujemo, vozeci automobile prosecne starosti 18+ godina, grejuci stanove i kuce na ugalj i drva, treba li da nabrajam dalje? U Indiji ne moze da se registruje auto stariji od 15 godina a kod nas je to mladic koji ce se voziti bar jos pet-sest godina. Drzava treba da destimulise uvoz i prodaju polovnjaka starijih od 3-4 godine da ukine prodaju uglja za grejanje individualnih kuca, prodaju drva za ogrev, i kojesta drugo.
Milos
@Dule; To bi znacilo da leti nema zagadjenja ( jer nema grejanja) ali nije tako. Stavise, za takav izvestaj nisam ni cuo ? Pre ce biti da je zbog onih zakrcenih ulica i vecitih saobracajnih guzvi. Sve branik do branika, stojimo i milimo...treba po 45 minuta za 10km. A u tom vecitom BG krkljancu, 2 od 3 auta su dizelasi. Verovatno evropski rekord u broju dizelasa a pogotovo u broju skinutih DPF i katalizatora...
Zoran Saric
Evo predlog. Svaki dinar planiran za nacionalni stadion uložiti u mere protiv zagađenja. Mislim da je moj predlog genijalan. Eto nadam se da se Kebara i Pilja da promisle o ovome kad se bude glasao.
zaliv.net
Stadion da ali sta ce nam stadion za fudbal kad se dobro zna sta se sve tamo provlaci i radi? Arenu za kosarku i ostale normalne sportove...
Dušan
Plan ti je genijalan, samo treba barem 1000 stadiona.
Крив је Пера Чулица?!
1. Темељно санирање депоније у Винчи; 2. Најстрожа забрана ложења секундарних сировина (ПЕТ, ПВЦ, гума, и слично) на било који начин и у било какавим ложиштима или на отвореном простору; 3. Ограничење набавке, регистровања и коришћења моторних возила, радних машина и пловила са моторима са са унутрашњим сагоревањем, без разлике у односу на тзв. ЕУРО стандард издувних гасова; 4. Ограничење за моторна возила да важи и за електро-возила све док електране на угаљ чине више од 40% производње струје.
Mirko Jakšić
Ukidajte kotlove i besplatno zamenite individualna ložišta na ugalj!
Dušan
Ja se slažem, samo koliko novaca i vremena treba za milion ložišta, a tek da se do svakog dovede gas.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja