Зарада на евродизелу "пеглају" губитке
Иако на свакој литри „евродизела пет” који се слободно увози у Србију, власници пумпи зарађују чак 15 динара по литру, никоме од њих не пада на памет да се одрекне дела зараде у корист возача. Компанија „Лукојл” за сада једини је трговац који је пре осам дана на појединим својим пумпама „петицу” почео да продаје јефтиније за око пет динара.
Зашто је то тако? Докле ће зарада бити преча од конкуренције? И хоће ли гориво у Србији и када се тржиште отвори бити најскупље у региону само зато што је власницима пумпи то остављено на вољу?
Као главни разлог зашто се не понашају тржишно и не спусте цену „петици” трговци наводе да зарадом на овом гориву „пеглају” губитке које имају на свим осталим дериватима.
Бобан Атанцковић, председник приватног удружења „Нафта а.д”, потврђује да је зарада по литру „евродизела пет” 15 динара.
„Петица” се у велепродаји купује од 81 до 83 динара, а на пумпама продаје од 101 до 103 динара, дакле, разлика је 20 динара.
– Парадокс је да је набавна цена „петице” нижа од цене литре дизела Д2 који се производи у домаћим рафинеријама и који по квалитету не може да се мери с „евродизелом пет”. При том, уколико би цена „петице” у малопродаји била нижа за пет динара, она би се продавала по истој цени као дизел Д2 – каже Атанацковић напомињући да је ово још један доказ да возачи у Србији скупо плаћају неефикасност домаћих рафинерија. И да је с модернизацијом у Панчеву и Новом Саду требало да се крене много пре доласка Гаспромњефта.
Золтан Такач, генерални директор Интермола, чланице мађарске Мол групе у Србији, потврдио је да се константно прати светско тржиште и други фактори на основу којих се доносе одлуке о промени цена.
– Када нам могућности буду дозволиле наравно да ћемо узети у обзир снижавање цена. Недавно смо увели Молов побољшани „евродизел пет” чију цену нисмо повећавали иако смо унапредили његов квалитет – каже Такач.
Саша Милеуснић, директор у приватној нафтној компанији Петробарт–АВИА, каже да гориво у Србији не би било најскупље када би се коначно изменила методологија обрачуна цене горива која се није мењала од 2005. године, али и када захватања државе у цени горива не би била толико велика.
И он је сагласан да је главни разлог зашто власници пумпи нису пратили „Лукојл” и снизили цену „петице” тај што губитке на промету других деривата „пеглају” управо екстразарадом на „евродизелу пет”. Мање пумпе управо тако опстају. Али ту треба поставити и питање да ли је цена осталих деривата реална или пренадувана.
У аустријском ОМВ-у кажу да су влада и надлежно министарство прописали максималне цене горива, а да је на менаџменту компаније да одлучи о евентуалном смањењу цене горива. Уколико таква одлука буде донета, јавност ће бити благовремено обавештена.
У НИС-у јуче нису хтели да коментаришу могуће појефтињење горива које се слободно увози па ни то да ли би им се и колико исплатило да нижом ценом праве већи промет на својим пумпама.
И док би шароликим ценама сви били задовољнији, чињеница је да пумпаџије све раде по закону. Важећа уредба о ценама деривата прописује највишу, али не и најнижу цену деривата, тако да то по којој ће се цени гориво продавати на пумпама зависи од спремности за тржишно пословање.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.