Субота, 02.07.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Опрезно са уљаним радијаторима

На тржишту се појавило много модела и врста уљаних радијатора који се брзо кваре, а дешава се да изазову и пожар, јер су у њих уграђени пластични уместо керамичких делова
Радијатори на сервису у Крагујевцу

Када је на адресу Националне организације потрошача Србије однедавно почело да стиже све више притужби на квалитет уљаних радијатора различитих модела који се брзо кваре, а често изазивају и мање пожаре, „Потрошач“ је одлучио да истражи и пронађе одговоре на то питање. Представници НОПС-а су трагом тих информација посетили један сервис у Крагујевцу и установили да овај проблем само делује безазлено, а да је у позадини врло озбиљна прича која би требало да покрене и инспекције и државу.

– У сервису су нам потврдили да имају доста интервенција и да су кварови на овим радијаторима углавном исти. Један део, који се зове редна или такозвана лустер клема, израђен је од пластике. Како је монтиран са унутрашње стране поклопца, он је у непосредној близини грејача. Приликом употребе грејач ослобађа топлоту, чиме радијатор остварује своју основну улогу. Али, поред тога топлота загрева и пластичну редну клему која узрокује квар, а некад и мали пожар – каже Зоран Николић, потпредседник НОПС-а. Како додаје, сервисер у овом случају само постави керамичку редну клему, која је иначе требало да буде уграђена у овај радијатор.

Како је могуће да сви ови радијатори поседују атест овлашћених установа, а да не испуњавају основне мере заштите и безбедности? Да ли имају атесте и да ли је тржиште још преплављено техничким уређајима који стижу нелегалним каналима. Како потрошачи да буду сигурни и на који начин да бирају ове производе?

Владимир Вукашиновић, директор Акционарског друштва за испитивање квалитета „Квалитет“ из Ниша, каже да на тржиште и даље улази техника која не пролази неопходну сертификацију.

(/slika2)– Саветујемо купцима да уређаје купују у провереним радњама, не на пијацама и бувљацима и да приликом набавке ове врсте производа обавезно провере да ли они имају ознаку CE (ЦЕ) што подразумева да је производ атестиран у ЕУ, као и налепницу (троугао) која показује да је пре увоза обављена контрола и код нас. „Квалитет“ је једна од фирми које се бави овим послом и ми издајемо две врсте сертификата „РСО“(радио сметње) и атесте о безбедности електричних и електронских апарата – каже Вукашиновић.

На тржишту Европске уније ознаку ЦЕ стављају произвођачи и она подразумева да је производ атестиран у земљи из које долази. То је, такође, потврда да је производ усклађен са стандардима земље из које долази. У Европској унији су прописане ригорозне казне у случају да се испостави да уређај има ознаку без покрића, односно да није безбедан. Према прописима у Србији, сви технички уређаји би требало да поседују атесте и овдашње сертификате о квалитету, без обзира на ознаку атеста у ЕУ. У случају да произвођач контактира сертификациону кућу у Србији и потврди да су урађени сви атести , сертификати могу да се издају унапред.

– Уобичајено је да увозник на граници добија обавештење да је дужан да из серије коју увози пошаље узорке у неку од сертфикационих кућа. Уколико се испостави да је производ прошао контролу, издају се један или оба сертификата и роба може да се увезе. Ипак, дешава се да увозник тражи само атесте РСО на радио сметње током употребе уређаја, а да се безбедност и не контролише, што може довести до каснијих проблема – каже Вукашиновић и објашњава да „Квалитет“ на то не може да утиче и да је то проблем који се решава на нивоу државе. Иначе, у току су усклађивања домаћих са европским прописима, што би требало да уведе више реда на тржиште.

-------------------------------------------------------

Позив потрошачима:

Позивамо читаоце да постављају питања о квалитету и безбедности техничких уређаја. На постављена питања ће одговарати стручњаци нишког „Квалитета“, акционарског друштва за испитивање квалитета који у Србији послује од 1981. године. Питања можете слати на мејл [email protected] или на телефоне 011/330-1730 и 011/330-1734

-------------------------------------------------------

Највише жалби на белу технику

У Београду је прошле године било 3.600 пријава потрошача, који се највише жале на квалитет беле технике и апарата за домаћинство, наводи се у саопштењу Тржишне инспекције Београда.

– Потрошачи најчешће рекламирају фрижидере, шпорете, веш-машине, телевизоре и компјутере – изјавила је агенцији Бета шеф одељења за заштиту потрошача Нада Ђорђевић.

Према њеним речима, у највећем броју случајева жалба се решава поравнањем и продавци се труде да задовоље потрошача, када је приговор основан. Она је навела да, уколико је приговор оправдан, купац има право да за купљену робу тражи повраћај новац или да је замени за неку другу робу.

Велики проблем за Тржишну инспекцију је то што грађани користе занатске услуге, чије рекламе налазе на флајерима у поштанским сандучићима или су излепљене по другим местима. „Ти бројеви телефона се мењају и не можемо ступити у контакт са онима који пружају услуге”, рекла је Ђорђевић и додала да се потрошачи углавном жале на квалитет урађеног посла и цену услуге која им је наплаћена. Она је апеловала на грађане да користе проверене информације или услуге које се оглашавају средствима јавног информисања, јер се само тако може ступити у контакт са пружаоцем услуге. У Тржишној инспекцији наводе да је у току израда новог закона о заштити потрошача који ће више штитити права купаца и допринети већој одговорности продаваца.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.