Петак, 03.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Тровачи из ауспуха аутомобила

Употреба оловног бензина је 1986. године забрањена у Сједињеним Америчким Државама..Оловни бензин је забрањен у свим европским земљама (осим у Србији и Црној Гори), а још се увек производи у Латинској Америци, Азији и Африци.

Ако погледамо земље у нашем окружењу, можемо констатовати да је употреба оловног бензина напуштена у Македонији 2004. године, у Хрватској 2006. године, у Албанији 2007. године, у Босни и Херцеговини је најављено 2010. године, у Црној Гори су покренуте дебате. Подсетила бих да је ово један од разлога успостављања савремених балканских стандарда за бољи живот и животну средину, које промовише и организација “Амбасадори животне средине”.

А у Србији ? Шетамо нашу децу и љубимце поред ауспуха, удишемо у градовима ваздух чијим квалитетом се не можемо похвалити. Дакле, ако се трудите да време проведете „на чистом ваздуху”, немојте изабрати улице са густим саобраћајем.

Програм за животну средину Уједињених нација реализује кампању за забрану производње и кориштења оловног бензина путем „Партнерства за чистија горива и возила”, тиме се желипомоћи земљама у развоју да направе акционе планове за забрану оловног бензина и подрже даљи напори за смањивање сумпора у дизелу, као и да се усвајају стандарди за чистију производњу возила.

Поред олова, постоје и други нападачи здравља из аутомобила. То су штетни гасови које истпуштају аутомобили (угљенмоноксид и други). Нови бензини, познати под називом „безоловни” или „реформулирани”, и даље садрже низ штетних супстанци. Стога данашњи аутомобили на испустној страни мотора имају катализатор који довршава процес сагоревања бензина и омогућава да се у животну средину емитују углавном безопасни деривати сагоревања.

Мада метално олово само по себи није отровно, његове компоненте јесу. Студије показују да оне када доспеју у тело се понашају као неуротоксини. Исто тако, показују да деца која живе у близини прометних улица имају нижи (коефицијент интелегенције) од деце која живе у подручјима са мање загађења оловом, што према подацима указује на то да је олово повезано са смањивањем можданих функција

Додатни проблем који се отвара код старих аутомобила је непотпуно сагоревање, које може бити извор емитовања низа токсичних и канцерогених супстанци у атмосферу.

Катализатори помажу у уклањању штетних гасова, али не могу се користити уз оловни бензин јер се на њиховим платинастим површинама стварају наслаге које онемогућавају нормалне процесе елиминисања. Насупрот томе аутомобил направљен за оловни бензин може добро радити и са безоловним бензином.

Оловни бензин” је бензин са додатим хемикалијама (тетраметил или тетраетил олово) које поправљају октански број и који је јефтинија мешавина бензина. Количина оловних адитива дуги низ година достизала је вредности од око 0,5 до 1,1 грама по литри бензина. Приликом сагоревања бензина избацује се фина прашина кроз ауспухе и загађује ваздух.

Професор др Анђелка Михајлов

----------------------------------------------------

Више 1.000 деце у Кини има тровање оловом

Више од 1.000 деце која живе у близини главне кинсеке топионице олова има висок ниво тог тешког метала у крви, саопшптила је званична кинеска агенција Синхуа.

Највећа топионица у држави преузела је део одговорности за тровање у централној кинеској провинцији Хенан. Деца која су живела на раздаљини од један киометар од фабрика метала пресељена су, пренела је агенција Ројтерс.

„Загађење је акумулирано током последњих 20 година или више, а фабрике су превиссе близу кућа”, објаснио је разлог тровања председник одбора фирме „Југуанг голд енд лид” Јанг Ангуо, признајућиодговорност за загађење.

Од 2.743 детета, више од трећине је имало превише олова у крви. Градска влада је обуставила производњу у 32 од постојећих 35 фабрика олова. Група за заштиту животне средине „Гринпис” упутила је оштре критике на рачун 18 главних кинеских и међународних компанија, јер нису објавиле податке о нивоу загађења и емисији гасова који су резултат производње у њиховим фабрикама, а које су од њих захтевале кинеске власти, нарушавајући тиме законе о животној средини.

Недостатак информација подрива напоре за очување земље, ваздуха и воде чистим у Кини, наводи се у извештају „Гринписа”.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.