Понедељак, 27.09.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нека друга деца

(Фото А. Васиљевић)

Народно позориште у Београду је, после много година, отворило врата мале сцене „Раша Плаовић” за балетску уметност. Тако је Дејану Коларову и Ђорђу Макаревићу пружена могућност да се представе публици у оквиру новог програма „Млади кореографи”. Отварање простора младим уметницима је несумњиво позитивна одлука, међутим, изостао је селекциони процес, отворени конкурс за већи број заинтересованих. Ово вече, у сваком случају, отвара једну нову страницу у развоју београдског балета и тај тренутак треба запамтити, у нади да ће овај програм наставити аутентичан пут којим је давно кренуо наш велики кореограф Димитрије Парлић.

Дејан Коларов и Ђорђе Макаревић су за ово своје представљање изабрали различите приступе питању људског апсурда. Коларов је ту тему обрадио скоро водвиљски, инспиришући се познатом Јонесковом „Ћелавом певачицом”, као асоцијацијом на површност људских односа. Макаревић се, пак, бавио истинитом хорор причом, назвавши је „Они”, и са њом ушао у суштину питања дуалитета душе – црно или бело, зло или љубав.

Коларов на духовит, сатиричан начин подвлачи да је површност последица изолације. Она изазива усамљеност која је потпуно непризната у друштву и прикрива се огромним бројем информација и догађаја око нас. То производи заједницу која нема времена да залази дубоко ни у шта.

Оба млада кореографа су изузетно добро одабрали играче и сараднике. У „Ћелавој певачици” Милан Рус, Ивана Савић Јаћић, Душан Милосављевић, Сања Нинковић, Татјана Поповић и Тејлор Клоу показали су своје играчке потенцијале и тиме помогли у поједеним тренуцима кореографско-режијског неискуства. Било је интересантно видети како аутор маштовито користи мимику као део кореографије, тако да је сваки играч додатно развио свој лик и аутентичност. Декор (Јасна Сарамандић) је послужио идеји, што није случај са костимима (Катарина Грчић Николић) који су могли бити мање наметљиви и више усклађени – како међу собом, тако и са дешавањима на сцени.

„Они” Ђорђа Макаревића, тај хорор балет у неокласичном стилу, шаље поруку да од зла не треба да занемимо, већ да га посматрамо у контексту вредности живота. Кореограф проблем зла публици представља као велику мистерију, али и наглашава да је сваки злочин безразложан. Он, такође, поручује да, без обзира на околности у којима живимо, свако од нас има могућност избора. Остао је и утисак да је аутор желео динамичну филмску акцију, у чему је донекле и успео. А да би се тај циљ до краја постигао, требало је боље искористити паузе између слика које су повремено личиле на празан ход. Ликови у Макаревићевом балету веома су добро избалансирани и потпуно су у функцији тешке и захтевне приче. Играчи Игор Пастор, Татјана Поповић, Бранкица Мандић, Дејана Златановски, Јована Несторовска, Милош Маријан и Милица Бајчетић, предвођени примабалерином Аном Павловић, допринели су веома реалистичном представљању ликова. Сценографија и костимографија (Ида Игњатовић) су функционалне и оригиналне, са наглашеним коришћењем симболике боја. Техника је покушала да изађе у сусрет обојици кореографа, међутим недовољно, што је откривало слабости позоришта у организовању и приступу представи.

Данашњи балетски ствараоци су усамљени, посебни и иду својим путем, иако им доносиоци одлука диктирају вредности, усмеравајући их ка безличности и стихији групе. Позориште их тако подстиче да живе у илузији лажних вредности, чиме оно заправо једе своју децу. Срећом, ова деца су се усудила да искоче испред стереотипа и да поруче: „Живимо у садашњости, видимо и схватамо!” И још, као да нам кажу: „Користимо наше таленте и покушавамо да нашом уметношћу дотакнемо ово садашње и стварно. Доказујемо да балет није само лепршав, већ да је у стању и да критикује, поручује и истражује.”