sreda, 15.07.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 15.10.2008. u 22:00 Brane Kartalović

Startovao „Fijat automobili Srbija”

Монтажна трака са које силазе „заставе 10” Фото М. Игњатовић

Kragujevac – Posle 55 godina uspona i strmoglavih padova, kragujevačka fabrika automobila okrenula je novu stranicu istorije. Od 14. oktobra, shodno ugovoru koji je potpisan 29. septembra, na mestu „Zastave”, svačije i ničije firme iz doba komunizma, stoji ime novog preduzeća „Fijat automobili Srbija”, u kome je „odnos snaga” precizno definisan. Torinskom gigantu u zajedničkom preduzeću pripada 67, a državi 33 odsto kapitala.

Najveću investiciju u Srbiji, vrednu 950 miliona evra, parafirali su ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić i izvršni direktor italijanske kompanije Serđo Markione, a svečanosti su prisustvovali i predsednik Srbije Boris Tadić, premijer Mirko Cvetković i italijanski ministar spoljnih poslova Franko Fratini.

Nesumnjiv ekonomski poduhvat poduprt je i značajnim političkim uspehom naše zemlje. Ministar Fratini je, nakon svečanog potpisivanja ugovora, obećao punu pomoć Italije u procesu evropskih integracija Srbije.

Ugovorom o osnivanju zajedničkog preduzeća predviđeno je modernizovanje starih „Zastavinih” pogona i obnavljanje proizvodnog procesa.

Skrivajući svoje poslovne poteze od uvek budne konkurencije, predstavnici italijanske kompanije su saopštili da će nazive i karakteristike automobila koji će se praviti u Kragujevcu promovisati mesec dana pre premijere, tačnije krajem 2009, do kada bi trebalo da bude završeno instaliranje modernih robotizovanih linija. Za sada se zna da će se u Kragujevcu praviti mali gradski automobil A klase i nešto veći porodični četvorotočkaš iz B segmenta, koji bi trebalo da bude „Fijatov” odgovor na popularni „Renoov” rumunski model „dačija logan”.

Rumunija je, inače, bila jedna od destinacija o kojoj je „Fijat”ozbiljno razmišljao. Srbija je prevagnula nakon što su Italijanima ponuđene primamljive beneficije.

Država se, naime, obavezala da će u putnu i energetsku infrastrukturu Kragujevca uložiti 300 miliona evra, a grad je oslobodio italijansku kompaniju svih lokalnih poreza i taksa u narednih deset godina, do 31. decembra 2018.

Razvoj proizvodnje zajedničkog društva „Fijat automobili Srbija” podeljen je u dve faze. U prvoj, koja podrazumeva montažu manjeg modela, predviđeno je da sa traka silazi 200.000 automobila godišnje, a tokom 2012, kada će početi sklapanje i većeg automobila, u Kragujevcu će se proizvoditi čak 300.000 jedinica.

Iako su planovi ambiciozni, treba napomenuti da „Fijat automobile Srbija” tek čekaju iskušenja na uvek trusnom i nemilosrdnom tržištu četvorotočkaša.

Da ne bi bilo „neprijatnih iznenađenja”, novom firmom će upravljati novi bord direktora, sastavljen od 35 italijanskih stručnjaka. Na čelu poslovodstva biće Đovani de Filipis, jedan od najboljih „Fijatovih” menadžera.

U novoj firmi biće upošljeno ukupno 2.433 radnika. Prednost prilikom zapošljavanja imaće trenutno zaposleni u „Zastava automobilima”. U prvoj fazi, „Fijat” će angažovati 1.000 radnika, a brigu o prekobrojnima preuzela je država. Svima kojima je ostalo pet godina do penzije vlada je ponudila nadoknadu od 3.250 evra i 60 odsto prosečne republičke plate, koju će primati sve do sticanja uslova.

„Fijat” nema obavezu preuzimanja „Zastavinih” radnika po automatizmu, što znači da će u novoj firmi biti mesta i za mlade stručnjake iz drugih gradova, pod uslovom da „parlaju” italijanski. U Kragujevcu se mnogo toga menja, pa i namere onih koji su ranije mislili da je najvažnije znati engleski.

Komentari7
ea989
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

terramare
A la mode, jasno je ko je ovde dobitnik, to je preduzece FIAT s.P.A iz Torina, i nova preduzeca, verovatno i ona iz inostranstva koji ce biti proizvodjaci nekih delova za tu novu/staru fabriku u Kragujevcu. Porez nece biti placan do 2012 godine, kako sam negde procitao, znaci imaju blanco cheque.
goran
Italijanski menadzment...heheheh...Malo gori od srpskog. Zna se dobro kakvu reputaciju imaju Italijani kao menadzeri. I necemo valjda saradjivati samo sa Italijanima iz Kragujevca, pa je kao neophodno znati njihov jezik. Engleski i francuski, sa mozda drugacijim redosledom uvek "a la mode".
Страхиња
Бране, какав црни ,,борд’’ и остале даске и плоче. То на српском није значило, не значи нити ће икад ишта значити. Да вам помогнем, можете да се послужите изворном српском речи нпр. управа или управни одбор или само одбор. Молим вас да нас поштедите наказног срблиша. ...
sale
Talijani su rekli da ce dati plate oko 200 do 300 evrica. Pa koliki bese prosek plate u Srbiji? Cini mi se da ovi nasi kazu da je nesto vise od toga. Znaci, doveli su poslodavca koji ce usreciti radnike u Kragujevcu sa platama koje su ispod srpskog proseka. interesantno
tom bar
Nije ni krenulo a već kuknjava.Jasno je da neće biti med i mlijeko ali tako je to danas.Svaki početak je težak i bolan ali doći ce bolja vremena.Ako može Slovačka, Poljska,Rumunija može i Srbija.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja