Среда, 19.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Транспорт преко Солуна неисплатив

Солун: лука која је изгубила на значају Фото Танјуг

Солун је можда био важна стратешка кота за Душана Немањића, али данашњој српској привреди тамошња лука, до које би требало да води канал Дунав–Морава–Вардар, није од великог значаја. Једина њена предност евентуално би била што је за нас то лука која је најближа Суецком каналу, куда пролазе бродови са робом из Кореје, Кине и Јапана. Те пошиљке, међутим, намењене су и средњој Европи па иду у словеначку луку Копар, која залази дубље у континент. Отпремање из Солуна би власницима тих товара само повећало трошкове, утоликопре што су цене услуга егејске луке три пута веће него у Копру.

– Ни за житарице нам солунска лука не одговара – оцењује стручњак за речни транспорт. – Каналом би могле да плове барже носивости до 1.500 тона. За житарице и остале расуте терете је то премало. Ниска цена речног превоза расутих роба се постиже економијом обима, тако што се веће количине транспортују у једној пошиљци. Зато житарице путују Дунавом, који има безмало неограничен капацитет. Пошиљке из Србије које иду до луке Констанца на дунавском ушћу носе од 6.000 до 10.000 тона. То је један од разлога из којих је Констанца постала важна лука за житарице и расуте терете у светским размерама – каже „Политикин” саговорник који је желео да остане анониман.

Преко Констанце морају да иду и руде, јер их увозимо из Румуније, Украјине и Русије. Превозом преко Солуна бисмо у великом луку заобилазили најкраћу руту, а и ту би проблем представљао ограничен капацитет канала у поређењу са огромним Дунавом, као и четири пута веће цене лучких услуга него у Констанци.

– Због свега тога, наша привреда није луда да иде преко Солуна, као ни велике поморске компаније које увозе робу у Србију. Око 80 одсто контејнера који нам стижу бродовима транспортује се преко Копра. Не искоришћавамо најмоћнију европску реку, Дунав, која води до истински важне луке, Констанце, а хоћемо да правимо канал до Солуна. Као да зидамо Вавилонску кулу да бисмо стигли до Атлантиде – сматра „Политикин” саговорник.

За уређивање пловних путева Дунава и Саве, на којој бродске руте нису још ни обележене целом дужином, недостаје нам 344 милиона евра. С обзиром на стање српске флоте, којој је просек старости око 36 година, снагу наше привреде и њену ненавикнутост да користи воду за превоз својих производа, готово да и не морамо да журимо да подигнемо ниво речне инфраструктуре, пошто нема ко да је користи. Свега 8,6 одсто робе пребацили смо рекама у 2011. години, што је, ипак, више од поражавајућег процента из претходних година. За 2012. годину подаци још нису сабрани, али из прелиминарних рачуница се види да је постотак опет осетно пао.

– Једва 30.000 контејнера с робом је количина која се годишње транспортује у Србији, и то свим видовима саобраћаја. Једна аустријска фирма је скоро две године држала прву редовну контејнерску линију Будимпешта–Београд–Констанца, с ценама трипут мањим него за камионски превоз. Ни уз изузетно повољне услове, наша привреда није могла да обезбеди довољно терета у увозу и извозу да би линија била рентабилна, па је угашена у марту прошле године – наводи стручњак за речни транспорт.

В. Вукасовић

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.