petak, 30.10.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
sreda, 17.12.2008. u 23:59 M. Lakić - N. Miković

Metro – neophodan gradu

Grad i Republika će u saradnji sa saobraćajnim i građevinskim stručnjacima za 90 dana doneti zaključak koji model metroa je neophodan prestonici. Odnosno, da li Beogradu više odgovara takozvani nezavisni šinski sistem, koji podrazumeva izgradnju klasičnog metroa sa nadovezivanjem na prigradsku železnicu, ili „zavisni šinski sistem”, koji će biti u istom nivou sa ostalim saobraćajnim tokovima.

U svakom slučaju, Beogradu je neophodan metro. To je zaključak svih relevantnih mišljenja koja su se juče mogla čuti na stručnoj raspravi o izgradnji metro sistema javnog prevoza. U protivnom, prestonica će do 2021. godine morati da izgradi još 12 miliona metara kvadratnih saobraćajnica, jer će se broj automobila udvostručiti, pri čemu ni tada neće biti rešen problem preopterećenih ulica.

– Uz izgradnju autoputa i modernizaciju železnice na Koridoru 10, metro je treći razvojni prioritet naše zemlje. Izgradnja infrastrukture je i jedan od načina borbe protiv recesije i zbog toga je važno da u izgradnji metroa u Beogradu zajedno učestvuju i grad i država – rekao je ministar za infrastrukturu, Milutin Mrkonjić.

Stručnjaci, koji su uradili predračun za izgradnju metroa, istakli su da je cena ovog projekta oko 1,1 milijardu evra. Od toga oko 50 do 60 odsto te sume neophodno je za izgradnju stanica i tunela, a ostatak novca za kupovinu vozova i uređenje infrastrukture.

– Cena, međutim, ne sme biti glavni kriterijum pri opredeljivanju za određeni vid metroa. Beograd je najzaostalija metropola u Evropi i rezultati koje bismo osetili posle završetka izgradnje metroa bili bi nemerljivi – istakao je arhitekta Branislav Jovin, zahtevajući od gradskih i republičkih vlasti da preusmere novac za izgradnju mosta preko Ade Ciganlije u projekat budućeg metro sistema.

Prema njegovim rečima, realizacija prve faze trajala bi od šest do osam godina. U okviru tog vremena treba izgraditi 14 kilometara trase, 16 stanica, tehnički depo za vozila u Zemunu, kao i metro most i 2.800 parking mesta u podzemnim garažama.

Osnovni cilj izgradnje metroa je da Beograd dobije moderan sistem masovnog javnog prevoza, koji će rešiti problem preopterećenih saobraćajnica. U svakodnevnim gužvama i zastojima, kroz utrošeno gorivo prestonica i Srbija gube znatna sredstva i pri tom se ne sme zanemariti problem zagađenja.

– Na smanjenje gužvi neće uticati izgradnja kružnih saobraćajnica unutar grada. Jedino metro može da reši saobraćajne probleme i to je bilo poznato još pre četiri decenije – kaže Mihajlo Maletin, profesor Beogradskog univerziteta u penziji.

Čak ni izgradnja novih mostova preko Save i Dunava, neće smanjiti saobraćajne gužve. Jer, kada pređu mostove vozila će se slivati u postojeće – već preopterećene saobraćajnice.

Interesantno je da su se svi učesnici jučerašnjeg skupa složili da je projekat „Tramvajem u 21. vek” bio velika greška zbog koje glavni grad i njegovi stanovnici i danas ispaštaju.

