Петак, 28.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
КАТАЛОШКА И МУЛТИЛЕВЕЛ ПРОДАЈА

Имате 14 дана да се предомислите

Купац има права да у року од две недеље одустане од куповине свега што је пазарио на даљину. – Свако враћа оно што је узео: потрошач робу, а трговац новац

Козметика, мали технички уређаји, постељине, јастуци, књиге и ситан намештај, само су неки од артикала који се потрошачима нуде посредством такозване мултилевел или каталошке продаје. Главни проблем приликом таквог пазара је што потрошач купује нешто што не види „уживо”, односно то што нема прилику да прегледа или проба оно за шта даје новац. Невоља буде још већа када се уплати капара, а када производ стигне, купац схвати да није добио штa је желео.

Због тога и из Министарства пољопривреде и трговине и из потрошачких организација поручују да, у случају каталошке продаје, потрошач има права да у року од 14 дана одустане од куповине. И то без било каквог образложења.

– Код каталошке продаје, ситуација је таква да потрошач купује „мачку у џаку”, односно нема прилику да испроба робу, већ има само слику и опис робе у каталогу, па не може бити сигуран да ли је трговац особа од поверења. Ради тога, закон му омогућава да, без образложења, раскине уговор у року од 14 дана од пријема робе – објаснили су у Сектору за цене и заштиту потрошача Министарства пољопривреде и трговине.

Закон заправо прописује да потрошач може једнострано да раскине уговор у року од 14 дана од његовог закључења, без навођења разлога. То значи да свако враћа оно што је узео – потрошач робу, а трговац новац, али потрошач сноси трошкове транспорта. Важно је истаћи и да је од тренутка слања робе натраг, потрошач одговоран за евентуалну штету, па се саветује пажљиво бирање транспорта.

Међутим, питање које се поставља је – где и коме у случају каталошке или мултилевел продаје, купац подноси рекламацију, односно коме каже да није задовољан и да би да одустане. У министарству кажу да, иако роба није купљена у продавници, процедура је иста – потрошач приговара трговцу, односно ономе од кога је нешто купио.

– Рекламација се подноси према општим правилима о подношењу рекламације, односно изјављује се трговцу. Саветујемо потрошачима да је поднесу у писаном облику, како би имали доказ о изјављеној рекламацији. Трговац је у обавези да на изјављену рекламацију одговори одмах, односно најкасније у року од 15 дана и изјасни се о начину решавања приговора – објаснили су.

У организацијама за заштиту потрошача објашњавају и детаљну процедуру.

– У ситуацији када реши да се предомисли, потрошач би требало да се обрати најпре оном трговцу од којег је купио или наручио ту робу и да проба да се са њим договори. Уколико продавац не жели да му изађе у сусрет и да позитивно одговори на оправдан приговор, нека се купац онда обрати нама, односно некој од организација за заштиту потрошача. Тада ми ступамо у контакт са трговцем и указујемо му како би требало да поступи по закону. Ефектима смо задовољни, јер након наше реакције трговци готово увек изађу у сусрет потрошачима, односно испоштују закон – каже Горан Паповић, председник Националне организације потрошача Србије (НОПС).

Наши саговорници објашњавају да су каталошка и мултилевел продаја заправо само један сегмент такозване продаје на даљину.

– Развојем модерних технологија отворио се широк спектар могућности за трговину. Потрошачи могу да купе оно што желе, од кога желе и како желе, а да им се то појави на прагу. Глава IV Закона о заштити потрошача регулише заштиту потрошача у остваривању права из уговора закључених на даљину односно уговора о продаји робе ван пословних просторија. Један вид овакве продаје, све популарнији за потрошаче, јесте каталошка продаја. Овај начин куповине обавља се одабиром производа из каталога који представља средство комуникације на даљину, а то је свако средство које омогућава закључење уговора између трговца и потрошача који се не налазе на истом месту у исто време. Ту спадају насловљена и ненасловљена штампана ствар, стандардно писмо, оглас у штампи који садржи поруџбеницу, каталог, телефон и електронска пошта – објаснили су у Сектору за цене и заштиту потрошача Министарства пољопривреде и трговине.

Баш због тога што се купује „на даљину”, односно ван пословних просторија, трговац је у обавези да поред података који се односе на основна обележја робе или услуге, навођења адресе и других података значајних за утврђивање идентитета трговца, означавања продајне цене и начина плаћања и рока испоруке, обавести потрошача и о праву на једнострани раскид уговора, као и о начину остваривања поменутог права.

Пракса међутим показује да, уз малобројне изузетке у телешопу, мало ко потрошаче обавести да имају две недеље да одустану од куповине, а да новац добију назад.

– Продавац би купца требало да обавести да има 14 дана да се предомисли. То се ретко дешава, па је притужби на каталошку продају све више. Битно је да се нагласи да ако потрошач да капару, продавац мора да је врати. То важи за све што се купује изван продавнице и за скупље артикла и за јефтину, ситну козметику – закључује Паповић.

----------------------------------------------------------------------- 

Има спаса и од „бесплатних” вечера

Популарне бесплатне вечере и промоције на које многе фирме и даље телефоном или поштом позивају грађане, а на којима им се увек понешто и прода, такође спадају у куповину изван пословних просторија, па купац такође има 14 дана да одустане од куповине.

– Презентације су често еуфоричне и купац донесе одлуку, па схвати сутра да је погрешио. Зато је потребан рок од две недеље да схвати да ли је погрешио. Односно, подразумева се да није имао све битне информације приликом доношења одлуке о куповини. Важно је нагласити и да ту нико нема права да му зарачунава камату уколико се предомисли. Уколико нема уговора, као приликом куповне козметике, ту је увек нека отпремница – кажу у НОПС-у.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.