Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Возаче вреба камен с брда

Последице одрона (Фото Танјуг)

Краљево – После вишесатне обуставе саобраћаја на Ибарској магистрали, код Богутовца, почео је трагични случај погибије тек рођене бебе и њених спасилаца. Због дела брда срушеног на коловоз возилима се није могло даље, а то је било једно од бројних клизишта на овом делу магистрале, дугом четрдесетак километара. На овом потезу, бар једном годишње, обично при крају зиме, сруче се на пут тоне и тоне земље и камења. Опасност, камен с брда, стално вреба возаче и пука је срећа што још ту нико није настрадао. Истина, памтимо случај од пре неку годину, када је Зоран Ромчевић, са супругом и рођацима у џипу, само за трен измакао гомили земље и прошао с каменом у крилу и лакшим повредама...

Зашто делови брда, а најчешће са узвисине зване Демрења, тако често клизе на пут и у Ибар? Милан Андријашевић, дугогодишњи руководилац огранка ,,Путеви – Нови Пазар” у Краљеву, објашњава:

– Такав је геолошки састав земљишта, подложан пукотинама и ,,цепању”, нарочито после велике количине воде, мразева и леда. Зна се то, али ни приликом такозване рахабилитације овог дела пута пре пет шест година није било довољно новца саградити адекватну заштиту косина – наглашава Андријашевић и додаје:

– Зато сваке године тамо имамо бар по једно огромно клизиште. Но, ово у Пивницама нисам очекивао јер, иако има још снега и воде горе у брду, косина је била добро обрасла багремом и ситним растињем... – каже Андријашевић.

У разговору с њим се подсећамо да су баш на тој локацији, званој Пивнице, горе у брду, током НАТО бомбардовања 22. априла 1999. године, пале три ракете. Циљан је, али и промашиван оближњи железнички мост па је после неколико дана, ипак, срушен. Иначе, на више циљева у насељу Богутовац, удаљеном само километар од Пивница, пао је током поменутог бомбардовања 141 пројектил и једна ,,крмача”. После је Краљево а и овом подручје погодио и земљотрес...

Да ли и такви потреси могу бити узрок распуклина и клизања земље, питали смо и искусног стручњака за клизишта, грађевинског инжењера Миленка Ивковића из Београда, који нам је објаснио:

– То, сигурно, може да поспеши ерозију, одроњавање земље. Јер, створе се распуклине, рупчаге горе у брду, ту се скупља вода, продире дубоко у земљу, лед их током зиме шири и једног дана велика количина земље и камена клизне на пут. Али, сматрам да је овде превасходни узрок геологија, геолошки састав земљишта у коме је много камена серпентина. Има и шкриљаца, све је то нестабилно, нарочито под утицајем воде, мраза и леда, а ако томе додамо да је овај део пута увек у сенци, на осојној страни брда, онда су то услови за ерозију. Додуше, током последње поправке и делимичног проширења пута неке косине су померене, али је дуж те деонице, на неколико најкритичнијих места, постављена заштита. Међутим, мреже и камене и бетонске подзиде нису адекватна заштита за оваква стања – истиче Ивковић.

Он нам је још објаснио да се у богатијим земљама, на оваквим теренима, путеви граде преко мостова, кроз тунеле. ,,Бежи” се, заправо, од близине стрмина, али нити је Ибарска магистрала пут највише категорије нити за градњу такве саобраћајнице овде има новац.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.