Среда, 01.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нова правила у продаји станова

У Србији се посредовањем у промету непокретности бави 1.140 агенција и предузетника (Фото Д. Ћирков)

На хаос у промет некретнинама од данас би требало да буде стављена тачка. Наиме, данас ступају на снагу четири правилника који детаљније одређују најновији Закон о посредовању у промету и закупу непокретности који је донет у новембру прошле године. То значи да ће у Србији убудуће постојати централна јединствена јавна база података којој ће моћи да приступи сваки грађанин и увери се да пословање посредника у промету некретнина испуњава законом тражене услове. Агенти за продају некретнина мораће да имају положени стручни испит за лиценцу и најмање завршену средњу школу, а свака агенција за некретнине имаће обавезу да јавно истакне висину агенцијске провизије.

Председник Групације посредника у промету непокретности у Привредној комори Србије Дамир Борић, каже за „Политику” да се у Србији посредовањем у промету непокретности бави 1.140 привредних друштава и предузетника, од којих је половина у Београду (200 привредних друштава и 335 предузетника).

– Ми смо се десет година борили да се ова област законски уреди на прави начин, јер су највећи проблеми били сива економија, нелојална конкуренција и неједнако образовање агената. Такви и слични проблеми довели су до лошег имиџа целе бранше, као и до тога да клијенти не поштују агенције – објашњава Борић.

На наше питање да ли то значи да убудуће неће бити, на пример, дуплих продаја станова, што је последњих година један од највећих проблема са којима се грађани суочавају у промету некретнина, Борић одговара да тога више неће бити, јер ће се проверавати сви подаци, документација ће морати да буде „чиста” и напомиње да се у медијима погрешно говори о овој теми.

– Готово све преваре урађене су од стране инвеститора, а не агенција. Ја се годинама бавим овим послом и не знам ни за један случај да су агенције биле те које су учествовале у преварама. Ако их је и било, то је незнатан број – каже наш саговорник.

И министар Расим Љајић је у више наврата објашњавао да је разлог за доношење оваквих нових правила управо то што смо до сада имали шаролику ситуацију међу посредницима у продаји некретнина и велики број примедаба грађана на оне који се тим послом баве нестручно и несавесно. Овим послом се у нашој земљи, према његовим речима, бави око 1.500 запослених.

Сада су јасно дефинисани критеријуми ко може да се бави прометом некретнина, а уведен је и стручни испит за добијање лиценце посредника.

У Министарству трговине, туризма и телекомуникација кажу да ће после ступања на снагу ових правилника бити састављена и листа испитивача за лиценце посредника, који ће бити изабрани из редова универзитетских професора и других стручњака за ову област. Први испити се очекују у октобру.

Они који желе да сазнају више детаља о новим правилима, могу да дођу у Привредну комору Србије где ће данас у 13 часова представници Министарства представити сва четири нова документа: Правилник о регистру посредника у промету и закупу непокретности, Правилник о стручном испиту за посреднике у промету и закупу непокретности, Правилник о пословном простору и опреми посредника у промету и закупу непокретности и Правилник о евиденцији о посредовању у промету и закупу непокретности.

За наше читаоце навешћемо неке од најважнијих новина:

– Регистар ће садржати све податке о посреднику – од уписа, преко адресе, матичног броја, броја телефона, до података о запосленим лицима, као и заштитним мерама. Законски рок за успостављање регистра посредника је 8. мај 2015. године.

– Агенти ће морати да имају минимум четврти степен стручне спреме, као и положен стручни испит који се полаже усмено и писмено. Такса за полагање испита биће 14.000 динара. Кандидати ће морати да покажу знање из области права везаних за промет и закуп непокретности, финансијска и пореска правила, познавање менаџмента и основе просторног планирања и изградње.

– Правилником о пословном простору прописују се минимални технички услови за обављање те делатности, који дозвољавају да и стан буде третиран као пословни простор ако има засебан улаз и санитарни чвор, али се при томе не сме користити за становање.

– Сваки посредник мора да води евиденцију у писаном облику, на посебном обрасцу, коју ће морати трајно да чува, док уговор о посредовању са пратећом документацијом мора да чува најмање 10 година од закључења.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.