četvrtak, 15.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 24.02.2021. u 07:52 Katarina Đorđević

Opet je reklama naljutila žene i nacionalne manjine

Kada je kultna replika „koliko ćeš Srpčića da mi rodiš” postala deo marketinške poruke jedne banke, počelo je masovno negodovanje na društvenim mrežama
(Фото Пиксабеј)

Pitanje „koliko ćeš Srpčića da mi rodiš”, koje svojoj devojci postavlja jedan od junaka popularne serije „Južni vetar”, već je dobilo status kultne replike među mlađom populacijom. Računajući na njenu prepoznatljivost i popularnost, čelnici jedne domaće banke na svojoj fejsbuk stranici napravili su reklamu u kojoj glumac Miodrag Radonjić postavlja to pitanje svojoj devojci iz istoimene serije, a kada mu ona pokaže tri prsta, aludirajući na broj dece koju planira da rodi, on joj odgovara: „Onda nam treba i stambeni i keš kredit.”

Međutim, vrlo brzo se ispostavilo da su bankari napravili grešku u računu jer nisu računali na buku i bes ženskog dela publike, koja je zasula ovu stranicu ljutitim komentarima da one nisu „mašine za rađanje” malih Srpčića. Osim žena, burno su negodovali i predstavnici nacionalnih manjina koji su, između ostalih, čelnicima banke postavili pitanje: „Da li samo Srbi imaju pravo da podižu kredite?”

Kada su shvatili da je đavo odneo šalu i doneo bes fejsbuk pratilaca, bankari su skinuli spornu reklamu i uputili izvinjenje i objašnjenje da ova banka „duboko uvažava nacionalnu, versku i jezičku različitost naše zemlje, poštujući i negujući ljudska i manjinska prava”. Oni su takođe istakli da banka dugoročno podržava kinematografiju, zbog čega je odlučila da bude jedan od sponzora serije „Južni vetar” i zaključili da su post skinuli sa svog profila jer prihvataju komentare da je uvredljiv za sve nacionalne manjine u našoj zemlji.

Ovo je poslednja u nizu reklama u kojima se predstavnice lepšeg pola prikazuju na omalovažavajući način – ako bismo analizirali brojne oglase kojima obiluje marketinški univerzum u Srbiji, mogli bismo da zaključimo da u našoj zemlji uglavnom žive očajne domaćice koje su opsednute čistoćom kuće, belinom ve-ce šolje, kvalitetom higijenskih uložaka i mirisom omekšivača za rublje, koje su patološki ljubomorne na sve domaćice koje imaju čistije pločice u kupatilu.

Ako je verovati našim reklamama, samopouzdanje žena direktno je proporcionalno belim majicama i blistavim pločicama u kuhinju i kupatilu. S izuzetkom „mister propera”, koji odmenjuje domaćice u čišćenju kuće, muški likovi u reklamama uglavnom piju pivo i popunjavaju sportsku prognozu.

Pre nekoliko godina pravu buru u javnosti podigao je bilbord na kome gotovo naga balerina u špagi, uz propratnu poruku „prilagodljiva svakoj podlozi”, reklamira gume, a bes ženskog auditorijuma navukla je i reklama za niskokaloričnu paštetu koja se promovisala pod sloganom: „Ja, fudbal i žena. Šta je tu višak?” Naime, kreatori ove paštete ocenili su da je u ovoj kombinaciji žena višak, pa su rešili da je – precrtaju.

Tek kada je čitateljka „Politike” poslala pismo rubrici „Među nama”, u kome je ocenila da naše društvo nema ni mrvicu poštovanja prema ženama i istakla da se „stidi zbog svih onih devojčica, devojaka i žena koje će proći pored ovog bilborda”, reagovala je tadašnja zamenica zaštitnika građana Tamara Lukšić Orlandić. Ona je kontaktirala s marketing odeljenjem ove kompanije, nakon čega je sporna reklama povučena s bilborda.

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković ocenjuje da ovo nije prva, već poslednja u nizu reklama s uvredljivim sadržajem i ističe da je važno što se banka odmah izvinila i povukla spornu reklamu – pre nego što je reagovala pravna služba poverenika.

