ponedeljak, 01.03.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 05.03.2009. u 22:00 M. Avakumović

Neiskusni stručnjaci crtali most kod Beške

Радови на новом мосту код Бешке (Фото д. Јевремовић)

Pošto je od ugovaranja izgradnje mosta kod Beške prošlo dve i po godine, a glavnog projekta još nema na vidiku, niti se orijentaciono može reći kada će Dunav biti premošćen na tom mestu, Ministarstvo za infrastrukturu je uputilo ozbiljne primedbe „Putevima Srbije”, i to po drugi put u roku od četiri meseca. Koliko se kasni možda najbolje govori podatak da još traju pripremni radovi, a most je trebalo da bude pušten u saobraćaj u septembru 2008. godine.

– Suština problema je u tome što su „Putevi Srbije”, kao investitor, i austrijska „Alpina” i nemački DSD, kao izvođači radova, angažovali stručni kadar s nedovoljno iskustva u projektovanju i izgradnji. Idejni projekat postoji, ali je prilikom revizije uočeno dosta propusta. Uputili smo sugestije kako da ih otklone i preporučili da se uspostavi koordinacija, sistem nadzora i dovedu stručnjaci sa iskustvom – kaže profesor Dejan Kovačević, predsednik komisije za mostove na drumskom i železničkom Koridoru 10, pri Ministarstvu za infrastrukturu.

On tvrdi da su izvođači radova sve vreme postavljali zahteve za dodatna plaćanja i da su njihova dosadašnja potraživanja oko 11 miliona evra, računajući i avanse, plaćanje podizvođača i garanciju. Iako najlogičnije deluje da se posao sa takvim izvođačem radova raskine, predsednik Komisije kaže da to nikome nije cilj, jer bi novi tender značio dalje odlaganje završetka mosta, odnosno Koridora 10.

Upitan da li je komisija Ministarstva za infrastrukturu izvođaču dala bar neki dodatni rok, preko koga neće smeti da pređe, naš sagovornik odgovara:

– „Putevi Srbije” vode ovaj projekat i oni treba da reše problem sa izvođačem radova. Komisija je uočila propuste i u dva navrata, 21. oktobra prošle godine i 18. februara ove godine, dala preporuke kako da budu prevaziđeni.

Probijanje ugovorenog roka od 24 meseca, za koliko je trebalo da bude završen most kod Beške, nadležni iz „Puteva Srbije” pravdaju nedonošenjem urbanističkog akta i problemima sa klizištem zbog čega kasni izrada idejnog i glavnog projekta.

–Idejni projekat je završen, a u toku je tehnička kontrola glavnog projekta – navode u „Putevima Srbije”.

Posle primedbi Ministarstva infrastrukture i insistiranja investitora, izvođači radova su se, kako tvrde u „Putevima Srbije”, dodatno angažovali.Odlukom investitora takođe su promenjena dva predstavnika izvođača.

U tom preduzeću navode da je izvođaču radova do sada isplaćeno 9,5 miliona evra, uključujući i avans od dva miliona evra, pokriven garancijom.

Ukupan rok za izgradnju novog mosta, zajedno sa rehabilitacijom starog je, tvrde, 36 meseci i dodaju da je novi rok za izgradnju mosta septembar 2009,pa tako nema razloga za raskid ugovora. Izvođači obećavaju da će sva kašnjenja platiti penalima, tvrde u „Putevima Srbije“.

Iskusnog graditelja mostova Ljubivoja Kostića uopšte ne čudi što ovoliko kasni izgradnja mosta, jer je inženjerski koncept loše postavljen.

– Zbog konfiguracije terena i blizine susednog mosta, betonski most je tehnički teško izvodljiv. Kada se na takvom poslu angažuju neiskusni inženjeri, problemi su neizbežni. Mnogo bezbolnije bi prošli sa čeličnim mostom, kao što je predložio konzorcijum na čijem čelu se nalazila „Mostogradnja” – objašnjava Kostić.

