Петак, 21.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ауто лак као перо

Употреба угљеничних влакана у аутомобилској индустрији требало би знатно да смањи тежину возила, а тиме и потрошњу горива

Зелена „трка“ произвођача аутомобила – у склапању еколошки чистих возила – тренутно је најатрактивнија у лансирању нових модела које покрећу мотори на струју. Чињеница је, међутим, да се ово надметање полако пребацује и на друго поље – сви размишљају како да производе лакше аутомобиле тиме смање потрошњу горива и емисију штетних гасова.

Овај тренд, тврде стручњаци, сасвим је оправдан. Аутомобил лакши за 100 килограма смањује потрошњу горива за пола литра на 100 пређених километара.

Рачуница је јасна, али произвођачима аутомобила није лако да се докажу на овом терену и направе ауто лак као перо. Деценијама су, наиме, возила постајала све тежа како би се постигла већа безбедност. Данашњи „голф“, на пример, мери на ваги тону и по и готово је дупло тежи од прве генерације овог модела лансираног пре нешто мање од 40 година.

У тежини данашњег аутомобила каросерија учествује с готово 40 процената. Структура каросерије изгледа отприлике овако: 70 одсто челик, 20 одсто алуминијум и осам одсто магнезијум. Покушавајући да смање тежину возила, истраживачи су главни „удар“ усмерили на челик, а њихово најбоље решење су – угљенична влакна. Реч је о материјалу који је довољно чврст да каросерија аутомобила задржи чврсту форму, али и изузетно лак. Аутомобилски део направљен од угљеничних влакана је, на пример, за трећину лакши од истог дела произведеног од алуминијума. О челику да и не говоримо.

Употреба угљеничних влакана у аутомобилској индустрији суочава се, међутим, с огромним проблемом. Овај материјал има готово астрономску цену. Део направљен од овог материјала кошта скоро 50 пута више од оног челичног. Објашњење за ову скупоћу је једноставно – у производњи угљеничних влакана има много ручног рада.

Због ове скупоће угљенична влакна су досад могла да се нађу искључиво у спортским и најлуксузнијим моделима као што је, на пример, „ламборгини авентадор ЛП-700-4“.

Највећи немачки произвођачи аутомобила ужурбано се припремају за већу употребу угљеничних влакана. „Мерцедес“ најављује да ће следеће године неки модели имати каросерије у којима ће овај материјал бити озбиљно присутан. БМВ има још озбиљнији план. Модел „и30“ – с погоном на струју – најављен за 2013. годину, имаће каросерију од овог материјала.

Одлука БМВ-а није случајна, аутомобили с електричним погоном су због гломазних батерија знатно тежи и употреба угљеничних влакана треба да смањи тежину других делова аутомобила, пре свега каросерије.

„Фолксваген“ такође не седи скрштених руку. Прича о аутомобилу који би трошио свега један литар на 100 километара – носи прелиминарну ознаку ХЛ1 – добрим делом утемељена је и на употреби угљеничних влакана.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.