„Ja još jednom moram da podsetim da su ovakve ’kreativnosti’ nedopustive i zakonom zabranjene. Ovde se žena prikazuje na stereotipan način, a reklame vređa i dostojanstvo nacionalnih manjina. Nije bio redak slučaj da institucija poverenika za zaštitu ravnopravnosti reaguje na reklame – podsetiću na bilbord s devojkom i sloganom „spremna da rađa” za jednu vrstu semena u poljoprivredi, na medijsku kampanju za flaširanu vodu gde se boca nalazi između ženskih grudi, ili na nagu balerinu u položaju špage kao ilustraciju za kvalitetne auto gume... Da ne ređam dalje. Zbog svih tih primera, kancelarija poverenika za zaštitu ravnopravnosti uputila je pre dve godine preporuku svim marketinškim agencijama u zemlji da vode računa o sadržajima koje plasiraju. Iako su reklame svojevrsni vid slobode izražavanja kroz dizajnersko rešenje, ta sloboda ne sme biti izgovor za bilo kakvu diskriminaciju, omalovažavanje ili podržavanje široko rasprostranjenih stereotipa”, naglašava naša sagovornica i izražava zadovoljstvo što je sve više društveno odgovornih agencija koje poštuju po preporuci poverenika i trude se da kroz reklame promovišu ravnopravnost.

Ona podseća da su u evropskim državama različitim preporukama i dokumentima zabranjene reklame koje imaju otvorene ili prikrivene stereotipe ili omalovažavajuće sadržaje – recimo da žena ne ume da parkira ili da muškarac ne ume da uključi veš-mašinu. U procesu evrointegracija Srbija kao država kandidat za članstvo u EU treba da prati evropsku regulativu, a ona to i čini, zaključuje naša sagovornica. 

Komеntari64
a87c0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

rodoljub
U bankarskom spotu nema ništa osporavajućeg na pravo za kredit, niti direktiva za radjanje! Muškarac normalno pita ženu koliko dece... i na osnovu toga konstatuje da će mu trebti stambeni i keš kredit. Inicijatori bunta pretpostavlja se koje su, pojedine organizacije za ljudska prava i rodnu ramnopravnost, pogrešno tumače spot i utiču na bunt žena. Zašto političke i demografske i stitucije nisu reagovale na neopravdano podstrekavanje na bunt ženskog roda (koje omalovažavaju belu kugu)?
Србин са Косова
У којој земљи ми живимо? Свуда око нас у "проевропски оријентисаним грађанским државама", како звоне у Хрватској, Босни, Црној Гори, Албанији, Бугарској кличу: "Ми Хрвати", " Ми Словенци", "Ми Босанци", "Монте-Негро", " Ми сме Балгари", а не - ми смо грађани. Ово је Србија, морала би то бити.
Dubravka
Koja se djevojka ne osjeća počašćenom ako joj se momak ovako obrati?! Nisu to male i beznačajne riječi! Mi žene imamo tu privilegiju da darujemo život! Bune se samo one kojima je zakašnjeli feminizam udario u glavu. Ne vidim u ovim riječima nikakvo potcjenjivanje, nego počast! I homo zajednice žele djecu imati. Dokle mi u sred Srbije ne smijemo reći "srbčići"? Bili smo Jugosloveni, a šta trebamo sada biti? Alfi sa druge planete?! U čemu su manjine uskraćene? "Politik correction" ide predaleko.
Marlone
Zatrovano drustvo, kojem su puna usta borbe za kojekakve vrijednosti sipinovane po zapadu i koje u svakoj rijeci i misli koja ima pridjev nacionalnog ili vrijednosti porodice, vidi probleme je medju najgorim drustvima svjeta po nemogucnosti proste reprodukcije stanovnistva. U prevodu, takva drustva ce nestati i bice zamjenjena sa evolutivno otpornijim drustvima, tj. migrantima koje ne more brige zapadnih vrijednosti i kojima nije problem imati porodicu i petoro djece.
Boba CH
Marlone, u pravu ste! Živim u jednom malom mjestu u Švajcarskoj. Jutros moradoh ljekaru, pa u apoteku. Usput vidjeh samo žene sa maramama, Arapkinje sa kolicima i čoporm djece oko njih, nabrojati se ne mogu. One ne mare za feminizam, niti im pada na pamet da su mašine za rađanje djece, niti mare za hrišćansku kulturu. U drugu nedjelju će biti glasanje da se zabrani pokrivati lice, a lijevi na sve strane urluču da je to seksizam, rasizam, ukidanje prava ženama za opredjeljenje.
Bosanka
Da li je jedna zena cjenjenija u drustvu samo ako se ostvari kao majka? Svjedoci smo bracnih nevjera i pucanja brakova svaki dan. Smatram da dijete treba biti rodjeno iz velike ljubavi oba partnera, koji se uvijek mogu osloniti jedno na drugog. Ako takvog nema, ne treba niposto radjati. Postupam vrema vlastitoj volji i uvjerenju, a ne onom koji mi mi mozda namecu drustvo i okolina.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja