sreda, 12.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
nedelja, 14.10.2007. u 20:24 M. Galović

Letenje brže od zvuka

Авион "икс-1" чува се у музеју у Вашингтону (Фотодокументација "Политике")

Narandžasti avion "iks-1", koji je više ličio na raketu sa krilima, odbačen je sa teškog bombardera B-29 nakon čega je pilot Čarls Čak Jeger upalio raketne motore i ubrzo nestao u daljini ispred aviona nosača, ostavljajući beli trag za sobom. Nešto kasnije eksperti američkog vazduhoplovstva, okupljeni u bazi u pustinji Mohave u Kaliforniji, bili su prvi ljudi koji su tog 14. oktobra 1947. godine čuli karakteristični prasak – probijanje zvučnog zida. Jeger, koji je avion po svojoj supruzi nazvao "Glamurozna Glenis", na visini od oko 13.000 metara dostigao je brzinu od 1,06 maha (jedan mah jednak je brzini zvuka) i uspešno sleteo.

Narednih godina let brži od zvuka postao je rutinski postupak. Prvo zvanično probijanje zvučnog zida nad Srbijom izvršeno je 31. jula 1956. godine. Po rečima Zorana Starčevića, načelnika vojnog dela Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu, pukovnik Nikola Lekić je u obrušavanju avionom tipa F-86E "sejbr" nad aerodromom u Batajnici iz trećeg pokušaja uspeo da probije zvučnu barijeru. Jedini domaći avion koji, ali samo u obrušavanju, može da probije zvučni zid jeste "orao". Prvi je to, takođe iznad Batajnice, uradio probni pilot major Marjan Jelen 22. novembra 1984. godine na avionu sa brojem 001.

Od šezdesetih godina nadzvučni let je neizostavni deo obuke generacija domaćih pilota lovačke avijacije koji su leteli na avionima tipa "mig 21" i "mig 29", koji dostižu maksimalne brzine od 2,1, odnosno 2,4 maha. Šest decenija posle legendarnog leta Čaka Jegera, piloti srpske vojne avijacije retko lete supersoničnim brzinama. Avioni tipa "mig 29" su na remontu, a minulih godina zbog nestašice goriva, odnosno novca za avijaciju, letenje nadzvučnim brzinama "migovima 21" na obuci je redukovano.

– Ipak, država u poslednje vreme pokazuje razumevanje za vazduhoplovstvo, pa su isporuke goriva postale redovne i piloti ostvaruju sve veći nalet. Naši piloti danas najčešće lete brže od zvuka kada treba obaviti probni let posle većih radova na avionima – kaže potpukovnik Rade Ranđelović, načelnik štaba 204. avijacijske baze u Batajnici i iskusni pilot na "migu 29" i "migu 21".

Po njegovim rečima, u praksi se na ovim avionima leti nadzvučnim brzinama do 1,8 maha. Minulih decenija menjale su se vizije razvoja avijacije. Posle Jegerovog leta težilo se sve većim brzinama, ali je iskustvo vijetnamskog rata pokazalo da su manevarske sposobnosti na manjim visinama važnije od maksimalne brzine. Tako savremeni F-16 ima maksimalnu brzinu od 1,6 maha, ali i zavidnu elektroniku, naoružanje i okretnost.

– Prilikom prolaska kroz zvučnu barijeru pilot ne čuje prasak koji se čuje na zemlji, koji je zapravo posledica nagle promene pritiska i gustine vazduha oko geometrije aviona. Na trenutak, instrumenti ne pokazuju značajne promene, a onda se, u jednom trenutku, može videti promena brzine sa 0,9 na 1,1 maha. Letelica se, pri tom, blago zatrese posle čega normalno nastavlja let – objašnjava Ranđelović.

Inače, piloti Vojske Srbije zvučni let probijaju na velikoj visini, kako bi se izbeglo uznemiravanje građana, ali i materijalna šteta koja je moguća ako bi se takav let obavio na maloj visini. Avioni "mig 21" i "mig 29" takav let najčešće počinju sa aerodroma u Batajnici i zatim se, u punoj brzini i usponu, usmeravaju prema Pančevu gde već dostižu visinu od 6.000 metara, posle čega, i dalje penjući se, uzimaju kurs prema okolini Bora. Nad istočnom Srbijom prave zaokret i kreću prema Požarevcu, gde dostižu visinu preko 11.000 metara i uzimaju pravac prema Zrenjaninu. Na tom pravcu, na visini do 13.000 metara, probijaju zvučni zid koji se na tim visinama čuje kao slabiji pucanj. Posle nadzvučnog leta vraćaju se u matičnu bazu u Batajnici. Na ovom aerodromu piloti sa nestrpljenjem očekuju povratak u upotrebu "migova 29", najmodernijih aviona u sastavu domaćeg vojnog vazduhoplovstva.
Komentari1
9e0b0
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Dusan Mladenovic
Veoma veoma dobar tekst, samo kad bi bilo vise slicnih njemu mislim o zanimljivosti iz kako nase tako i svetske aviacije kao i price i memoari lipota drugog svetskog rata

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja