Преваре са дизелом
Уколико су грађани Србије протеклих месеци на некој од бензинских пумпи које послују ван великих система купили дизел, вероватно је да је уместо тог нафтног деривата у резервоару завршио евродизел. Резултати првог великог истраживања квалитета горива у нашој земљи које је спровело Министарство трговине, а које је ексклузивно добио „Потрошач”, показују да су поједини трговци предекларисали евродизел и продавали га као дизел или чак мешали ове две врсте бензина и тако их нудили возачима.
Шпекулација звучи нелогично ако се зна да је евродизел иначе скупље гориво, због чега испада да су оваквим недозвољеним трансакцијама профитирали и потрошачи и продавци. Малопродавци тако што су убирали екстрапрофит, а купци тако што су по нижој цени добијали гориво бољег квалитета.
Славиша Петковић, руководилац групе за координацију техничког надзора у Министарству трговине, објашњава да су контроле трајале од септембра до краја децембра, а предекларисања је, како каже, било највише у Војводини.
– Трговци су куповали евродизел из увоза који је у том тренутку коштао око 60 динара и продавали га као дизел чија је цена у нашим рафинеријама била 80 динара. И потом су га продавали као дизел. Реч је о класичној обмани потрошача – истиче Петковић.
Према његовим речима, контролисано је 300 пумпи у целој Србији од Суботице до Врања, које нису у саставу великих система попут НИС-а или ОМВ-а. На 30 бензинских станица уочено је предекларисање нафтних деривата – каже Петковић. О којим пумпама је реч, за сада није могуће сазнати јер такви подаци, како кажу наши саговорници, нису доступни јавности све док суд не буде донео одлуку о евентуалној противзаконитој делатности.
(/slika2)Сазнајемо, међутим, да је једна пумпа у центру Београда на несвакидашњи начин подваљивала купцима. Наиме, имала је само један резервоар, а два точиона места, са којих су возачи веровали да точе дизел и евродизел.
– За коју год би се врсту горива одлучили, сипали би исти бензин. Чим је то утврђено затворили смо ту пумпу и после уклањања оваквих неправилности, поново је почела са радом, а поступак је у току – кажу у инспекцији Министарства трговине.
У том министарству објашњавају и да су на поменутих тридесетак пумпи потрошаче варали углавном на два начина.
– Осим што је било предекларисања евро дизела у дизел, често смо наилазили и на оне који су мешали ове две врсте горива и тако их продавали – објашњавају у тржишној инспекцији и додају да је мешавина евродизела и дизела продавана на половини пумпи на којима су уочени недостаци.
– У Нишу је, на пример, пронађено пола милиона литара таквог мешаног бензина, у Лесковцу исто толико, а слично је било и на појединим пумпама у Новом Саду и Кикинди – кажу наши саговорници из Министарства трговине.
– Занимљиво је и да већина трговаца није сматрала да ради било шта лоше – наглашавају наши саговорници, процењујући да је у резервоарима грађана завршило око пет милиона литара предекларисаног бензина.
Они додају и да су против свих који су продавали бензин под другим називом или су мешали две врсте деривата поднете пријаве за привредни преступ, али и захтеви за кажњавање због кршења одредби Закона о заштити потрошача. На суду је да о томе пресуди, кажу у Министарству трговине, а казне за кршење овог прописа крећу се и до три милиона динара.
– Осим тога, суду смо предложили и да онима који су пословали обмањујући потрошаче одузме комплетну зараду остварену продајом таквог бензина. Процењујемо да је реч о 30 милиона динара. Да ли ће тако и бити, и то зависи од суда – каже Петковић.
-------------------------------------------------------
Прљаве цистерне, вишак сумпора
Због уочене преваре са дизелом, уследила је и детаљна контрола квалитета горива, па су узети узорци из резервоара са 36 пумпи у 12 градова Србије – Суботица, Панчево, Нови Сад, Сремска Митровица, Ваљево, Смедерево, Пожаревац, Крагујевац, Бор, Ниш, Прокупље и Београд.
Гориво је генерално доброг квалитета, кажу у Министарству трговине, односно у складу са нашим правилницима о техничким захтевима. Питање је једино колико наши стандарди и када је о овој области реч заостају за европским. Али, како нас уверавају наши саговорници, нерегуларности нису велике.
– Неправилности је опет било код дизела и евродизела. Проблем је био што су, на пример, транспортовани истим цистернама које нису очишћене, што је најједноставније речено немар трговаца. Наилазили смо и на одступања везана за вискозитет и садржај сумпора у дизелу – објашњавају тржишни инспектори.
Ипак, због даљих сумњи у квалитет горива на нашем тржишту, из Министарства трговине најављују да ће од 15. марта кренути у нове контроле, а акценат ће највероватније поново бити на 600 или 700 малопродајних објеката, колико се процењује да у Србији има пумпи које послују ван великих система попут НИС-а или ОМВ-а.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.