Komentari5
0ef1f
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Мата Лабор
Наравно да је и мени као лаику јасно да је метро неопходан ако је циљ да Град функционише. Џаба нам факултети и базени ако до њих не можемо да дођемо. Већ сад имамо свакодневне колапсе, у блиској будућности ће то тек бити катастрофа. Ако се ДАНАС крене са градњом, треба 6-8 година до завршетка метроа. И још једна ствар, треба правити прави метро, а не неке трамваје који ће изигравати метро. Ако већ нешто радимо, дајте да то радимо озибљно и одговорно, како Бог заповеда.
ben
Odgovor ZOKIJU Veca je mizerija imati dva bazena u Beogradu nego 210 auta na 1000 stanovnika. Ne postoji ni jedan metro u svijetu koji donosi finalnu ekonomsku dobit.Sorbona u Parizu ,Mit u Bostonu su daleko ekonomski produktivniji i profitabilniji nego metro.
ZokyNBGD
obraćam se Benu i sličnima: Ovoj zemlji naravno da nikad neće krenuti ako se Vi i Vama slični budu pitali, zato jer se apsolutno ne razumete u tematiku. Trenutni stepen motorizacije u Beogradu je 210 vozila na 1000 stanovnika, što je mizerija! U Ljubljani je 540 a u Minhenu 650, e sad zamislite kad porastom standarda Beograd dođe na 300 vozila (skoro 50% u odnosu na sad), zamislite kakav će tek tad haos da bude! "Ulaganje u skole ,obdanista, fakultete ,bolnice ,bazene i druge sportske objekte je najbolja i ekonomski najopravdanija investicija..." reče Ben ?! Socijalno jeste opravdana investicija, ali ekonomski? Kojim načinom će se vratiti sredstva uložena u ove institucije?
ben
Cudan zakljucak da ce se broj automobilila udvostruciti u Beogradu kad se u isto vrijeme broj automobila u svim vecim gradovima (Pariz,Amsterdam,London,Berlin itd)smanjuje. Povoljne cijene javnog transporta,manjak parking mjesta represivna politika prema automobilistima,striktna primjena kazni za ne postovanje propisa u saobracaju, veliki troskovi odrzavanja automobila,cijena goriva neki su od uzroka .Ulaganje u skole ,obdanista, fakultete ,bolnice ,bazene i druge sportske objekte je najbolja i ekonomski najopravdanija investicija za Beograd i Srbiju.
Srboljub Savic
METRO-da, bilo bi lepo da ga vec imamo, pa jos lepsi od Moskovskg ili Pariskog metroa. Bilo bi jos bolje da ga izgrade Rusi kineskim parama (a ja kritikujem resenja). Polazne osnove: Metro je efikasan samo u gradovima sa velikom koncentra-cijom stanovnika po kvadratnom kilometru (metru), kao sto je to u Parizu ili ulici Srpskih vladara. Bulevar kralja Aleksndra zadovoljava samo delom. Novi BGD - ne. Gradnja metroa se ne zavrsava ni posle 100 godina (Pariz, London,...) Pored tunela (pozelno 2 koloseka), stanica sa peronima, neophodnih prilaza (stepenista, sahtovi) sa vise strana neophodni su depoi i ranzirne platforme (na povrsini)i centralna kontrolna stanica. Gradnja metroa je integrisana u cvrste urbanisticke planove grada, sa vizijama buducih razvoja i grada i metroa. Analiza saobracaja sa svim simulacijama je preduslov. Tako, treba imati u vidu promenu saobracaja kroz Beograd izgradnjom "Zemunskog" mosta ili mosta preko Save, uzvodno od Ade(za odvodjenje saobracaja sa Ibarske i BB) uticaj novih lokacija zeleznickih i autobuskih stanica. Detaljna i dubinska geoloska slika terena je neophodna. (Beogradska, bar poznata, je izuzetno teska. Pariz, Moskva i London su na drugacijem tlu.) Proizvodnja vozova-vucnih kola i vagona, sina, opreme? Pre "prvog asova" moraju postojati svi projekti, usglaseni i odobreni, kompletno finasiranje reseno. Beograd treba da dokaze Srbiji, da drzava mora da finasira i da to nije na ustrb finasiranja zivotnih potreba drugih gradova i regiona. Na crtezima projekata, mnogo toga nema. Tako bi stanica metroa kod Kalemegdana mozda bila nemoguca, zbog nedostatka prostora. Zbog buduceg razvoja, vec u pocetnim fazama, moraju se obezbediti ranzirni prostori daleko od sada vidjenih pocetnih/krajnjih stanica. Sigurno je da bi prva faza gradnje bila i najskuplja,a cena gradnje metroa svakim danom drasticno raste. Tramvaj 21: Osnovna greska-uski kolosek. Zavarene sine -izvijanje, leti (>50) i pucanje zimi. S. Savi

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja