Понедељак, 18.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Радимо прави посао

Мира Ерић-Јовић (Фото Т. Јањић)

Наш Центар за заштиту корисника финансијских услуга и контролу тог тржишта почео је да ради од 3. јануара ове године. Са десетак запослених у Београду и Ужицу за првих 10 дана пословања примљено је 20 приговора, а у Информативном центру 48 позива, изјавила је за наш лист вицегувернер Народне банке Србије Мира Ерић-Јовић, уз напомену да би она, лично и професионално, била више него задовољна да таквих притужби буде што мање а да се приспеле мирно разреше. Без судова. То би било у интересу свих – клијената, банака, њихових власника и супервизора (надзора).

Без обзира на то што има мишљења да НБС не треба да ради овај посао, у централној банци сматрају да то питање треба посматрати у контексту послова НБС, као супервизора, не само по слову прописа. НБС је и до сада поступала по приговорима клијената, али је то рађено у оквиру сваког сектора. С друге стране, финансијске институције нуде нове производе, а појављују се и потпуно нове институције (финансијски лизинг, друштва за управљање добровољним пензијским фондовима), што захтева да се јавност о томе информише. До пре само коју годину о лизингу и његовим различитим врстама, на пример, није се знало готово ништа. Данас се та финансијска услуга и код нас веома радо користи.

Центар ће се, како објашњава Мира Ерић-Јовић, бавити "лечењем последица", дакле активностима на разрешавању неспоразума између финансијских институција (које надгледа НБС) и њихових клијената на миран начин, али и едукацијом и информисањем јавности о различитим финансијским производима, сличностима и разликама међу њима, односно превентивним активностима. Циљ је да се благовременим, пуним информисањем и едукацијом грађана, омогући база за доношење квалитетних одлука и тиме  смање неспоразуми на релацији клијент–банка.

Према њеним речима, Центар НБС за заштиту корисника финансијских услуга није никакав "преки" суд, нити му је то сврха. Он је вансудска помоћ незадовољним клијентима и место за разрешавање несугласица такозваном медијацијом (посредовањем). НБС за то има и организационе и кадровске потенцијале.

Да би, међутим, НБС реаговала на писмену представку незадовољног клијента, он најпре треба да се обрати својој банци и да покуша да сам изглади тај спор. Тек ако тај покушај не да задовољавајући резултат или се банка ћутањем оглуши на притужбу, на сцену ступа Центар, који на основу те документације започиње свој део посла.

Нимало једноставна процедура тражења одговора, проналажења доказа, мирења или указивање на кривца, не може да траје дуже од 70 дана и то – бесплатно. И све то, наравно, мирно и без суда. Центар није основан да би се само кажњавале финансијске институције, али то никако не значи да ону, која, рецимо, прекрши неко од правила добрих пословних обичаја или уговора, неће стићи и примерена санкција НБС.

Иако је улога Центра, наглашава Мира Ерић-Јовић, да штити интересе клијената и да их дугорочно информише и подучава о изазовима нових финансијских услуга, корисници банака су, ипак, ти који мора да буду одговорни према себи и својој породици када преузимају ризик звани – кредит. Али, да би свако од нас могао да донесе такву одлуку мора да располаже релевантним, потпуним, поузданим и благовременим информацијама.

– Сврха оснивања Центра је да грађанима кажемо – идите у банке. Послујте са њима. Паметно се задужујте. Читајте пажљиво сваки детаљ из уговора. Питајте све што вам је неопходно за доношење ваљане одлуке... а ми смо ту да их контролишемо и да пружимо неутралну помоћ у разрешавању сваког могућег спора на обострано задовољство, ни на чију штету. У тим поступцима нема губитника. Сви су добитници. То је и у интересу банака и у интересу клијената – поручила је на крају разговора Мира Ерић-Јовић и заложила се за убрзано доношење кодекса професионалног банкарског понашања Удружења банка Србије, као још једног доприноса јачању поверења у наш банкарски систем.

--------------------------------------------------------------------------

Мало притужби

Прошле, 2006. године у НБС је стигло око 800 писаних притужби на рад банака, осигуравајућих и лизинг кућа. Од тог броја око 560 се односи на осигурање, а остатак на пословне банке. Дотле је Кол центар НБС примио око 18.000 телефонских позива грађана у којима су се износиле разне примедбе на рад и поступање банака.

--------------------------------------------------------------------------

Контрола и заштита

На опаску генералног секретара Удружења банака Србије, Верољуба Дугалића, да се НБС, као централна банка, бави туђим послом и да јој није примерено да се меша у односе између клијената и банака, вицегувернер Мира Ерић-Јовић доказује да у институцијама које се баве супервизијом (у неким земљама су то централне банке, а у некима посебне институције) од 25 чланица ЕУ у 14 је заштита потрошача прописана као задатак супервизије (надзора), а у осам постоје, као и код нас, посебни организациони делови који се баве тим пословима.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.