subota, 15.08.2020. ✝ Verski kalendar € Kursna lista
ponedeljak, 03.08.2009. u 22:00

Gužvi na Horgošu biće i narednog vikenda

За разлику од минулог викенда, јуче није било редова на граничном прелазу према Мађарској Фото Н. Тумбас

Horgoš – Putnici koji su u nedelju u nepreglednoj koloni pod vrelim suncem čekali po pet i više časova na graničnom prelazu Horgoš, dan kasnije ne bi verovali da je reč o istom prelazu. Na ulasku i izlasku iz zemlje u ponedeljak oko podne čekalo se tek po petnaest minuta. Balaš Batan, informatičar iz Budimpešte koji je upravo krenuo ka Makedoniji gde radi, kaže da na izlasku iz Mađarske gotovo da nije ni čekao, s naše strane granice zadržala ga je carinska procedura oko računara. Objašnjava da je namerno odabrao da krene u ponedeljak, jer je pretpostavljao da će 1. avgusta, kada su turističke smene, biti gužva na putu i granici. U redu za ulazak u Srbiju je i Makedonka Biljana koja sa porodicom ide iz Francuske.

– Do sada smo uvek išli preko Slovenije i Hrvatske, sada prvi put preko Mađarske da vidimo kakav je put – kaže nam Biljana.

Gužvi juče rano po podne nije bilo, ali prema iskustvu radnika u pograničnim službama, „špicevi” se javljaju ciklično tokom dana, manji su tokom radne sedmice, a glavni „udar” nastupa u danima vikenda.

Proteklih sedam dana na graničnim prelazima Horgoš i Kelebija, prema Mađarskoj, prošlo je oko 340.000 putnika, od čega preko 70 odsto njih je izabralo da u Srbiju uđe baš prošlog vikenda i to preko Horgoša. Prosečna frekvencija na ovim graničnim prelazima je tri do četiri puta manja, tako da tokom „običnih” sedmica na Horgošu i Kelebiji beleže između 80 i 100.000 putnika.

– Višegodišnje praćenje prometa na ovim graničnim prelazima pokazalo je da su udarni dani tokom godine od 1. do 5. avgusta jer se tada „sreću” ulazak i izlazak iz zemlje. Odnosno, uporedo sa velikim prilivom putnika u tranzitu iz zemalja zapadne Evrope ka jugu Balkana, raste i broj putnika u suprotnom pravcu, odnosno onih koji se vraćaju u zapadnu Evropu. Tokom tih dana gužve su ogromne, a iskustvo nas uči da i narednog vikenda možemo očekivati veliki broj putnika. Po pravilu, gužve traju do 15. avgusta, a nakon toga počinju da jenjavaju, kaže sagovornik „Politike” iz pogranične policijske službe koji je želeo da ostane anoniman.

Gužve na graničnim prelazima traju od početka jula što je od policijskih i carinskih službi zahtevalo maksimum angažovanja, s obzirom na to da je pritisak bio na ulasku u zemlju. Narednih sedmica, do kraja meseca očekuje se obratan proces, pa se isto tako može očekivati i pojačan rad mađarskih carinskih službi, budući da će sada putnici u tranzitu uglavnom iz Turske krenuti za Evropskoj uniji. Sa gužvom na našoj strani granice pogranične službe „borile” su se boljom organizacijom rada, otvaranjem više prelaza, a u „špicevima” na Kelebiji je i izlazni terminal pretvaran u ulazni. S mađarske strane zakrčenje na granici pokušano je da se kontroliše „raspoređivanjem” putnika na dva granična prelaza, odnosno kada se stvore preduge kolone na Horgošu, a čekanje oduži na pet i više časova, saobraćaj sa autoputa je preusmeravan ka selu Tompa, odnosno ka našem prelazu Kelebija.

Pri visokim temperaturama i višečasovnim čekanjima nije uvek lako održati „hladnu glavu” ni putnicima, pa čak ni državnim službenicima koji su pregledali na stotine hiljada pasoša. Međutim, kako svedoči sagovornik „Politike” nije zabeležen nijedan eksces, nijedan problem na granici. U kontaktu sa tako velikim brojem ljudi ima, naravno, brojnih situacija koje nisu uobičajene, ali, kažu, uvek se prvo poštuje zakonska procedura. Tako, recimo, naši policijski službenici ponekad naiđu na putnika koji nije poneo pasoš. Nekoliko država Evropske unije je prešao samo sa ličnom kartom, i nije očekivao situaciju da će mu neko ipak tražiti pasoš kada izađe iz EU. Uz sve ljudsko razumevanje za napor i razočaranje putnika, on je ipak poslat više od hiljadu kilometara udaljenoj kući po pasoš.

-----------------------------------------------------------

Bez čekanja na Bajmoku i Đali

Za naše državljane koji žele da odu do Mađarske moguće je i da izbegnu gužve ukoliko koriste alternativne međudržavne granične prelaze u naseljima Bajmok i Đala. Ovi prelazi važe samo za državljane Mađarske i Srbije i važno je znati da rade samo od 7 do 18 časova.

Aleksandra Isakov

-----------------------------------------------------------

Na Gostunu čekanje do pola sata

Minulog vikenda oko 120.000 putnika prešlo najprometnijim prelazom između Srbije i Crne Gore

Gostun kod Prijepolja – Mnogo automobila i autobusa iz oba pravca čine uobičajenu gužvu u špicu letnje turističke sezone na putu prema moru, a čekanje na granici je od 15 minuta do pola sata. To je slika ovih dana sa graničnog prelaza između Srbije i Crne Gore, na najprometnijem pravcu kod punkta Gostun, sa srpske, i Dobrakovo, sa crnogorske strane. Zabeleženo je da od petka do nedelje, kad je turistička smena, čak oko 120.000 putnika ovuda prošlo u oba pravca, i to bez ikakvih problema i dužeg zadržavanja. Gotovo tri puta više nego drugim letnjim danima kad nisu periodi smena.

– Bila je ovo jaka smena, najjača ovog leta, sa znatno više putnika. Spremno smo ih dočekali, maksimalan broj carinika i policije je angažovan, nastojimo da ubrzamo proceduru. Sreća da ovog puta nije bilo većeg teretnog saobraćaja, uglavnom su prolazili automobili i autobusi, pa se nije čekalo duže od pola sata – sumira za „Politiku” Aleksandar Maksimović, šef graničnog prelaza Gostun.

Na ovom prelazu, posle ulaska s magistrale, svega je 300 metara graničnog prostora, na pet traka, pa se katkad kolona otegne magistralom. Ali kad je manje kamiona, koji uglavnom prave zagušenja, brže i lakše se prelazi ovom granicom. „Usko grlo” može biti u kanjonu Lima, zbog nepovoljne konfiguracije terena, gde se ponekad stvaraju kolone teretnih vozila i otuda je povremeno duže čekanje, uglavnom noću, dok se preko dana saobraćaj ovuda brže odvija. Inače, granični prelaz Gostun nema veliku propusnu moć, ni nadstrešnice, ni potrebnu infrastrukturu, a novi objekti ovde napravljeni za rad granične policije i carine još nisu počeli da se koriste. Što se tiče Dobrakova, tu je prelaz nešto širi i uređeniji, a Crnogorci i dalje naplaćuju ekološku taksu od deset evra za automobile i skuplju za druga vozila.

B. Pejović

-----------------------------------------------------------

Ubrzana procedura na Gradini

Pirot – Na graničnom prelazu „Gradina“ kod Dimitrovgrada prvog dana avgusta zabeleženo je oko 80.000 prelazaka, ali je već sutradan broj prelazaka bio upola manji. Prema rečima Vladimira Stojanovića, šefa carinske ispostave „Gradina“, juče nije bilo gužve, ali se veći pritisak putnika na ovom graničnom prelazu očekuje krajem meseca. Najveći broj putnika su turski državljani koji iz zapadnih zemalja putuju u na odmor. Carinici i pogranična policija ubrzali su proceduru prelaska granice, ali zbog velikog broja vozila u danima vikenda čeka se i po dva sata.

– Od sredine jula počele su gužve na prelazu, ali je petkom najveći pritisak putnika. Trudimo se da čekanje na ulazu i izlazu bude što kraće, a to uspevamo u saradnji sa graničnom policijom. Petkom i subotom, kada su gužve najveće, saobraćaj se na prelazu odvija u osam traka – kaže za „Politiku“ Stojanović i dodaje da su ovo uobičajene gužve za letnju sezonu.

Stojanović kaže da je promet putnika u julu ove u odnosu na isti mesec prošle godine ipak nešto manji. Bez obzira na to u toku letnjih meseci preko „Gradine“ prođe skoro dva miliona putnika.

M. Penčić

Komentari4
1a7b2
Molimo vas da sе u komеntarima držitе tеmе tеksta. Rеdakcija Politikе ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih procеni kao nеumеsnе - skrati ili nе objavi komеntarе koji sadržе osvrtе na nеčiju ličnost i privatan život, uvrеdе na račun autora tеksta i/ili članova rеdakcijе „Politikе“ kao i bilo kakvu prеtnju, nеpristojan rеčnik, govor mržnjе, rasnе i nacionalnе uvrеdе ili bilo kakav nеzakonit sadržaj. Komеntarе pisanе vеrzalom i linkovе na drugе sajtovе nе objavljujеmo. Politika ONLINE nеma nikakvu obavеzu obrazlaganja odluka vеzanih za skraćivanjе komеntara i njihovo objavljivanjе. Rеdakcija nе odgovara za stavovе čitalaca iznеsеnе u komеntarima. Vaš komеntar možе sadržati najvišе 1.000 pojеdinačnih karaktеra, i smatra sе da stе slanjеm komеntara potvrdili saglasnost sa gorе navеdеnim pravilima.

Коста Иванић
Ми смо једина земља у којој не постоје знакови и путокази у унутрашњости земље према граничним прелазима.На пример испред Беча постоје путокази у виду међународних ознака земаља где ће вас упутити у ком правцу је Турска или нека друга земља.Или рецимо још у Будимпешти стоје путокази за Србију са тачном километражом до граничних прелаза.А код нас када возачи стигну у Београд нигде не постоји путоказ на коју је страну Мађарска,Хрватска,Румунија или рецимо Аустрија.То бих подхитно требало исправити и на постојеће путоказе рецимо код Змајеве бензинске встанице само залепити међународну ознаку(исту ону која се лепи позади на возила)где одваја за Нови Сад Н(Мађарска)а право СRO (Хрватска)то би много олакшало возачима,ако већ нисмо способни да ставимо праве путоказе са километражом до границе и ди главних градова суседних земаља.У ствари ја превише објашњавам па довољно је да наши надлежни оду до тих земаља или да мало погледају интернет па да виде како се то ради.
Djile
"Протеклих седам дана на граничним прелазима Хоргош и Келебија, према Мађарској, прошло је око 340.000 путника, од чега преко 70 одсто њих је изабрало да у Србију уђе баш прошлог викенда и то преко Хоргоша." ...Ne vidite da dva dela ove recenice govore o potpuno SUPROTNIM stvarima, i da ne mogu biti logicno povezani?
Roberto
Mala ispravka za Bajmok i Djalu. Rade od 8 - 18. Nije dovoljan samo Srpski ili Madjarski pasos, vec i registracije vozila ne mogu biti druge osim Srpskih ili Madjarskih. Da se neko ne razocara ako ga ne puste preko. Inace, ja sam proslog vikenda cekao na Djali 15 minuta.
putnik
Prosao sam Horgos u subotu nakon 7 sati cekanja. Najgore je kada jednom stanes u red - nemas sanse da se izvuces iznjega i okrenes na drugi prelaz. A krivi su podjednako i nasi i madjarski carinci. Madjarski jer su izigravali strogocu i detaljno kontrolisali svako auto, i bas ih je bila briga za narod koji je kolapsavao na vrucini - da ne pominjem decu, starce i trudnice, ili sve one koji su se dobro naputovali do Horgosa. Nasi su krivi jer su mogli na vreme da reaguju i informisu o tome, i npr. preusmeravaju vozila na Kelebiju (kasnije sam cuo od prijatelja da je on tamo prodao u isto vreme posle 1 sata cekanja).

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

Prijavite se na našu mailing listu

* Obavezna polja