Уторак, 28.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИНТЕРВЈУ: КОРИ УДОВИЧКИ, потпредседница Владе и министар државне управе и локалне самоуправе

Инспекција је огледало државе

Реформа инспекцијског надзора допринеће смањењу сиве економије, службе ће радити транспарентно, а надзор ће бити планиран и јаван. – Промене важне како би се унапредио рад државне управе
(Фото Бета)

Приоритет инспекцијског надзора не би требало да буде кажњавање него предузимање превентивних мера које могу да помогну да се пословање усклади са законом. За оне који прописе не поштују он подразумева и репресивне мере. Уз добар модел и прописе у овој области и у Србији ће бити створени услови за повољан пословни амбијент, тиме и подизање нивоа друштвене дисциплине, остваривање већих прихода у буџету и, на крају, може да повећа квалитет живота. То је и мисија и циљ доношења новог закона о инспекцијском надзору. Како се очекује, овај пропис требало би да допринесе смањењу сиве економије, а то није важно само због повећања прихода у буџету него и због тога што они који послују мимо закона представљају нелојалну конкуренцију привредним субјектима који закон поштују. О томе шта још доноси нови закон о инспекцијском надзору за „Политику” говори Кори Удовички, потпредседница владе и министар државне управе и локалне самоуправе.

                                                            +  +  +  +

Инспекцијски надзор је до сада био недовољно координисан. Које промене доноси нови закон?

Све инспекцијске службе ће радити транспарентно и по јасно утврђеним плановима. Са друге стране, инспекцијске службе неће бити обједињене на једном месту, јер не желимо да урушимо постигнуте резултате, али ћемо формирати координационо тело које ће обезбеђивати обухватнији и делотворнији надзор, избегавање преклапања и непотребног понављања надзора. Посебно ћемо водити рачуна о усклађивању планова рада инспекцијских служби, њиховој међусобној размени информација, као и о унапређењу информационог система који би омогућио ефикасну размену података и електронских докумената.

Шта су најважније новине и како ће се то конкретно осетити у пракси?

Инспекцијски надзор ће бити планиран, јаван и најављен и као такав ће допринети успостављању поверења између субјеката инспекције и инспекцијских служби. Затим, имамо дефинисана  јасна овлашћења у вршењу контроле према нерегистрованим и непријављеним субјектима у циљу  сузбијање „сиве” економије. Очекујемо да се створе услов и за одрживо пословање и развој привреде у складу са прописима. 

Инспекција је огледало власти и државе, а до сада се у јавности врло често говорило о неефикасним контролама и често и о корупцији. Може ли се то променити и на који начин?

Само постављање јасних и стандардизованих правила, јавности у раду кроз објављивање планова и извештаја о њиховој реализацији, увођење правила о процени ризика која битно умањују вероватноћу злоупотребе и самовоље код одређивања субјекта надзора подићи ће квалитет рада и умањити простор за корупцију. Инспекција јесте огледало власти јер је најчешћи сусрет привредника са државом управо преко инспекције. Зато смо посебну пажњу посветили континуираном усавршавању инспектора, јасним овлашћењима и одговорностима инспектора и могућношћу жалбе на њихов рад. Такође, законом су јасно дефинисана и овлашћења надзираних субјеката. У контексту јачања надзора над радом државних органа, министарство ће додатно анализирати потребу, мере и кораке којима се ојачава унутрашња контрола и провера рада инспекција.

Колико инспекција тренутно имамо и колико прописа регулише њихов рад? Предлаже ли нови закон боље услове и већу корист за привреду и грађане?

Тренутно, на републичком нивоу имамо 37 инспекција у ресору 12 министарстава, као и инспекције на нивоу аутономне покрајине и локалне самоуправе, плус друга тела и институције са јавним овлашћењима које врше различите облике контроле сличних инспекцији (стручни надзор, контрола пословања, надзор над радом, мониторинг и др.). Закон ће бити први корак у реформи инспекцијског система, за којим треба да уследе друге законске, регулаторне и институционалне промене и промене праксе, управљања и контроле квалитета у инспекцијским органима, како би се остварио овај циљ. У том смислу, можемо слободно рећи да реформа инспекцијског надзора представља реформу јавне управе „у малом”. Чињеница да се привредни субјекти по отпочињану пословања, по правилу, најпре сусрећу са државом оличеном у инспектору непобитно говори у прилог овим ставовима.

Који су мотиви за доношење овог закона?

Овакве промене су неопходне како бисмо унапредили рад читаве државне управе. Ми немамо процену ризика у инспекцијском надзору и онда имамо ситуацију да се непотребно троше инспекцијски ресурси на незнатне и мале ризике, а високи ризици успеју да измакну контроли. Не смемо заборавити да имамо и проблем обучености инспектора који често немају одговарајућа знања и вештине, а често се и њихов успех мери бројем захтева за покретање прекршајног поступка и других казнених пријава, или износом казни, а не према циљу – према постигнутом исходу, оствареном резултату и квалитету рада. Једино решење свих ових проблема јесте реформа инспекцијског надзора. Не изненађује стога да је сама иницијатива потекла од представника пословне заједнице, што би требало да буде најчешћа пракса. Уочено је да је ово једна од три области која генерише високе трошкове пословања и непредвидивост амбијента, као и повећање обима сиве економије.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.