Treba podsetiti da je konzorcijum Alpina-DSD (koji sa austrijskim „Porom” gradi i most kod Ade Ciganlije) dobio u julu 2006. godine posao izgradnje novog i obnove starog mosta na Dunavu kod Beške, za šta je dao ponudu od 40 miliona evra. Iako je domaći konzorcijum na čelu sa „Mostogradnjom” imao bolju ponudu i nižu cenu, finansijeri Evropska investiciona banka i Evropska banka za obnovu i razvoj su to odbili, s obrazloženjem da nisu navedeni tačni podaci o poslovanju domaćih kompanija.

Komеntari17
6a6e3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vasilije
Mostogradnja je u najboljim svojim godinama gradila postojeci most 5 (pet) godina, a sadasnjoj mostogradnji bi bilo potrebno 15 godina da izgradi ovakav most...
Zozon
Novi termin u Srpskom: "neiskusni strucnjak"!
terramare
U svetu priznati austriski i nemacki strucnjaci za mostove,tunele i autoputeve, nasim nisu dovoljno strucni.Da te Bog sacuva od nasih strucnjaka,politickih.
Jole Topuzina
Alpina je pravila fudbalski stadion"ARENA" u Minhenu,vrlo kvalitetno,ali je firma poznata po davanju MITA,da bi dobila poslove. I u ovom sucaju su bili osudjeni da vrate 20-tak mil.evra konzorcijumu,a par fudbalskih vodja pusteni pre dva meseca iz zatvora. Bila je to afera nemackoj ,ohoho! verovatno nije bolje ni u nasem slucaju!!!
R. Spaić
Svakim danom sve više se dokazuje da u našoj dragoj otadžbini caruje nestručnost,rasipanje i kriminal baš u organima države i valsti! I ovaj kao i primer mosta preko Ade su školski primeri kako ne treba raditi.Mnoge detalje tendera i procesa izbora izvodjača ne znamo,ali se jasno vidi:da je sve radjeno naopako-od sredine procesa vodjenja investicionih projekata.Pri tome čudi i nejasno je kako su evropske banke(jer su one odlučivale,pišete i sada i za Adu)dozvolile takav tok postupka izbora izvodjača?Kad naši stručnjaci sa evropskim licencama baš iz te oblasti znaju da upravo EBRD u svojim aktima ima strog-rigorozan postupak vodjenja investicinonih projekata. Jer,kod investitora i stručnjaka za vodjenje investicionih projekata zna se da se u raspisivanje tendera ne ide SVE dok se ne uradi kompletna,revidovana,tri put pregledana i revidovana INVESTICIONO-TEHNIČKA dokumentacija.Znači:mora se imati glavni projekat potpuno završen(sa 100% tačnim predmerom radova) i prihvaćen od svih instanci.Vidimo da i ovde i za Adu takvih projekata još nema,a radovi su ugovoreni paušalno(verovatno po dužnom metru,što je apsurd) i navodno odvijaju se vrtoglavom brzinom.Jasno:ukupnu cenu cemo znati(i platiti mi poreski obveznici) kad investicija bude potpuno dokončana. To znači koštaće sigurno mnogo više( duplo) od prvobitne cene. I ukazuje na spregu lobija svih učesnika u konkretnim primerima da bi neki delovi novca išli drugim tokovima. Jer, kroz famozno (izmišljeno) »projektovanje u toku gradnje« količine radova se enormno povećavaju. I mnogi to vidimo,mnogo se o tome piše otvoreno, ali oni koji odlučuju i vode te i slične investicije,ne haju.Gaze ka svome cilju-svi znate šta je u igri.Nadam se da je uvaženi Predsednik Republike mislio obavezno i na ove slučajeve kad jasno obećava beskompromisnu borbu protiv korupcije!Čekaćemo mostove i račune(naročito "okončanu situaciju za naplatu izvedenih radova").

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja