Недеља, 16.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Излазак Србије на море

Др Милан Р. Ковачевић

Идеја о градњи канала Морава–Вардар стара је више од 100 година. Још у 19. веку професор Никола Стаменковић обрадио је трасу канала и његов пројекат је објављен 1900. године. Српска напредна странка је пред последње изборе обновила  идеју о грађењу пловног пута, ставила је у свој програм, а министар за природне ресурсе, рударство и просторно планирање Милан Бачевић подухватио се и његовог остваривања. Он је некако проценио да би пројекат коштао 17 милијарди долара, најавио је велико интересовање за пројекат, па би се прва фаза могла завршити за пет, а све за осам година.

По њему би канал отклонио суше и поплаве на око 75.000 хектара око Мораве, добили бисмо седам хидроелектрана са 350 мегавата електричне енергије и скратили бисмо водени пут од Дунава до Егејског мора за 1.200 километара. Министар саобраћаја Милутин Мркоњић не помиње тај његов нови пут, министар Горан Кнежевић надлежан за водопривреду не оглашава се о томе, нити се о томе чује министарка за енергетику и екологију Зорана Михајловић, чија је надлежност у том пројекту значајна. Пројекат се нашао у министарству за просторно планирање, па ће се радити просторни план пловног канала који покрива површину од око 10.500 квадратних километара „који ће знатно променити економске, политичке, геостратешке и геополитичке односе у Европи, истовремено обухватајући становништво на подручју од Немачке до Егејског мора“, како стоји на сајту министарства.

Министар за просторно планирање већ је отпутовао у Кину да тражи партнере за пројекат. Он је отпутовао у Кину ради „прелиминарних преговора у вези са реализацијом пројекта пловног канала Београд – Солун“, како је већ звучно пројекат назван. Он је разговарао о „нацрту протокола о разумевању“ са China Gezhouba Group на основу којег ће се урадити студија изводљивости. Ко ће ту студију радити не открива се нити дознасмо икакве поуздане информације које би оправдавале подухват. Неће се ваљда канал градити само до границе, а не дознасмо шта Македонија и Грчка мисле о томе? Да ли су контактиране државе кроз које отиче и вода Мораве ради сагласности о новом режиму воде? Колики је проток воде за спајање два слива, те колики би габарит канала могао бити? Који и колики би обим превоза могао добити канал, којим би се неминовно врло споро пловило кроз бројне уставе? Знамо да је врло мали промет и Дунавом, а надасве Савом. Не цветају руже ни другим нашим превозницима. Уместо свега тога жури се у изградњу импресивног споменика.

Врхунац нереалности је изјава да се неће за изградњу узимати кредити него ће се користити концесије односно јавно приватно партнерство, а свак зна да је за било које учешће приватног капитала неопходан сасвим известан и крупан обим превоза од којег би се наплаћивали приходи. Нереална је и помисао да се реализује пројекат који кошта двоцифрене милијарде евра од стране Србије која већ дугује иностранству 25 милијарди евра и све ће теже намицати новац за отплате и камате. Колико би извоза било потребно да се врати 13 милијарди евра и без камате? А импресивни, а нереални пројекти „бели слонови” се ипак често остварују. Путовање министра у Кину је мали почетак трошења на изградњу нашег белог слона. Иако министар рече „из петних жила ћу гурати овај пројекат”, надајмо се да ће превладати изрека „снага кладе ваља а памет царује”. Потрошили смо већ сва права на грешке.

*Консултант за страна улагања

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.