utorak, 20.04.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
četvrtak, 16.04.2009. u 22:00

Pomoć države za kupovinu električnog automobila

Чист превоз: електрични аутомобил

Novim planom za „ozelenjavanje” drumova britanska vlada je juče pokazala da želi da svet vodi ka novom načinu prevoza u budućnosti. Građani će sa po pet hiljada funti biti stimulisani da kupe električni automobil. Strategija vredna ukupno 250 miliona funti ima za cilj da stvori čitave gradove sa „čistim” vozilima, piše „Gardijan” koji je imao uvid u dokument na 16 stranica.

U središtu strategije biće gradski saobraćaj, s obzirom na podatak da 60 odsto putovanja čine ona ispod 35 kilometara. Realizacija počinje 2011. i još nije određeno po kojim kriterijumima će se novac deliti.

Električni automobili nalazili su se na projektantskim stolovima još od 19. veka, a prvi je proizveden pre nego dizel motor. Međutim, svaki put su ideje padale u vodu zbog niskih cena nafte i nedovoljno usavršenih baterija. Sada je situacija drugačija. Gotovo da postoji globalni konsenzus da nešto mora da zameni motore sa unutrašnjim sagorevanjem, koji sa 20 odsto učestvuju u svetskim emisijama ugljen-dioksida, piše „Gardijan”.

Niska cena nafte kao prepreka eliminisana je prošle godine, kada je barel dostigao skoro 150 dolara. Druga, slabe baterije, takođe je prevaziđena. Moderne litijum-jonske ćelije čuvaju više energije nego pre, a proizvođači sada mogu da zadovolje masovno tržište.

Da bi se ljudima pokazalo da je električni automobil sasvim zgodan i jednostavan, 200 raznih modela biće postavljeno po gradskim centrima da bi bili isprobani.

Iako su električni automobili znatno skuplji, troškovi po kilometru čine osminu ili desetinu troškova „običnog” vozila koje troši benzin ili dizel.

Životni vek moderne baterije za električne automobile je porastao na 10 godina, a kilometraža pređena sa jednim punjenjem ide od nekoliko desetina do 240 km, zavisno od modela.

Gradonačelnik Londona Boris Džonson nedavno je objavio nameru da njegov grad bude evropska prestonica električnih automobila sa 100.000 automobila na ulicama i 25.000 stanica za punjenje, a da ovaj projekat pomogne centralna vlada.

Kad je reč o infrastrukturi, vlada će započeti posao, ali očekuje da vođstvo preuzme u gradnji mreže stanica preuzme privatni sektor, kako bi korišćenje čistih automobila postalo masovno.

J. K.

--------------------------------------

Električne bebe

Na britansko tržište 2010. stiže model norveške kompanije „Tink”, koji dostiže brzinu oko 100 km na čas i koštaće 12.000 funti, što je znatno jeftinije od dva trenutno dostupna modela.

„Tesla motors” iz Kalifornije je krajem marta predstavio novi „model S” i već je dobio 520 porudžbina za ovaj „sedan”, čija proizvodnja počinje 2011. Početna cena biće 57.000 dolara. Njegovih sportskih dvoseda „roudstera” je već isporučeno 250, a još hiljadu kupaca čeka ovaj automobil po ceni od 109.000 dolara.

Lideri auto-industrije imaju svoje verzije električnog automobila u poodmakloj fazi. Be-Em-Ve je prošle godine predstavio „mini-vi”, a „Micubiši” u februaru „mijev”.

Očekuju se prinove i iz „Mercedesa”, „Nisana”, „Tojote”, „Honde”, „Forda” i drugih koji su na ovogodišnjim sajmovima predstavljali svetu svoje „električne planove”.

Komеntari3
a2d98
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja