среда, 12.05.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 11.05.2014. у 22:00 Ана Тасић

Избришите поруке или Закрчење

Сцена из представе: „Оставите поруку или Бегунци”

Текст представе „Оставите поруку или Бегунци” је ауторско драмско дело Виде Огњеновић, настало према мотивима из романа „У старини име му беше Хемус” Борислава Чичовачког, односно једног његовог дела, приповетке коју чине поруке остављене на телефонској секретарици (драматург Светислав Јованов). Тај низ бројних порука, остављених протагонисти Марку, смештен је у оквир драме која се одвија између неколико ликова у Јоханесбургу, избеглих из Југославије почетком деведесетих година, под притисцима војних обавеза и општег друштвеног лудила.

Тема представе, исписивање судбине избеглица са југословенских простора, талентованих и квалитетних људи који су више-мање били принуђени да напусте своју земљу, свакако је изузетно битна у овом тренутку. Не само због конкретног бављења суновратима вредности деведесетих година, већ и због последица које су се протегле и у наше време – између осталог, драстичног мењања општег стања свести становништва, изазваног емиграцијом неколико стотина хиљада младих стручњака. Такође, третман ове теме необично је важан и због данас актуелизованог питања напуштања наше земље. Укратко, сам избор постављања ове проблематике на сцену Српског народног позоришта има велики значај.

Нажалост, начин њене обраде, сценско уклапање бројних текстуалних материјала, линије драмске радње и оне која се одвија у прошлости, кроз поруке остављене на телефонском  апарату, није највештији. Самом том споју играног и псеудодокументаристичког дела фали драмске убедљивости, веродостојности, доследности. Такође, било је неопходно направити оштрију селекцију у избору звучних порука. Њихово предугачко низање није сценски потентно, због чега у тим сегментима представе долази до приличне монотоније. Ту има прегршт порука које доносе излишне варијације на већ апсолвиране теме. Упорно инсистирање на амбициозном простирању овог тока радње доводи до драстичног застоја у развоју сценске динамике, иако се оно правда објашњењем да преслушавање тих порука представља емотивну везу ликова са напуштеном отаџбином, поље њихове утехе, задовољавања чежње.

Играна драма, коју стварају судбине успешног композитора Марка (Југослав Крајнов), његове жене балерине Ане (Јована Балашевић), докторке Јасне (Сања Микитишин), архитекткиње Наташе (Јована Мишковић) и других, носи неколико врло упечатљивих сцена. Они су носиоци драме неприпадања, принудне одвојености, осуђености на егзистенцију у јужноафричком егзилу, уплетене и са драмама (личног) суочавања са оптужбама за издају. Тај део представе садржи пар истински потресних, катарзичних тренутака, у великој мери захваљујући аутентично продорној игри глумаца, највише Крајнова и Микитишинове. Ипак, на плану драмског развоја, у овом делу се могло отићи даље и дубље, има и ту вртења у круг, тапкања у месту. Треба поменути и то да је крај представе који доноси стапање линије радње у телефонским порукама и линије игране радње, превише нагао, као да је одсечен. Био је очекиван некакав епилог, што је изостало.

За разлику од прилично проблематичног драматуршког нивоа представе „Оставите поруку или Бегунци“, режија Виде Огњеновић је углавном доследна, стилизована, суптилна, мада има оптерећења у представљању звучног тока радње – неке од порука су емитоване као аудио записи, а неке бројни глумци уживо играју на сцени (издвојићемо посебно сугестивну игру Александре Плескоњић као Мама Росе). Дизајн је савремен, елегантан, сагласно стилизован, простор означава ентеријер Марковог стана (сценограф Жељко Пишкорић, костимограф Марина Сремац). Публика седи на сцени, на тесно збијеним столицама, близу простора игре, што сигурно појачава емотивни доживљај радње.

Једна од последица одсуства строжије селекције у стварању сценског текста јесте и дужина представе – њена  непотребно размахана двосатност доводи до расипања квалитета које она неоспорно садржи. Да је радња згуснутија, очишћена од баласта, вредности представе би сигурно биле видљивије.

Коментари0
88143
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља