Петак, 12.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
Инспекција

Перипетије око увозника

Екипа „Политике” провела радни дан са тржишним инспектором. – Контролисанa исправност декларација техничких уређаја
Да ли су декларације потпуне

Звони телефон тржишне инспекције. Стиже пријава. Овлашћени увозник и дистрибутер пријављује да се у појединим радњама појавила техничка роба одређене марке за коју само он има лиценцу.

Из фирме „НТ компани” жале се да су заштитили жиг бренда „Xwave” и упућују инспекторе на продавницу техничке робе и беле технике „Техномакс” у Устаничкој улици. Ту се, кажу, продају де-ве-де плејери, ем-пе 3 плејери и музички уређаји на чијим декларацијама није наведен назив њихове, већ неке друге фирме.

Да ли је реч о грешци у декларисању или неком крупнијем пропусту, ваља испитати. То је довољно и инспектори Министарства трговине одмах крећу у акцију.

– Добар дан, ми смо из тржишне инспекције. У питању је пријава. Да ли можемо да погледамо које техничке уређаје марке „Xwave” имате на рафовима – рекао је уредно показавши легитимацију инспектор Ненад Лукач, чим је са екипом „Политике” крочио у „Техномаксову” радњу.

Запослени су збуњени. Неочекиван упад инспекције их је затекао. Не знају о чему је реч. Ипак, љубазно одлучују да сарађују и воде инспекцију до полице на којој се налазе звучници поменутог произвођача.

– Ово није исправна декларација – одмах је приметило оштро око инспектора.

– На папиру поред уређаја, испод цене, пише да је увозник „Елтим”, што је немогуће – закључује Лукач.

Испоставило се да је пријава била тачна. Назив фирме „Елтим” нашао са на декларацији производа са којим нема везе. Зато је уследило и контролисање папира, документације и магацина како би се закључило о чему је реч. Да ли је у питању мања омашка или угрожавање права овлашћеног увозника? Да би то сазнала, инспекција мора да прегледа пословне књиге.

– Припремите ми решење Агенције за привредне регистре, трговачку књигу, лагер листу и картицу сваког артикла овог произвођача који имате – затражио је инспектор од запослених.

Међутим, проблем се јавио чим је уследила контрола магацина. На свакој кутији било је уредно и исправно наведен назив увозника „НТ компани”, а исто је било и са упутством и гарантним листом.

– Декларација на продајном месту има све ставке, али оне нису тачне. Тиме се свакако потрошачи доводе у заблуду – кажу инспектори.

Зато је фирми у Устаничкој улици наложено да у року од седам дана уклони наведене неправилности.

-----------------------------------------------------------

Читати декларације, распитати се о гаранцији и сервисима

Овакве акције тржишне инспекције поучне су за потрошаче. Из њих могу да извуку низ препорука. Први савет је – узети и чувати фискални рачун.

– Осим тога, купци би увек требало да прочитају декларације. То су личне карте производа и на њима су наведени земља порекла, произвођач и увозник. Да би се упознали са производом, ваљало би да погледају и ознаке енергетске ефикасности, како би знали колико струје троши – саветују инспектори.

Осим тога, наши саговорници кажу и да би потрошачи обавезно требало да прочитају гарантни лист, да виде где се налазе овлашћени сервиси и у којим случајевима имају права да рекламирају квар на уређају који купују.

– Најгоре је купити техничку робу и уопште се не информисати код трговца – истичу инспектори.

-----------------------------------------------------

Упутство обавезно на српском језику

Према слову закона, техничко упутство, упутство за употребу и декларација морају да буду у писменој форми и на српском језику, јер потрошач има право да на разумљив начин буде информисан о својствима производа које купује, а нарочито о саставу, хигијенској исправности, квалитету, цени, начину коришћења и одржавања производа и опасностима до којих може да дође приликом неправилне употребе.

Како у коментару Закона о заштити потрошача наводи Драгољуб Симоновић, правник, овакви чланови упућују на право потрошача да буде информисан о својствима производа.

Осим тога, производ који има гаранцију мора да се продаје уз оверен гарантни лист. Тај папир мора да садржи назив и седиште даваоца гаранције, гарантни рок, услове гаранције уз одговорност продавца и произвођача, списак сервиса, назив и седиште продавца, датум продаје.

Симоновић објашњава да то значи да потрошач од продавца или произвођача може да захтева да му производ поправи у разумном року, а ако то не учини, да му преда исправан апарат.

-------------------------------------------------------

Неправилности пријавити инспекцији

Потрошачи који купе или у радњи примете производ који нема упутство и гарантни лист на српском језику то могу да пријаве на телефон београдског одељења тржишне инспекције 26-99-610.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.