Уторак, 06.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Мафини у дигиталној верзији

Маргарета Јелић, сликарка и теоретичар, остварује интензивну излагачку активност током две деценије, а њен примарни афинитет за сликарство преноси се на електронске технологије за производњу и манипулацију сликом – цртани филм, видео-рад, инсталацију, видео-игре. Сликаркин фокус на визуелно истраживање и проблематизовање додирних тачака старог и новог неодвојив је од њеног теоретског рада и доктората из вишемедијских студија, као и њене књиге „Фрагментарни поглед у уметности и филму 20. и 21. века”. Озбиљна референца у биографијама је и монографија, а о раду Маргарете Јелић писала је Јасмина Чубрило 2012. у студији „Огледи о/из другости”. И на својој новој београдској изложби „Мартини колачићи” уметница кроз медијуме сликарства и дигиталне технологије проблематизује читљиве наративе везане за клишее урбаног контекста видљиве у феноменима нападног конзумеризма и одбојне мултикултуралне колонизације.

Једноставног концепта и ликовне артикулације поставку у Културном центру чине слике из циклуса „Колачићи”, тематски посвећени празничним поводима – „Рођендански колачићи”, „Ускршњи колачићи”, „Хорор колачићи” – а за њихово пригодно украшавање преузете су слике са интернета. Типична је схематичност и плошност композиције на чијем су неутрално бојеном фону платна мултипликовани популарни колачићи-мафини. Додатна интрига је и то што су они декорисани примерено намени – зекама, јајима, пилићима за Ускрс, мртвачким глава, искеженим фацама, пауцима за Ноћ вештица.

Интегрални део овог пројекта је интерактивна видео-игра „Мартини колачићи”, која ову тему проширује до компјутерске анимације и могућности да играч/публика у галерији направи колач представљен на изложеним сликама. Као и у њеним ранијим пројектима, процесуалност и интерпретација представе дате су у различитим медијима.

Симптоматично, већ дуги низ година у раду Маргарете Јелић главна јунакиња је Марта, алтер его уметнице или било кога другог. Различите улоге које она Марти додељује отварају круцијално питање о идентитету, а Марта је и својеврсни медијум за персонификацију реалног и метафоричног времена, стања и ситуација типичних за савремени живот. Тако је сведени амбијент посластичарнице у раду „Шта жена може да уради” послужио за слику на платну као и њену компјутерску верзију, а Мартина улога, као и у слици „После вечере”, реферира на одсуство комуникације, алијенацију, празнину у исто време потврђујући и тезу „да уметност може да се разматра као простор материјализације идентитета”, што у предговору каталога експлицира Катарина Радуловић.

Маргарета Јелић наставља да истражује односе језичког кода сликаног поља и дигиталне технологије, а овај пројекат припада успелим покушајима да у постављеном ауторском концепту статична и анимирана електронска слика равноправно коегзистирају. Сликана платна и дигитална екранска пројекција у „Мартиним колачићима”, представљају идејни и визуелни контекст који је ауторки послужио да интелигентно, духовито и сензибилно постави многа субверзивна питања типична за судар објективног хорнолошког времена и субјективног психолошког времена. Наиме, овај мултимедијални пројект о колачићима је ангажовани рад, идентификација и портрет једног времена затрпаног морем (и мором од) избора у којем царује испразност потрошачког менталитета без алтернативе. Комуникација две временске и визуелне равни, секвенци сликарске и компјутерске реалност, као и фрагментарност кадрова оба медија производе упечатљив уметнички говор и визуелну сензацију и у којој је примат дат ауторефлексивном, духовитом и црнохуморном.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.