Letelica nazvana „istrajnost” (Perseverance) uspešno je 18. februara sletela na površinu Marsa. Sedam meseci putovanja i znatno više meseci rada i planiranja, kao i velikih novčanih ulaganja bilo je potrebno da se misija uspešno ostvari. „Istrajnost” nije sletela prazna – sa sobom je ponela jednu vrstu helikoptera nazvanog „genijalnost” (Ingenuity), odnosno Marsovog helikoptera koji ima šansu da postane prva letelica sa elisama koja će leteti kroz atmosferu Marsa.
Helikopter je težak 1,8 kilograma i malih je dimenzija. Na njegovom razvoju se radilo šest godina, a projekat je od samog početka bio označen kao neverovatan. Inženjeri NASE znali su da je teoretski moguće leteti kroz atmosferu Crvene planete, ali nisu znali da li je izvodljivo da se napravi takva letelica koja će imati dovoljno snage da leti, komunicira sa kontrolnim centrom i preživi u ekstremnim vremenskim uslovima koji vladaju na površini Marsa, prenosi NASA.
Naučnici su saglasni da su postigli velike rezultate razvojem ove vrste helikoptera, iako su na tom putu nailazili na veliki broj prepreka koje su u svakom trenutku mogle da ih zaustave u daljem razvoju tehnologije.
„Genijalnost” je izdržao jake vibracije tokom lansiranja letelice krajem jula prošle godine. U probni let neće krenuti još mesec dana, iako je letelica sletela na Mars. Narednih nedelja naučnici će obaviti sve potrebne provere kako bi bili sigurni da je letelica apsolutno tehnički spremna da obavi prvi let.

Marsov helikopter nema na sebi instrumente za istraživanje površine ili atmosfere Marsa. On ima samo jedan zadatak – da dokaže da je moguće da uspešno okreće elisu i leti kroz veoma retku atmosferu Marsa koja poseduje svega jedan odsto gustine u odnosu na našu.
„Genijalnost” će pokušati da sprovede pet testova tokom mesec dana. Važnost ove misije meri se sa prvim uspešnim pokušajima pravljenja letelica koje su uspele da se odvoje od površine Zemlje i sigurno se vinu u nebo.
Misija će biti izuzetno teška zbog veoma retke atmosfere, zbog čega je letelica izuzetno lagana, dok su njene elise znatno veće od nje same i brže se kreću u odnosu na elise helikoptera na Zemlji. Druga prepreka mogla bi da bude veoma niska temperatura koja noću pada na minus 90 stepeni Celzijusa, ali to na letelicu neće uticati, jer je pokazala dobre rezultate prilikom testiranja.
„Genijalnost” je zakačen ispod rovera „istrajnost” i zaštićen je poklopcem kako bi ostao neoštećen tokom sletanja, dok su obe naprave bezbedno smeštene u kapsuli u kojoj su prešle put dužine 471 milion kilometara od Zemlje do Marsa.
Kada bude došlo vreme, helikopter će se odvojiti od rovera, ali će ostati u komunikaciji s njim i kontrolnim centrom.
Helikopter će leteti po sopstvenom nahođenju uz upotrebu parametara kretanja koje su naučnici podesili dok je bio u laboratoriji. Letelica poseduje termostat koji će joj omogućavati da bude dovoljno zagrejana, kao i solarne panele preko kojih puni baterije. Tokom leta analiziraće podatke sa senzora koji će očitavati reljef kako bi minimalno skretao sa svoje putanje.
Ukoliko postigne dobre rezultate, nova tehnologija omogućiće razvoj novih vrsta letećih vozila koje će olakšati naredne misije ka Marsu.