Скуп долар не „точи” јевтинији бензин
Податак да је цена сирове нафте у последња три месеца пала за чак 17 одсто, нафташима у Србији није изгледа био довољан разлог да снизе цене горива на пумпама. Хтели су они, али као по правилу, није им се дало. Баш када је црно злато појефтинило сa 104 на 86 долара за барел (буре од 160 литара), курс долара је повећан 11 одсто, што је у великој мери умањило могућност да гориво на пумпама појефтини.
– Гориво може да појефтини у неком наредном периоду под условом да цена сирове нафте настави да пада, али и да се стабилизују курс долара и евра, јер се нафта купује у доларима, каже Томислав Мићовић, секретар Удружења нафтних компанија Србије, додајући да је цена нафте на почетку године била 104, а сада је 86 долара за барел.
У овој ситуацији када се курс свакодневно мења, а при том трговци у Србији имају обавезу да од 15. октобра плаћају држави на име обавезних резерви по 2,6 динара за сваки литар горива, тешко да ће се у малопродаји наћи рачуница да гориво појефтини. И овај нови намет од 2,6 динара компаније су узеле као свој трошак, па бензин и дизел због тога нису поскупели. Да јесте, гориво би на пумпама било скупље за три динара, каже Мићовић.
Реално је очекивати, да ће уз најављено повећање акцизе од 1. јануара на дизел и бензин, гориво у Србији бити међу најскупљим у региону, првенствено захваљујући највећим захватањима државе у цени деривата. Држави сада за сваки литар бензина припада 50, а од дизела 46 динара, плус ПДВ.
Мићовић каже, да је разлог високих цена горива и то што у Србији још увек није довољно развијена конкуренција међу велетрговцима због чега се 90 одсто трговаца и даље снабдева из рафинерије у Панчеву.
На констатацију да је тржиште отворено и да прометници могу да бирају где ће да купују гориво, те да им НИС није једина адреса, Мићовић каже, да је то тачно, али се у том случају трошкови транспорта повећавају.
Реално је очекивати да ће се до краја ове године, захваљујући пре свега редовним контролама тржишне инспекцији, решити питање оних који буду могли да продају гориво на велико, каже он и додаје да ће од садашњих 160 лиценцираних трговаца за велепродају, многи остати без дозволе.
Мићовић каже да је с овом ценом горива у просеку од око 1,3 евра Србија у средини листе земаља у региону.
Упитани, шта је разлог да цене горива не падају упркос овако ниској цени сирове нафте, у НИС-у кажу, да на цену горива утиче кретање цене сирове нафте на светском тржишту, акцизе и курс динара, на које компанија нема утицаја, док се у трговини нафтним дериватима малопродајне цене у Србији формирају слободно.
– НИС је у последња три месеца четири пута снизио цене бензина на пумпама и то БМБ 95 и дизела, док је цена плина (ТНГ-а) снижена чак 11 пута. За пољопривреднике је такође примењено специјално снижење гасног уља у току целе пољопривредне сезоне, истичу у овој нафтној компанији
„Лукоил Србија” је, кажу, у последња три месеца три пута снижавала цене горива, у просеку сваки пут за по динар по литру.
Бобан Атанацковић, председник Надзорног одбора „Нафте а. д.”, каже, да је нижа цена сирове нафте морала да се одрази на малопродајну цену горива. Конкуренција међу малопродајом је већ довољно велика да би цене морале бити шаролике. Међутим, нафташи се у Србији понашају као да су цене и даље дириговане.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.