Петак, 21.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Аеромитинг посвећен знању

Спектакл за сладокусце (Фото Ј. Даниловић)

Вршац – Пуна два сата у простор аеродрома Ваздухопловне академије у Вршцу, где је Контрола летења Србије и Црне Горе (СМАТСА), иначе од пре три године власник некадашње Пилотске академије ЈАТ-а, међународним аеромитингом „Вршац 2014” обележавала шест деценија непрекидног образовног рада у школовању пилота – сливале су се колоне аутомобила и пешака. Непрекидна колона била је дугачка око пет километара, до центра града, и дуго у тој дужини опстајала.

Рачуна се да је трочасовном демонстрирању вештина пилота у ваздуху присуствовало близу 10.000 људи, највише из Вршца, али и из Београда, градова некадашње државе, као и суседне Румуније, из које, такође, овде долазе питомци на обуку.

Публика је пристизала и док је Зорана Михајловић, потпредседница Владе Србије, тачно у 11 часова, отварала овај ваздушни спектакл, који је овде последњи пут организован пре седам година. Митинг је пратио и министар одбране Братислав Гашић, који се похвално изразио о сарадњи с цивилним сектором школовања летача.

Док је Градски хор АС певао „Боже правде”, из хеликоптера, којим је управљао потпуковник Драган Кристо, искочили су искусни падобранци, заставници Слободан Николић, из Ваздухопловно-техничког центра, и Драган Ћурчић, припадник 63. падобранског батаљона, и тада су се завијориле заставе државе и Војске Републике Србије.

Дан је био као наручен за ову манифестацију, без ометајуће вршачке кошаве, али с повољним ваздушним струјањима, које су својевремено планере и определиле за Вршац као центар за обуку, најпре ваздухопловних пилота-једриличара и падобранаца, а потом и савремено школовање моторних пилота, које се остварује коришћењем савремених летелица и симулатора. Наравно, врхунски инструктори су од кључног значаја у овом процесу.

У ствари, јучерашњи ваздухопловни спектакл био је посвећен – учењу и знању.

Шест деценија у области образовања пилота у високорангираној образовној установи, Ваздухопловној академији, представља стаж за поштовање. Ово је била права прилика да се сусретну некадашњи питомци и њихови наставници, али и за освежавање успомена на упокојеног директора некадашње Пилотске школе, капетана Милоша Шуњеварића, утемељивача савременог школовања пилота у Југославији, заслужног за усвојене високе стандарде у овој области, по чему је сада Србија у самом европском и светском врху. Заслуга има и његов наследник, Александар Хаџијевић.

Старији пилоти су израчунали да је за шест деценија на вршачком небу дозволе спортског и професионалног пилота стекло више од 3.000 питомаца. Осим првенствено за потребе домаће авио-компаније ЈАТ, од 1972. године, када је овај авио-превозник преузео контролу над тадашњим Ваздухопловним центром, овде су се школовали и питомци из тридесетак држава, који су после тога прихватили послове у страним авио-компанијама, а после додатне обуке нашли су се за командама великих летелица.

Неретко се догађало да некадашњи ђаци, у прелету преко Вршца, закратко уђу у радио-фреквенцију Ваздухопловне академије, тек толико да би поздравили будуће пилоте и своје некадашње инструкторе. Многи су бракови странаца с Вршчанкама склопљени.

У програму авио-митинга је учествовало педесетак летелица, различитих величина и намена, а међу њима су били и времешни авиони. Рецимо, акробатски авион „злин 526 ф”, којим је јуче управљао искусни акробатски пилот Влада Булат, из Зрењанина, надживео је своју домовину Чехословачку, и за њега се каже да га једнако воле и старији и млађи пилоти. Иначе, још само два „злина” лете у Србији. Потиснуле су их савремене моћне машине.

На прослављеном домаћем школском „галебу Г2”, нашем првом млазном авиону у серијској производњи, који се налазио у самом светском врху, летео је искусни Драган Амиџић, а летелица је била у бојама српске тробојке. Праћено је летење и три популарна „дромадера М-18” Привредне авијације, често коришћених у гашењу пожара, за чијим су командама били Јон Карађан, Жарко Стефанов, Радојица Михајловић. Симулирали су бацање воденог товара у бојама српске тробојке на замишљени пожар. Пилот и власник Фабрике авиона у Краљеву, Милорад Мартић, демонстрирао је могућности „силе 450с”, домаћег ултралаког авиона од метала. Ескадрила савремених школских „цесни 172”, за чијим командама су били пилоти-инструктори Ваздухопловне академија СМАТСА, поздравила је гледаоце, а то је учинио и мајор, искусни Саша Грубач, пилотирајући „ластом”, и Горан Крнета, на хеликоптеру „газела”, који је извео низ сложених маневара.

Врхунски услови

Ваздухопловна академија СМАТСА располаже сопственим аеродромом с контролним торњем (изграђен 1972. године, за потребе Светског првенства у ваздухопловном једриличарству), 1.700 квадратних километара ваздушног простора намењеног школовању, модерну флоту од 20 савремених летелица типа „цесна”, као и модерним центром за обуку опремљеним симулатором најсавременије генерације.

Због квалитета наставе и обуке, али и због веома ниске цене у односу на конкуренцију истог високог ранга, овде је увек доста питомаца из иностранства.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.