petak, 22.01.2021. ✝ Vеrski kalеndar € Kursna lista
sreda, 05.08.2009. u 22:00

Sa krigle na čašu

Srpsko tržište piva, na kome se tiska deset pivara sa oko 3.700 zaposlenih, ni po čemu se ne razlikuje od okolnih, pa čak ni od najvećih. Ponuda je velika, ali potrošnja polako, ali sigurno opada. Kada će se zaustaviti, to niko ne zna, ali, prema rečima direktora Udruženja pivara Srbije Miodraga Maksimovića, strepnja muti poslovne izglede domaćih pivara.

U prvih šest meseci ove godine na tržištu je prodato i popijeno 2,3 miliona hektolitara piva. Stranim kupcima (pretežno u Bosni i Hercegovini) prodato je 414,7 hiljada hektolitara. Kad se sve sabere i oduzme, za pola godine potrošeno je oko 2,7 miliona hektolitara, ili 12,8 odsto manje nego lane u isto vreme.

Maksimović kaže da je situacija takva, jer je ekonomska kriza učinila svoje – pivo se srkuće. Na tu činjenicu valja dodati i dosta hladno vreme u prvim mesecima ove godine, ali i „vreo” poreski tuš države. Akcize su povećane sa 12 na 15 dinara po litru. Iz pivara u državni budžet po svim osnovama slije se godišnje više od 100 miliona evra. Maksimović se nada da država neće ponovo posegnuti za višim porezima i akcizama, jer bi to i za nju bilo kontraproduktivno.

– Sva naša, ali i inostrana istraživanja dokazuju da potrošnja piva raste sa spoljnom temperaturom, ali opada čim pređe neku granicu od 33 do 35 stepeni Celzijusa. Šta će drugo polugodište pokazati, tek će se videti, ali naše procene ukazuju da se opšta tržišna situacija s pivom neće mnogo poboljšati čak ni iduće godine. Biće dobro ako potrošnja ne opadne više od osam procenata – kaže Maksimović i dodaje da se pivare veoma trude da marketinškim potezima otupe oštricu krize, ali to im za sada ne pomaže mnogo.

Srbija je, pogotovo posle ubrzane privatizacije pivara nakon 2003. postala tržište na kome posluju sve najveće i najpoznatije svetske pivare, ali i zemlja koja je u najvećoj meri sačuvala svoje brendove. Maksimović, kao najbolji primer, ističe pivare u Apatinu i Čelarevu. One su održale, pa čak i znatno unapredile, svoje robne marke „jelen” i „lav”.

Ostali su, tvrdi naš sagovornik, podelili sudbinu svojih fabrika – opala im je proizvodnja, a nekadašnje poznate marke postale su lokalni brend. To se, recimo, dogodilo jagodinskom „brki”, valjevskom, niškom, vršačkom pivu. Nažalost, tu sudbinu je doživeo i BIP. Pojedine pivare, koje je nedavno preuzeo veliki „Hajneken” (MB „Rodić” – Novi Sad, pančevačka i zaječarska pivara) koje sada rade pod imenom Ujedinjene srpske pivare, imaju drugačiju sudbinu. Tako se nekadašnji pančevački „vajfert” puni u Novom Sadu. A zrenjaninska, bečejska i pančevačka pivara ne rade.

Maksimović ističe da su naši potrošači veoma verni domaćim markama piva. O tome svedoči podatak da je u prvih šest meseci u zemlju dopremljeno svega pet hiljada hektolitara uvoznog piva.

Ponuda je, ipak, veoma bogata jer inostrane kompanije, koje su do sada uložile u ovu našu industriju više od 600 miliona evra, dopremaju svoje poznate brendove kao dopunu domaćem asortimanu.

S. Kostić

Komеntari10
f1772
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Drago Petrovic
Djile,svaka cast za komentar vrhunski je i veoma originalan.I tacan 100%!
Ljubivoje
Jedino pravo pivo pio sam na Oktober festu u Minhenu, od tada pa na dalje ni prineti!
Djile
"У првих шест месеци ове године на тржишту је продато и попијено 2,3 милиона хектолитара пива." Hahahahahaha. 2.3 miliona hektolitara piva, to je jedno JEZERO dimenzija 500m * 500m (pola KILOMETRA sa pola KILOMETRA), dubine 1m. Imam sliku ogromnih krda goveda kako danonocno locu pivo iz ovog jezera. To je oko jedne case dnevno za svakog punoletnog stanovnika Srbije. I naravno, ni to nije dovoljno proizvodjacima.
Република Српска
Пиво из Србије се продаје искључиво у Српској, па зато тако треба и написати. Нека проба г. Костић да га наручи у ФБиХ!
mile
I ne čudi, ako se uzme u obzir da pivo nikada na ovim prostorima nije imalo bezličniji ukus. Sva su nekako slatkasta i blaga. Sa izuzetkom Nikšićkog, gotovo da nema jako gaziranog piva sa izrazito gorkim ukusom. Imam utisak da se današnja piva prave kako bi se svidela što širem sloju stanovništva, a ne vernim i svakodnevnim pivopijama. Sa takim pristupom, možemo očekivati i dalje opadanje potrošnje piva.

PRIKAŽI JOŠ

Komentar uspešno dodat!

Vaš komentar će biti vidljiv čim ga administrator odobri.

logo

Ovaj veb sajt koristi kolačiće

Sajt politika.rs koristi kolačiće u cilju unapređenja usluga koje pruža. Prikupljamo isključivo osnovne podatke koji su neophodni za prilagođavanje sadržaja i oglasa, nadzor rada sajta i aplikacije. Podaci o navikama i potrebama korisnika strogo su zaštićeni. Daljim korišćenjem sajta politika.rs podrazumeva se da ste saglasni sa upotrebom kolačića.

Prijavitе sе na našu mailing listu

* Obavеzna polja