Недеља, 26.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Како покренути ауто кад је акумулатор празан

Покретање мотора аутомобила помоћу каблова, пошто је акумулатор посрнуо због хладноће (Фото Бета)

Акумулатор који не стартује мотор аутомобила многима зна да буде проблем током зиме. Возачи често окривљују себе, али безразложно, јер чак и потпуно исправан акумулатор у случају да се не користи данима отказује послушност.

Капацитет акумулатора зависи и од температуре. При вишим температурама капацитет се повећава, а при ниским смањује.

Један од најважнијих података за новокупљени акумулатор је „струја хладног старта”, која представља меру за способност старта мотора на нижим температурама од минус 18 степени Целзијуса. Када се оптерети овом струјом напон акумулатора за 10 секунди не сме да падне испод 7,5 волти.

Данас постоје акумулатори за које је потребно одржавање, они код којих је одржавање незнатно и они који се користе потпуно без одржавања, са плочама ливеним од олова и цинка и легираним калцијумом и сребром.

Нови и веома распрострањени АГМ акумулатори користе се без одржавања, код којих је електролит натопљен у „стаклени мат” (вуну). Код њих се електролит не разлива чак и ако се разбије кућиште акумулатора, приликом судара возила. Користе се за возила са проширеном старт-стоп технологијом. Једина мана им је што су осетљиви на повишену температуру. Ови акумулатори често имају и контролни систем изнад блок-поклопца, који различитим бојама показује пражњење акумулатора. Постоје и гел-акумулатори који су такође чврсто заптивени и могу да се уграђују и у хоризонталном положају, без опасности од изливања електролита.

Најмодернија литијум-јонска технологија представља будућност свих акумулатора. Ова технологија се за сада користи у мобилним телефонима или преносним компјутерима, а снажније верзије, којима се ограничава волтажа, користе се и у ауто-индустрији.

Пуњење акумулатора

Акумулатор се пуни „струјом”, која одговара 10 одсто вредности његовог капацитета. За 45 ампер-часова време пуњења траје од 10 до 14 сати.

Методом „брзог пуњења” исправни акумулатори могу да се, без последица, напуне до 80 одсто свог капацитета, што траје око један сат. Ако немате пуњач, возите најмање 30 минута, уколико је могуће, са искљученим свим потрошачима (светла, аудио-систем, навигација...) Пуњење малим, аматерским пуњачима, који обично немају никакву регулацију, траје дуже, а може да доведе и до препуњавања акумулатора.

Помоћ при старту кабловима

* Каблови за повезивање не смеју да буду тањи од 16 mm2, а за дизел-моторе од 25 mm2. Наравно, оба акумулатора морају да буду истог напона

* Ако се ради о квару или некој грешци у инсталацији возила, помоћ се не сме користити, јер би могло да дође до оштећења акумулатора или алтернатора на возилу које даје помоћ

* Плус пол празног акумулатора споји се са плус полом пуног, а минус пол пуног веже се за масу (минус) на мотору, који се стартује, што може да буде и кабл за спој масе са мотором

* Проверити све спојеве на кабловима

* Најпре се покрене мотор исправног возила с пуним акумулатором, а после краће паузе и мотор с празним акумулатором

* После успешног старта, коришћени каблови се скидају обрнутим редом

Кварови који утичу на акумулатор

Ако акумулатор нема унутрашњих сметњи, квар мора да се тражи у инсталацији возила, а узроци могу да буду:

* неисправни алтернатор (акумулатор стално празан)

* лабав или неисправан каиш алтернатора

* неисправан реглер што доводи до препуњавања акумулатора

* неисправан прекидач или релеј за искључење појединих пријемника који тако остају стално укључени

* разна електронска опрема (сат, радио, аларм...) имају превелику потрошњу преко „струје мировања”, код возила која се ретко возе на дуже путеве

* старости акумулатора који је већ давно преживео гарантни рок произвођача (дуже од пет-шест година)

Чишћење акумулатора

Корозија са полова и клема најлакше може да се уклони кухињском жицом, ситнијом шмирглом или челичном вуном. Од масноће и прљавштине поклопац батерије чисти се водом у коју је додата сода бикарбона, а клеме могу да се намажу машћу који спречава стварање влаге и корозију.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.