Недеља, 24.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Победили „Дестинација Сербистан” и „Потрошени”

Из филма „Потрошени” Борута Шепаровића (победник „Видика”) (Фотодокументација фестивала)

Најбољи дугометражни документарни филмови 62. Београдског фестивала документарног и краткометражног филма – БФДКФ, према одлукама три различита жирија, јесу: српски филм „Дестинација Сербистан” („LogBook Serbistan”) Желимира Жилника, хрватски „Потрошени” Борута Шепаровића и пољски „15 ћошкова света” Зузане Солакијевич.

 У свом образложењу награде Жилнику, жири програма „Двориште”, који је радио у саставу: Горан Радовановић (редитељ), Милан Влајчић (критичар) и Невена Матовић (новинар), рекао је да признање даје „за аутентичан, вишеслојни и иронични приступ феномену који превазилази наше државне границе”, док је жири „Видика” Шеперавићеве „Потрошене” наградио „за комплексност пројекта '55 плус', бескомпромисну и изоштрену социјалу ангажованост и узбудљива лична сведочанства отписаних људи”.

Награду за најбољу режију у програму домаћих филмова „Двориште” освојила је редитељка Слађана Топаловић Несторовић, ауторка узбудљивог и веома креативног документарног филма „Друго име за слободу” о највећем светском бајкерском братству „Ноћни вукови”. Њој је ова награда припала „за смели истраживачки подухват у виду роуд-мувија на размеђи између истока и запада, Србије и источних земаља”.

Признање за најбољу режију у програму регионалних филмова „Видици” додељена је хрватској редитељки Тихи Клари Гудац за „изузетан спој важне, а скривене историјске теме и дубоке и емотивно снажне интиме, уз спајање архивског материјала и потресних исповести жртава” у филму „Голи” о Голом отоку. Овом изузетном филму на фестивалу је припало још неколико награда међу којима је и она, сваком аутору најмилија, награда публике.


Жилникова „Дестинација Сербистан/„LogBook Serbistan” победник „Дворишта”

Најбољи средњеметражни филмови су „У мраку” српског аутора Горана Станковића („за модерну рударску причу која говори о нашој потамнелој стварности“) и „Прави човек за капитализам” словеначког аутора Душана Моравеца („за храбар и иновативан поступак са којим је анархистички дух главног протагонисте пренео и приближио најширем гледалишту”).

Због редитељског поступка којим је човека, животињу и природу стопио у једно биће, награда за најбољи краткометражни документарни филм програма „Видици” припала је филму „Еоха” Владимира Перовића (Црна Гора), док је у програму „Двориште” ову награду освојио филм „Корени зла” Желимира Гвардиола и то  за доследан ауторски приступ теми рађања насиља унутар распаднутих породичних заједница.

За најбоље кратке игране филмове жирији су наградили српски филм „Цртани” Душана Бабића и хрватски филм „Шетач” Филипа Мојзеша (са Богданом Диклићем у главној улози).

За деликатно повезивање судбина људи којима охрабрење доноси наду Дејан Петровић, аутор филма „Рестарт” освојио је награду за најбољи сценарио у такмичарском програму „Двориште”. За најбољи домаћи анимирани филм проглашен је „Joy & Joy” Ђузепеа Белавије, за најбољи студентски филм награђен је „If I had it my way I would never live” Марка Грбе Синга, а за краткометражни експериментални „Вече уз радио” Милоша Томића.

Признање за најбољу монтажу у домаћем филму освојили су Никола Драговић, Милан Јаконић и Тамара Дракулић за филм „Океан” Тамаре Дракулић, за фотографију у филму „Гадан сапун” Виолете Голдман награђен је сниматељ Миладин Чолаковић, за најбољи дизајн звука Александар Протић (филм „Анплагд”), а за најбољу музику композитор Александар Ранчић (филм „Маријина епизода” Сање Живковић).


Из филма „Потрошени"

За амбициозан ауторски концепт који је добио оваплоћење у неким традиционалним културолошким моделима и елементима новије „грађанске културе” у филму „Цвеће зла”, Саболч Толнаи освојио је награду за најбољу продукцију домаћег филма.

Жири међународног програма „Рефлектор”, који је радио у саставу Андреа Рајтер, Горан Терзић и Владан Петковић, осим награде за најбољи филм („15 ћошкова света“ Зузане Солакијевич), доделио је и специјално признање мексичком дугометражном документарцу „Време за дремку” Каролине Плат.

Овогодишњи 62. „мартовски фестивал“ свечано је завршен синоћ доделом награда и пројекцијом филма „Више од тренера” Жељка Мирковића.

------------------------------------------------------------------------------

Најбољи у региону

Жири у саставу Дубравка Лакић (председник), филмски критичар „Политике”, Младен Ђорђевић, редитељ и продуцент и Снежана Ивановић, филмски и телевизијски монтажер и професор на ФДУ, оценио је програм „Видици”, у којем су се такмичили филмови из региона, као веома квалитетан.

Осим филмова „Потрошени”, „Прави човек за капитализам”, „Еоха” и „Шетач”, овај жири је као најбољи анимирани филм наградио „Левитацију” Марка Мештровића (Хрватска), као најбољи студентски „Неко од нас” Ање Кавић (Србија), а као најбољи кратки експериментални филм „Амнезијак на плажи” Далибора Барића.


Из филма „Љубавна одисеја” – награда за најбољи сценарио

Награда за најбољи сценарио припала је Татјани Божић и Александеру Гоекјиану, сценаристима филма „Љубавна одисеја” (Хрватска-Холандија). За најбољу монтажу награда је припала Дамиру Чучићу (Хрватска) за монтажне поступке у филмовима „Насловница” и „Ракијашки дневник”, док је награда за најбољу фотографију отишла у руке сниматељу Борису Пољаку (Хрватска) за фотографију у филмовима „Аутофокус” и „Ракијашки дневник”. За музику у Чучићевом „Ракијашком дневнику” награђен је композитор Горан Штрбац, док је дизајнеру звука Томиславу Бабићу за стваралаштво у филму „Амнезијак на плажи” додељена награда у овој категорији.

За продуцентску одважност у филмовима „Голи” Тихе Кларе Гудац, „Љубавна одисеја” Татјане Божић и „Пролаз за Стелу” Љиљане Шишмановић, награду за најбољу продукцију жири „Видика” доделио је хрватском продуценту Ненаду Пуховском. Посебно признање овај жири је наменио продуценткињи Вери Робић Шкарици и Хрватском филмском савезу за велики број квалитетних филмских наслова због којих се овогодишња хрватска продукција посебно издвојила на београдском фестивалу. К. Р.

------------------------------------------------------------------------------

Преминуо редитељ Петар Недељковић

Угледни филмски и телевизијски редитељ Петар Недељковић преминуо је изненада јуче у Београду, током Фестивала документарног и краткометражног филма. Недељковић је дуго година био ангажован на Радио телевизији Србије а на фестивалу је учествовао са кратким документарним филмом „Анђео са горе Заглавак”. Танјуг 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.