Среда, 20.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Сан о овој зимској ноћи

Долази с програмом „храбрих дела”: Владимир Куленовић

Прошлe зиме, познати композитор Вук Куленовић имао је премијеру на Коларцу, Београдска филхармонија извела је његову Пету симфонију. Опет је зима, а на истом месту, са истим оркестром, своју београдску „премијеру”, само диригентску, вечерас ће имати његов син Владимир (1980), коме се, изгледа, у Америци лепа каријера пише. Концерт, на коме изводе Пахелбелов Канон, Моцартову Симфонију бр. 40, Равелову Павану за умрлу инфанткињу и „Жар-птицу” Стравинског, посвећен је, традиционално у ово време, успомени на премијера Србије Зорана Ђинђића.

Владимиру Куленовићу, најмлађем у познатој породици уметника, вечерас се остварује давни сан. „Ја сам одрастао у Београду, и на Коларцу, а први оркестар који сам видео, баш ту, била је Београдска филхармонија. Још у детињству маштао сам да постанем диригент и да једнога дана и ја будем на том подијуму са овим оркестром. И, ево тог дана... Не бих га мењао да ми сада понуде да диригујем Берлинском филхармонијом. Ово је мој сан!”, прича диригент пред дуго чекани деби у родном граду. Овде га је јесенас мало претекао његов професор – Алан Гилберт, диригент који води Њујоршку филхармонију (затворили Бемус), али и школски оркестар чувеног Џулијарда, на коме Куленовић приводи крају постдипломске студије. Јасно је какав је ниво тог оркестра којим диригује и млади маестро. У априлу са њима је у чувеном Линколн центру, поред осталог, и са „Жар-птицом”.

Иначе, из ове младе главе просто кипи музичко знање. Са заносом говори о програму концерта, каже да није могао бити бољи. И то је права прича којом дефилују славна имена, важне године, смењују се епохе, он прави релације, паралеле, везе разне и међу уметницима који се никада нису ни могли срести. Када су се једни родили оних других више није било. Ипак, сви они део су једног истог слива који завршава у великом мору музике. А да прича боље зазвучи, каткад је спреман и да „запева” и тако живо илуструје поједине детаље. У том слову о једном концерту доминира лик о коме говори са жаром и огромном количином дивљења. „Прави сте моцартолог...” – примећујемо. Уз осмех, о вечерашњем програму закључује: „Ова дела, премда су из разних епоха, врста и стилова, нешто повезује и тај програм чини изузетним. У основи, све су то, да их тако назовем, „храбра дела”, прекретнице у стваралаштву ових аутора, и не само њих, јер креирала су будућност музике уопште”.

А о томе како му данас изгледа оркестар из давног, дечачког сна каже:„Мени Београдска филхармонија личи на један избрушен драгуљ. Они су изванредан оркестар, професионалних, добро образованих музичара, који су у све то инвестирали и пуно емоција, веома су брижни спрам музике коју свирају. И они су из оне приче о храбрима у свету музике, јер одлучним кораком иду напред”.

Владимир Куленовић и сам добро зна какав је то корак. После овде стеченог музичког образовања, отиснуо се у Америку и – кренуо од нуле. Био му је тамо и отац, али није нимало лако три године провести на студијама клавира и дириговања у Бостону. Млади пијаниста није имао ни клавир. Запослио се као чувар у музеју на Харварду, са сјајном колекцијом слика импресиониста, али и дивним старим концертним клавиром. Једним од најбољих на којима је свирао – кад се музеј затвори. Прави мали рај за чувара пијанисту, који је ту најмлађима држао и часове клавира. Био је Владимир и келнер, док није добио свој први посао, асистента у Балтиморској опери и „резервног” диригента у тамошњем симфонијском оркестру.

„Али, ја никад нисам престајао да учим, ишао сам и на часове код славног Курта Мазура. После сам дао отказ да бих учио у Њујорку – на Џулијарду. Чак ми је и данас жао што више нећу бити тамо. Та школа има невероватне услове за учење, али томе је дошао крај. Ја сам на првој аудицији већ добио посао – у Салт Лејк Ситију, у изванредном Симфонијском oркестру и Опери државе Јута. То значи сто концерата у сезони, плус предавања. Срећом, ја јако волим педагогију. Из Њујорка одлазим у провинцију, у Америци су културне разлике веома оштре, али тамо где идем заиста постоји јако образована публика. Богатство којим се и Београд може похвалити”.

М. Шеховић

---------------------------------------------------

О оцу Вуку и Мутију

Сарадња са оцем Вуком Куленовићем досад није била обимна. Владимир је дириговао само „Обожавање Месеца”, писано за виолину и оркестар, и свирао клавирску деоницу у квинтету „Песме беле смрти”. Али, вели: „Добро је одрастати уз оца композитора, то сину диригенту и те како помаже да боље разуме музичко дело”.

Прича нам и о сарадњи са Рикардом Мутијем, чији је асистент био у Метрополитену:„Радећи на Вердијевом „Атили” имало се шта научити. Диригент Мути је у италијанским операма ненадмашан. Уместо корепетитора, сам седа за клавир и ради са певачима. Штета што је доста болестан!”.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.