ponedeljak, 18.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
petak, 16.01.2009. u 22:00 M. Pantelić

Kanadske guske oborile „erbas”

(Фото Бета)

Od našeg stalnog dopisnika 
Vašington, 16. januara – „Čuda su nas i ugrozila i spasla”, jednoglasni su preživeli putnici jučerašnjeg prinudnog sletanja „Ju-Es ervejzovog” aviona u reku Hadson, nekoliko minuta po poletanju sa njujorškog aerodroma „La Gvardija”.

U nevolju su ih ih uvalili udari ptica (pretpostavlja se kanadskih gusaka) koji su oštetili motore „erbasa A-320”, a izbavljenje je došlo u vidu vrlo veštog manevra pilota i brze intervencije spasilačkih ekipa.„Izvukli smo premiju na lutriji života”, protumačio je dramatično poigravanje sudbine Karl Bazarian (62), bankar sa Floride. Njegovi saputnici se slažu, na različite načine. Elizabet Mekhju (64) iz Severne Karoline zahvaljuje molitvama Bogu. Džef Kolodjej (31) iz Konektikata smatra da je do „sreće u nesreći” došlo prvenstveno zbog pribranosti i vičnosti kapetana (iz Kalifornije) posade Česlija Salenbergera (57) zvanog Sali.

Poznavaoci i zvaničnici odaju Saliju – vrhunsko priznanje. Njegova umešnost pri ateriranju sprečila je katastrofu, tvrde povodom udesa u kome niko od 150 putnika i pet članova posade nije poginuo niti zadobio opasne povrede.

Pilota mediji proglašavaju za „heroja”. Hroničari ističu da se od njega mogao i očekivati spasonosni poduhvat, kad se u vidu ima kroz šta je on lično prošao i kako se okvalifikovao.

Ima 40 godina letačkog iskustva, od kojih poslednjih 29 u „Ju-Es ervejzu”, a prethodno kao pilot ratnog aviona „F-4” (fantom 2). U međuvremenu – angažovan je i kao ekspert za avionsku bezbednost pri Nacionalnoj vazduhoplovnoj i svemirskoj upravi (NASA) i stekao diplome magistra javne administracije i industrijske psihologije.

Preokret od nesreće ka sreći počeo je Salijevim manevrom. To, međutim, ne bi bilo dovoljno, da Hadsonom nije „zajedrio” u blizini mnoštva interventnih plovidbenih jedinica koje su pritekle u pomoć čamcima i helikopterima iz kojih su spuštani gnjurci.

Da one nisu brzo stigle, kažu stručnjaci, došlo bi do „spore” tragedijesmrzavanjem, jer je temperatura vazduha bila minus 10, a vode plus dva. Nekoliko desetina putnika je, i u povoljnijim uslovima, moralo da dobije medicinsku pomoć zbog hipotermije. Među njima je, verovatno, i neimenovani putnik koji je, po „Njujork postu”, 15 minuta plivao do obale Nju Džersija.

(/slika2)Pojedini građani Njujorka su, i na čvrstom tlu, doživeli stres. Gledajući avion na „neuobičajenom kursu”, obuzela ih je strepnja da će se dogoditi repriza tragedije – kada su 11. septembra 2001. udari otetih putničkih aviona u „kule bliznakinje”, odneli više od dve hiljade života i poslužili za vašingtonsko proglašavanje globalnog rata protiv terorizma, pri čemu je, na osnovu netačnih informacija, napadnut Irak, što je dovelo do poremećaja odnosa u svetu…

Nadležni su se, stoga, potrudili da brzo izdaju saopštenja da „nema indicija da se radi o terorističkom napadu”. Krive su, izgleda – guske.

Ni takva konstatacija nije naivna. Federalna uprava avijacije, prema navodima televizije Em-Es-En-Bi-Si, računa da su od 1995. do 2005. godine ptice u SAD udarile u avione 65.000 puta, ili – jednom u 10.000 transportnih letova.

Jučerašnja drama na Hadsonu uklopila se, posredno, i u tekuću finansijsku krizu. Među putnicima je bilo, prenosi se, 20 službenika „Benk ov Amerika” – čije je sedište u Šarlotu gde je trebalo da sleti malerozni avion – kojoj je upravo dodeljena dodatna državna potpora u iznosu od 20 milijardi dolara.

Ali prevladava humanitarni pristup. Ističe se, tako, da je prilikom rizičnog sletanja aviona u reku i „ulaska reke u avion” najvažnije da su spaseni svi životi, među kojima i devetomesečne bebe i 85-godišnje žene. Kao i putnika, od koji je jedan krenuo da s društvom igra golf, drugi na venčanje…

Komеntari23
6644d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

terramare
Moram da kazem nesto u odbranu naseg zemljaka iz Crne Gore, Matiju Soskica; on je naveo za visinu 30.000 stopa, a za daljinu 150 kilometara, ne za visinu.
Dragan,BGD
@Matija Soskic G.Soskicu,vi ste precizni,zato vam kazem da se stopama u ovom slucaju meri visina,amiljana daljina.Tako da je 150km previse za visinu.
Matija Soskic
Malo objasnjenje u vezi kanadskih gusaka. Kanadska guska (Branta canadensis) zivi u celoj Severnoj Americi, ima crn vrat sa belom "ogrlicom" i sivo perje. Matija Soskic, Kanada (Eh?)
Matija Soskic
A sada jedan slucaj iz kanadske avijacije koji se desio pre 20 godina. Zbog greske u punjenju gorivom, jedan Boeing 737 ostao je bez goriva na 30,000 stopa nekih 150 kilometara istocno od Vinipega. Pilot je uspeo da avion pun putnika spusti na jedan napusteni vojni aerodrom kod mesta Gimli u Manitobi a da pri tom niko nije nije nastradao. Matija Soskic, Kanada (Eh?)
terramare
Komentare ili priloge kako ih ja na srpskom nazivam treba znati i protumaciti. @ Marlon Hamburg, taj se Airbus A 320 proizvodi bas u Vasem komsiluku. Caravella nije jedini avion sa motorima na repu, takvi avioni,samo manji se i danas proizvode. Vecina pilota kod Slovenaca ili tacnije receno Adrije,ex Inex Adria, ex Adria Airwyas, sada samo Adria, su bili Srbi.Pilot u Njujorku nije imao druge mogucnosti, jer bi mu avion pao na teritoriju grada Njujorka, zato se odlucio da spusti rep u spusti se na reku.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja