petak, 23.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 03.03.2021. u 21:00 Milenija Simić-Miladinović

Različiti stavovi struke o budućim državnim udžbenicima

Ideja je odlična iz ugla geografa, srbisti nisu uvereni da je udžbenik jednog izdavača garancija kvaliteta, dok istoričari ukazuju da na osnovu analize treba usaglasiti rešenje i konkretan plan vodeći računa o političkim i stručnim implikacijama
(Фото Н. Марјановић)

O inicijativi da školske knjige za tri predmeta od nacionalnog značaja ubuduće priprema i štampa isključivo država stavovi predsednka stručnih društava ali i cenjenih autora udžbenika neupitnog kvaliteta za srpski jezik i književnost, istoriju i geografiju mimoilaze se oko suštinski važnog pitanja – da li je jedan nacionalni izdavač garancija kvaliteta udžbenika i uređenijeg obrazovanja?

Geografija, istorija i jezik, određuju identitet nacije, udžbenik iz geografije treba da piše afirmisani stručnjak u izdanju državne izdavačke kuće, a veliki problem predstavljaju nastavni programi, jer greške u njima ne može ispraviti ni najbolji pisac udžbenika, kako uverava prof. dr Mirko Grčić, predsednik Srpskog geografskog društva.

– Srpsko geografsko društvo nije učestvovalo u izradi novih programa prethodnih godina, kada su iz petog razreda izbačene teme o geografskoj karti, iz šestog razreda regionalna geografija Evrope, iz sedmog izučavanje pojedinih država sveta... Da li je to opravdano u vreme kada Srbija utire sebi evropski put? Kako će učenici šestog razreda razumeti istoriju Evrope ako ne znaju geografiju Evrope? – pita Grčić.

Napominje i da bi Zakon o udžbenicima trebalo da prepoznaje sukob interesa ne samo na relaciji autor-izdavač već i u učešću u radnoj grupi Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja koja kroji predloge programa.

– Pisanje nastavnih programa, ocenu kvaliteta i odobravanje udžbenika ne treba da obavlja ista institucija, čak ni ista ličnost. Udžbenike su do sada izdavale različite izdavačke kuće, njihovi urednici birali su pisce iz redova određene struke, prema svom nahođenju. Na koricama udžbenika raznih izdavača iz geografije za osnovne škole od petog do osmog razreda, koji su trenutno na tržištu, možete nabrojati 29 autora i koautora. U takvom galimatijasu lako se provlače protivurečnosti, greške, loša objašnjenja, te bi prilikom njihovog odobravanja trebalo da se čuje i uvažava glas stručnih institucija uključujući i Srpsko geografsko društvo – izričit je Grčić, čije se ime čita na koricama izdanja Zavoda za udžbenike.

Kada je u pitanju nacionalna geografija, on je zagovornik jednog udžbenika, jer je to, kako pojašnjava, posebno važno polje na kojem se konfrontiraju, prožimaju i sjedinjuju različite teorije i ideologije, a Srbija je raskršće kultura, tradicija, geopolitičkih intresa i sistema vrednosti.

– Zbog toga treba voditi računa o razvijanju patriotizma kod učenika prateći srpske etničke prostore na Balkanu, istovremeno razvijajući toleranciju i uvažavanje drugih naroda. Takođe, i postaviti granice i orijentire slobode izbora sadržaja, jer se neograničena sloboda pretvara u anarhiju. Potrebna je daleko veća kontrola sadržaja i kvaliteta udžbenika i programa, koju treba da sprovodi neko odgovorno stručno telo u saradnji sa nadležnim ministarstvom.  U tom smislu podržavam ideju predsednika – pojašnjava Grčić.

Da se najčešće navodi mišljenje da bi „očuvanja jezika i pisma, nacionalnog identiteta i kulturnog nasleđa srpskog naroda” mogao garantovati samo Zavod za udžbenike, a da su pre svega, za sadržaje svih, pa i predmeta od nacionalnog značaja, zaduženi programi nastave i učenja, podseća prof. dr Vesna Lompar, predsednik Društva za srpski jezik i književnost Srbije.

– Programe sastavlja Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Mišljenje o njima daje Nacionalni prosvetni savet i odobrava ih Ministarstvo prosvete. Svaki autor udžbenika mora poštovati zadati program za svoj predmet i oblikovati ga u skladu sa naučnom i nastavnom metodologijom, inače njegov udžbenik ne može biti akreditovan. Dakle, možemo govoriti samo o načinu na koji se isto gradivo oblikuje u udžbenicima različitih autora i izdavača. Ako postoji više izdavača, nastavnici mogu birati onaj udžbenik koji je najbolje koristiti u praksi, koji najviše odgovara učenicima. Mogućnost da se koriste udžbenici samo jednog, nacionalnog izdavača, ne može biti podrazumevajući garant kvaliteta udžbenika – smatra Lomparova, jedna od autora udžbenika izdavačke kuće „Klet”.

