Недеља, 25.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Децентрализација се не спроводи изменом два пореска закона

Управо у тренутку када су Уједињени региони Србије „финиширали” своју кампању за децентрализацију и Скупштини Србије доставили пет законских предлога из ове области, Стална конференција градова и општина (СКГО), која окупља челнике 167 градова и општина у Србији, представила је свој план за даљи развој локалне самоуправе и децентрализацију у Србији. Реч је о платформи коју је усвојило председништво на основу докумената Скупштине СКГО, а председник СКГО Саша Пауновић, председник општине Параћин и функционер Демократске странке, објашњава да усвојена платформа представља већински став јединица локалне самоуправа (ЈЛС) према питањима децентрализације.

Будући да платформа, на пример, позива на усвајање Предлога закона за избор одборника које је припремило министарство Милана Марковића и за директан избор градоначелника, да ли су за њу гласали и неки локални челници чије страначке централе нису за оваква решења?

Платформа је предлог већине ЈЛС без обзира на страначко опредељење и свакако су се представници појединих ЈЛС опредељивали за предлог који није сагласан са предлогом странке којој припадају.

Зашто тек сада СКГО излази са овом платформом, односно зашто сте као „струковна организација” ову причу препустили једној политичкој организацији – УРС-у?

Платформа је кроз наше стратешке документе присутна годинама и са њом су упознати и јавност и централне власти, годинама упућујемо овакве иницијативе. На пример, још 2005. смо упутили и први текст Закона о јавној својини. Ми се ни са ким не такмичимо, већ заступамо став локалних самоуправа. Не можемо ни имати такву медијску пажњу какву имају политичке странке, а немамо ни посланике у Скупштини који су битни за владину већину.

Шта су најбитније разлике између предлога децентрализације СКГО и онога што предлаже УРС? Ако нису велике, зашто нисте радили заједно, јер бисте тако можда успешније „прогурали” ове идеје у Скупштини Србије?

Платформа СКГО темељно и дугорочно се бави свим питањима децентрализације, а предлог УРС-а је површан и своди се на измену два пореска закона и изборног закона. Кад би се децентрализација спроводила променом расподеле једног пореског облика, вероватно би Србија одавно била децентрализована. У погледу финансија за нас је најважније да се прво врате одузети трансфери, јер су то средства која су намењена за финансирање постојећих обавеза, па да се разговара о одрживим изменама пореских закона. Не верујемо у „дељене” порезе које ће нам централна власт колико сутра одузети, нити подржавамо смањивање изворних прихода.

Представници УРС-а су тражили и добијали од СКГО анализе стања локалних финансија, али треба имати у виду да СКГО не може учествовати у предизборним политичким кампањама, па ни у кампањи УРС-а, јер је то у супротности са начелима наше организације.

У платформи се наводи и потреба за „суштинском анализом постојећег стања”. Зар проблеми нису познати и зар није време да се предлажу конкретна решења, а не да се тек ради анализа? Чини се да су Динкић и његов УРС далеко испред вас, јер они имају више конкретних законских предлога.

СКГО има и анализе и конкретне законске предлоге, али не верујемо да би централне власти биле спремне да без сопствених процена уђу озбиљније у процес децентрализације, а оне такве анализе немају. Ми у нашој платформи не говоримо само о једном проблему, већ о значајнијој реформи како локалног, тако и државног система. Само преношење надлежности у области разних инспекција које тражи СКГО, подразумева измену више прописа и веома озбиљно усклађивање целокупног система управљања државним пословима.

Оно што нам, на пример,недостаје су информације о могућностима централне власти да прерасподели средства државног буџета у корист ЈЛС или анализе које би нам показале колико стварно у конкретном случају кошта нека од појединих надлежности које сада спроводи држава и колико би требало да се пренесе средстава локалним властима за те надлежности.

УРС је „испред” СКГО углавном у маркетиншком погледу, што је и логично јер је реч о политичкој организацији која се бори за медијску пажњу у складу са својим изборним циљевима, док СКГО жели да решава стварне проблеме на дугорочан начин. На разне начине СКГО непрестано води дијалог са централним властима, али не под медијским рефлекторима.

СКГО је затражио од државних власти да укључи представнике локалних власти у процес доношења закона и прописа који се односе на локалну самоуправу. Да ли то значи да су вас до сада игнорисали?

СКГО често директно учествује на припреми нацрта закона, у неким случајевима нема консултација, а било је и примера да смо у сарадњи са посланичким групама успевали да мењамо амандманима законе и у самој скупштини. Учествовање СКГО ствар је добре воље министарства које предлаже закон. Оно што ми тражимо је решење које се примењује у земљама ЕУ – да савез општина и градова мора да да мишљење на законе који се односе на локалну самоуправу пре уласка закона у скупштинску процедуру и да наше мишљење можемо изложити скупштинским одборима.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.