Четвртак, 30.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Надлежни не смеју да буду недодирљиви

Фото Д. Јевремовић

Саша Јанковић је, одлуком посланика у Скупштини Србије, поново изабран за заштитника грађана. Омбудсман, коме је поверен нови петогодишњи мандат, у интервјуу за „Политику” говори о будућем раду, али и о проблемима с којима се као заштитник грађана суочавао у току претходних пет година.

Шта ће бити ваш први потез у новом мандату?

Покушаћу да променим традицију да се законским решењима и праксом кривица и штета од непоштовања закона и неефикасности државних органа и службеника пребацују на грађане.

Шта вам је било најтеже у претходних пет година и у којим сте областима имали највише проблема?

Требало је видети да ли ће институција заштитника грађана уопште моћи да заживи, да ли ће моћи да практично помогне грађанима Србије у дуелу са самовољом органа и службеника власти. А с обзиром на њену јединственост по томе што је замишљена тако да контролише органе власти, а да сама нема власт, то је био тест и за демократски капацитет наше земље. То је тежак задатак и када вам потребни капацитети и услови рада стоје на располагању, а за независне државне контролне органе у Србији, посебно повереника за информације и податке о личности и заштитника грађана, то од почетка до данас није било тако. Због тога ми је било најтеже када сам време и енергију морао да трошим на борбу за основне услове за рад и, изнова и изнова, читање Устава и закона онима који су их знали, игнорисали и подсмевали се, уместо да сва пажња и енергија заштитника грађана, у пуном капацитету институције, буду усмерени на помоћ грађанима.

Колико је институција омбудсмана заживела, да ли је људи цене и да ли вам надлежни излазе у сусрет када им се обратите?

Пре пет година добили смо нову институцију, с потпуно специфичним овлашћењима и начином рада. Пре шест месеци већина грађана Србије знала је за заштитника грађана, а многи знају његове надлежности, када треба да му се обрате. Има грађана незадовољних мојим радом – неки не прихватају када их обавестим да немам право да се бавим оним што од мене захтевају или да после спроведене контроле нисам нашао основ да закључим да су им права повређена неправилним радом неког органа.

Али много већи број грађана исказује задовољство оним што је постигнуто поводом њихове притужбе и начином на који је то урађено. Одговорено је на више од 40.000 обраћања грађана, од преко 11.000 поступака окончано је 9.000, извршено је више од 3.000 теренских и административних контрола.

Једна од ствари које је требало постићи јесте тода други органи не доживљавају сарадњу са заштитником грађана као „излажење у сусрет”. Контроли се „не излази у сусрет”, али се с њом може и мора сарађивати, у интересу свих страна. Посао заштитника грађана није да буде адвокат грађанина који му се обратио, већ да објективно и непристрасно провери да ли је орган власти поступао по слову и у духу закона. Већина органа јавне власти до сада је схватила тај однос и поштује га. Али, огроман проблем представљају руководиоци и запослени у органима власти који мисле да су недодирљиви, а искуство из претходних деценија им је дало основа за то. Ако такве случајеве држава не санкционише, сав напредак брзо може бити поништен и обесмишљен.

Колико се до сада поштовала ваша препорука?

Око 70 одсто препорука бива спроведено у остављеном року. До сада је, писаних, дато више од 800, при чему се једна препорука, као на пример она о овери књижица за децу, може тицати хиљада грађана или свих нас.

Колико људи има у Канцеларији заштитника грађана и да ли ћете нешто мењати у организацији рада како бисте што ефикасније радили?

Имамо 30 истражитеља и још толико људи у логистичкој подршци, а неопходно је најмање још 30 истражитеља, без даљег повећања администрације, да би свака притужба могла заиста темељно, на више нивоа и брзо да буде размотрена и чињенице у вези с њом и радом органа власти брзо утврђене. А кључно је да се у сваком органу јавне власти, у оквиру постојеће систематизације, успостави бесплатан и доступан систем за разматрање притужби грађана, како би се једноставне ствари отклањале на извору. У противном, неће бити довољно ни 10.000 запослених код заштитника грађана.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.