Mnoge udžbenike domaćih i stranih, nacionalnog ili privatnih, izdavača potpisuju profesori državnih fakulteta i nastavnici sa višedecenijskim radnim iskustvom u osnovnim i srednjim školama.

– Oni imaju najveći potvrđeni stepen kvaliteta autora koji je moguć u našoj zemlji. To znači da stručnost autora tih udžbenika ne može biti sporna, da je njihova briga o nacionalnom identitetu deo njihovog naučnog i pedagoškog poziva koji ih određuje za ceo život, da je zajamčena proverom kvaliteta na univerzitetu ili u školama i da je podložna neprestanom usavršavanju. Kada je postojao samo jedan izdavač, sistem obrazovanja je bio uređen prema socijalističkom modelu koji je, iako omeđen strogim ideološkim okvirom, odavao utisak mnogo veće uređenosti od one u kojoj se obrazovanje nalazi danas. Učenici nisu bili zatrpani različitim digitalnim sadržajima koji im razbijaju koncentraciju. Nisu bili bolji udžbenici, nego su učenici bili, mogli bismo reći, manje zahtevni, a obrazovanje uređenije. Stoga je ova nostalgičnost za jednim izdavačem u stvari potreba za uređenijim obrazovnim sistemom. Ali, uređeniji sistem neće biti obezbeđen postojanjem jednog izdavača – zaključuje Lomparova ističući da u lancu obrazovanja glavna karika nije udžbenik nego nastavnik.

Pisanje udžbenika pod šifrom uz obeštećenje za učesnike

Doći do kvalitetnog udžbenika sa usaglašenim sadržajima je ozbiljan posao, napominje prof. dr Momčilo Pavlović, predsednik Društva istoričara Srbije „Stojan Novaković”.

– Ako se misli na stvaranje okvira za pripremu udžbenika iz ovih identitetskih predmeta, izmenu nastavnih planova i programa, uvođenje novih sadržaja to je posao Miniistarstva prosvete koje ima poluge i institucije da ta pitanja uredi na način na koji želi. Pre tog zamašnog posla potrebna je analiza sadržaja sadašnjih planova i udžbenika koji su nastali na osnovu tih planova, sa konkretnim ukazivanjem šta treba menjati.

Kad se dođe do usaglašenog rešenja, vodeći računa o političkim i stručnim imlikacijama, utvrdi jasna procedura, uputi javni poziv za pisanje udžbenika pod šifrom, uz predviđeno obeštećenje za učesnike poziva lako će se napraviti udžbenik. Ako se pak vratimo na ono što smo imali to će izazvati pre probleme nego dovesti do željenog cilja – ukazuje Pavlović, inače autor udžbenika državnog izdavača.

Komеntari6
88f2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

profa
Sadržaj udžbenika je samo odraz proklamovanih načela. Promotivni primerci ukazuju da je nacionalna istorija u senci opšte. Izostavljena su nacionalna, socijalna i ekonomska pitanja u razvoju dve Jugoslavije. Postoje samo fragmenti, sve to je više pamflet nego ozbiljna knjiga koju treba ponuditi generacijama da sazrevaju.
profa
Udzbenik je plod utvrđenog plana koji utvrdjuje država. Ona je dopustila da sadržaje istorije odredjuju oni kojima nacionalni interesi nisu na prvom mestu. Postoje istoričari koji nacionalnu istoriju Nemanjića, stradanje Srba u Prvom svetskom ratu guraju pod tepih. Sadašnji udzbenici osmog razreda ne obradjuju agrarnu reformu i kolonizaciju, migracije Srba.
Мали Ђокица
Прво, уџбенике не могу да пишу издавачи. Њихов посао је да најлепше и најјефтиније штампају уџбеник. Друго, уџбенике не може да бира учитељ или наставник. Треће, уџбеник ће писати сви они који учествују на конкурсу. Четврто, Једно тело (па макар и посебно министарство за уџбенике) одредиће теме за сваки уџбеник које морају, мање или више, да буду у њему обрађене. А у то тело ће улазити најеминентнији стручњаци свих профила. Додатни уџбеници ће се писати и издавати као најновија научна сазнања.
Горан
Ни са више издавача квалитет уџбеника није био одлучујући за избор, већ често неки други интереси...
Sasa Trajkovic
Све ово је последица једне тенденције да се у склобу либерализма дошо до комерцијализације културе и науке по некаквим тржишним условима а као резултат имамо овај хаос али и свеопшту дегадацију културе и уметности у Србији. Погледајте само експлозију кича и шунда али да се вратимо проблему није спорно имати више уџбеника, није спорно да наставник одабере најбољи али је спорно регулаторно тело које дозвољава овакве пропусте. Да резимирам увести ред у издаваштву и стандардима али и националном...

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja