Субота, 29.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Малер за памћење

Прављење драматургије симфоније: гости из Холандије на Бемусу (Фото Л. Вулетић)

Највећа, а можда и једина, атракција Бемуса представља гостовање једног од најбољих (по многима и најбољи) светских оркестара, Консертхебау из Амстердама (Холандија). На њиховом програму нашле су се Лашке игре Леoша Јаначека, свита сачињена од шест игара у трајању од двадесетак минута, као увертира у главни садржај вечери. Ни музика Јаначека ни извођење, потпуно савршено, али  без душе – нису одушевили.

Недостајао је солистички концерт, можда краћи и мањи, али са солистом достојним реномеа ансамбла. То је изостало, па се имало утисак да је публика које је било у великом броју, тек ушла у салу и сместила се, а одмах позвана на паузу.

Други део концерта оправдао је сва очекивања и показао да је ово ансамбл који вероватно најбоље у свету овога тренутка изводи Малерове симфоније. Управо са диригентом Хардингом начинили су бројне снимке на дисковима и велики број извођења, хваљених свуда у свету.

Малерова Прва симфонија у Де-дуру, звана „Титан” (верзија из 1906) била је ове вечери изведена за памћење. Мекани звук гудача и изванредни дувачки корпус, са бриљантним хорнама и трубама и виртуозним солистима у корпусу дрвених дувача нису били све што се могло чути. Управо је интерпретација Малера завређивала одушевљење публике. А она је била утишана до пијанисима, од почетка првог става веома дуго је држана и потискивана напетост која се сасвим полагано развијала до огромног климакса и експлозије на самом крају става.

Прављење драматургије симфоније, од потпуно заокружених и дефинисаних прича изнетих у сваком поједином ставу, на нови начин је осветлило једну од најпопуларнијих Малерових симфонија, довољно дугачку да замори, довољно опсежну да код слушаоца попушта пажња. То се ниједног тренутка није десило. Сала је дисала заједно са диригентом који је неким пловећим покретима, веома елегантним и веома изражајним, водио масу музичара који су дисали заједно и чија су гудала потпуно равномерно и у трен реаговала на сваки миг.

Без претеране театралности, без вишка покрета, Данијел Хардинг је остварио невероватну четвороставачност дела, правећи од сваког става заокружену целину, а опет сасвим их уклапајући у општи драматуршки ток. Поред експлозије на крају првог става, тек још два климакса на почетку четвртог и на самом крају дела, дали су одушке најјачој динамици и најснажнијем тутију целог оркестра. Све остало ткиво било је преплетено од главних и споредних деоница, које су се све чуле, и то у великој динамичкој скали у којој су нарочито доминирале најтише вредности. А то је најтеже и постићи. Иако многи оркестри данас често стављају на програме Малерове симфоније, не верујемо да и један светски оркестар на овоме нивоу данас изводи Малера.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.