Субота, 13.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Дечја ауто-седишта лоша за Европу – добра за Србију

Модели „кико проксима” и „кико нептун” на тесту Ауто мото савеза Немачке добила лоше оцене, због недовољне безбедности

Дечија аутоседишта „кико проксима” и „кико нептун” која се продају и у Србији на овогодишњем тесту немачког Ауто мото Савеза (ADAC) добила су лоше оцене. Први модел „проксима” је на скали од један до пет добио двојку, а „нептун” јединицу. Највеће замерке угледне немачке институције којој се верује односе се на сигурност ових седалица. Убрзо је и швајцарски TCS потврдио резултате колега из Немачке, упозоривши купце да „кико нептун” уопште није безбедан, јер је сигурност изражена у процентима – равна нули.

„Кико” седишта у Србију увози Деко интернешенел, компанија која на свом званичном сајту (продавнице „Енцименци”) управо фотељу за кола „проксима” рекламира као најтраженији артикал по цени од 16.137 динара. Овај модел, иначе, на немачком тржишту, наводи ADAC, кошта 99 евра. Други тип седишта тамо кошта 119 евра, а код нас 12.900 динара.

Према подацима до којих је дошао „Потрошач” на наше тржиште последњих месеци убрзано се увозе дечија аутоседишта, јер ће по новом закону о безбедности саобраћаја овај вид заштите деце узраста до 12 година бити обавезан. Каквог су квалитета ови производи, дискутабилно је, јер све указује на то да ће на тржишту Србије завршити многи модели које ЕУ одбацује.

Законска регулатива која дефинише ову област у државама Европске уније, али и у земљама кандидатима је директива која је усвојена од стране Уједињених нација и носи ознаку ЕЦЕ Р44/04 (04 – се односи на најновију верзију). Директива дефинише каква се седишта могу продавати у трговинама. Пре свега, аутоседишта су подељена по групама на основу телесног развоја детета, дефинише се које све елементе морају да садрже, а детаљно је прописан и начин тестирања аутоседишта са аспекта безбедности.

Јасно је, такође, предочено како се она означавају, а потребно је да произвођач истакне прецизно упутство за употребу, односно како се постављају. Ова директива доноси и документ којим се потврђује да је дечје аутоседиште прошло одговарајуће тестове, са подацима ко је урадио те анализе.

Када би се ова директива доследно применила у Србији више од 90 процената аутоседишта за децу не би задовољило критеријуме као што су начин обележавања и употребе (морају да буду на српском језику) који су пресудни за безбедност.

Већина ових производа, међутим, код нас немају упутства на српском језику, а и она која их имају су врло лоше преведена и своде се на две-три стране нечитког текста.

Ивана Албуновић – Јелица Антељ

-----------------------------------------------------------

Бебац: Резултати поражавајући

(/slika2)Проверили смо наводе „Потрошача” и установили да је ADAC заиста лоше оценио ова два модела, каже Владимир Јешић, са родитељског портала „Бебац”.

Он објашњава да су резултати о познавању ове области и међу продавцима и међу родитељима поражавајући.

– У радњи једног реномираног увозника ознаке 03 или 04 на аутоседишту за децу трговци тумаче као оцену безбедности иако ови бројеви означавају стандард по којем је произведено – каже Јешић.

Коментари на интернет форумима су још драстичнији. Родитељи једни другима често дају упутства како да монтирају седишта у аутомобилима који немају појасеве.

Тако је један предложио да се седиште причврсти канапом. Многи чак мисле да је дете у возилу најсигурније управо у њиховим рукама, што апсолутно није тачно.  

„Бебац” у сарадњи са Министарством за инфраструктуру завршава израду правилника о безбедносним седиштима који ће дефинисати начин њиховог увоза и пласирање на тржиште Србије. Правилник је у складу са директивом ЕЦЕ Р44/04 и прилагођен је српским законима и условима, а како сазнајемо, за који дан ће бити објављен на сајту овог портала.

Правилник предвиђа да ће сваки увозник морати да има одговарајућу документацију која потврђује да је аутоседиште одобрено од стране адекватне институције, верификоване у ЕУ чиме ће бити спречена продаја сумњивог порекла и без икакве гаранције безбедности.

-------------------------------------------------------

Искључити ваздушни јастук

Пре два месеца у Босни и Херцеговини, у Травнику, десио се трагичан случај где је дете погинуло јер је седиште било постављено на место сувозача, а није био искључен ваздушни јастук. Јастук се самоактивирао и усмртио малишана. Ознака која мора бити видљива на аутоседишту, чак и када је дете у њему, јасно упозорава да се мора искључити ваздушни јастук на сувозачевом месту уколико је ту постављено дечје аутоседиште.  

--------------------------------------------------

Црна статистика

Сваког дана у Србији просечно се деси 185 саобраћајних несрећа у којима три особе погину и повреди се шездесеторо људи.  

Према подацима Српског комитета за безбедност, разлози који најчешће доприносе смртном страдању су неприлагођена брзина, невезивање појасева, вожња под дејством алкохола, и неношење кациге.

------------------------------------------------

Правилна монтажа

Правилно постављена аутоседишта за децу смањују ризик смртног страдања одојчади у саобраћајним несрећама за 71 одсто, а мале деце за процената. Она такође смањују потребу за болничким лечењем детета у судару за 67 одсто, показују истраживања у САД.

----------------------------------------------

Закон

Први пут у Србији законски се прописује употреба аутоседишта за децу, као обавезан прибор за превоз деце до 12 година.

Према члану 31. Закона о безбедности саобраћаја у моторном возилу на предњем седишту не сме да се превози дете млађе од 12 година. Дете до три године превози се у безбедносном седишту, односно корпи, осим у возилима јавног превоза.

Дете до три године, може се превозити на предњем седишту, само уколико се превози у безбедносном седишту – корпи, која је окренута супротно правцу кретања возила, када возило нема или је искључен ваздушни јастук.

Ближе прописе о начину превожења деце и условима које мора да испуњава безбедносно седиште – корпа доноси министар надлежан за послове саобраћаја. Предвиђене казне за непоштовање пописа су од 15.000 до 30.000 динара

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.