Понедељак, 17.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Пешачење је ове године у моди у Бечу

Ногу пред ногу, најздравији начин кретања: улица Кертнер – централна штрафта Беча (Фото А. Цветићанин)

Од нашег извештача 

Беч, април – Бечлијама и армији гостију који дођу у град на „лепом плавом Дунаву” доступна је бесплатна апликација за ходање. Корисници могу прецизно да бележе пређене руте: да мере раздаљину по сплету улица, наравно, и у корацима; да се служе мапом, да играју видео-игру. Најуспешнији биће награђивани. Они који много пешаче могу да освоје карте за културне догађаје, али и вредније поклоне, попут ручно израђених ципела од 1.000 евра.

У Бечу је ова година проглашена годином ходања, а централно ће бити обележена на јесен. Од 20. до 23. октобра биће одржана међународна конференција „The Walk 21”, са више од 700 учесника, а биће посвећена најздравијем облику кретања, како за човека, тако и за његову околину. У истом периоду планиран је велики улични фестивал, у коме ће бити промовисана идеја да је боље шетати, а не возити се јавним превозом или властитим аутомобилом.

Како каже Петра Јенс, повереник града Беча за мобилност, која се бави бициклизмом, пешацима и урбаном мобилношћу, 2014. је одлучено да се текућих 12 месеци посвете ходању.

– Све што желимо да промовишемо већ је, на неки начин, садржано у дугорочним плановима о побољшању квалитету живота. Циљеви за које се залажемо укључени су, кроз различите сегменте, у Стратегију паметног града, урбанистичким плановима, еколошким нормативима, на пример када је реч о томе да се смањи емисија штетних гасова. О далекосежном утицају на здравље такође може да се говори на више нивоа – каже Јенс у разговору за наш лист.

Град који се редовно налази на челним позицијама као метропола са најповољнијим условима за живот има врло уређен превоз. У Бечу постоји више од 1.000 километара путева, подземних и надземних пруга, више од 1.200 километара бициклистичких стаза, па се намеће питање зашто је ходање приоритет.

– То је део људске природе, а ми о томе израђујемо статистичке студије? – уз осмех саговорница узвраћа питањем и одговора:

– Када је реч о урбанистичком приступу, ходање није само пружање једне ноге испред друге. Оно подразумева инфраструктуру, размишљање и планирање како кретање омогућити у урбаним зонама.

Истраживања показују да у граду са нешто више од милион и по становника 39 одсто хода свакодневно. Само шест одсто становника једном до два пута месечно ходајући прелази растојање од тачке А до тачке Б. Циљ је да се први проценат повећа, а смањи онај од скоро 30 одсто становника Беча који користе властити аутомобил. Такође, циљ је и до се до 2020. године постигне „нула смртности” пешака у саобраћају. Статистика бележи да је у 2012. погинуло 16 пешака, а више од 1.000 било је повређено, док је прошле године на улицама Беча страдало само деветоро пешака.

– Овај циљ је високо, али мере које спроводимо воде ка њему. Оне су корисне за друге области, не само мобилност. Повољне су за заштиту животне средине, социјалну интеракцију, здравље, архитектуру – додаје Петра Јенс.

Од осамдесетих година у Бечу важе нормативи да минимална ширина тротоара не сме да буде мања од два метра. Раскрснице обавезно морају да имају спуштене ивичњаке и таквих је више од 90 одсто. У стамбеним четвртима важи правило „зона 30” за ограничавање брзине моторних возила.

Тренутно се Агенција за мобилност, на чијем је челу Петра Јенс, бави правним, чини се, сложенијим проблемом. Покушавају да нађу законски оквир који ће омогућити прелазак преко површина које су у приватном власништву. Тако ходачима неће бити препрека уколико наиђу на закључано двориште или капију. Уз осмех каже да је тешко, али да верује да ће се и ту наћи решење.

Мотив лепо окружење и чисте улице

У анкетама становници Беча су навели да их на првом месту аутомобили обесхрабрују да ходају: претерана брзина, бука и издувни гасови проблем су за 46 одсто испитаних. Следећа баријера, за 17 одсто анкетираних, јесте чекање на семафорима и прелазак преко раскрсница. На трећем месту, за 14 одсто ходача, јесте псећи измет, а потом следе: уски тротоари, бициклисти и слично.

Оно што их мотивише да више ходају, на првом месту за 76 одсто испитаника, јесте лепо окружење, лако и некомпликовано кретање, осећај активности, то што је таква мобилност еколошки пријатељска... На списку жеља највише испитаника, њих 31 одсто, рекло је да желе мање саобраћаја, 28 одсто очекује да градске власти обезбеде више површина под зеленилом, 22 одсто да се успоре моторна возила, сваки пети очекује да инфраструктура за шетаче буде допуњена местима за одмор, седење, разгледање...

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.