Недеља, 28.11.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Дуфрију” прети казна од 180 милиона динара

Нејасно је какав интерес има продавац новина да их повуче са киоска (Фото Д. Ћирков)

Бизарним повлачењем домаће политичке штампе из продавница на Аеродрому „Никола Тесла”, швајцарски трговински ланац „Дуфри” постигао је оно што је највероватније најмање желео: да Комисија за заштиту конкуренције најозбиљније истражи ову мистериозну компанију.

Да ли тај ланац држи монопол и да ли је злоупотребио доминантан положај на тржишту истражиће Антимонополска комисија, где нам је јуче потврђено да прикупљају информације и документацију о пословању тог ланца. Тиме је заправо започета истрага о скандалозном укидању права путницима београдског аеродрома да читају домаћу озбиљну штампу. Иронично, на рафовима „Дуфрија” је протекле недеље било изложено само лако штиво страних и домаћих издавача.

– С обзиром на специфичан пословни однос који ово привредно друштво има са Аеродромом „Никола Тесла”, не интересују нас само дефинисане уговорне обавезе „Дуфрија” са дистрибутерима и издавачима штампе већ и са самим аеродромом. На нама је да оценимо да ли се у конкретном случају може основано претпоставити да је овај учесник на тржишту злоупотребио доминантни положај, што би био неопходан законски услов за покретање поступка по службеној дужности – каже Чедомир Радојчић, руководилац сектора у Комисији за заштиту конкуренције, напомињући да у овом тренутку не располажу свим релевантним информацијама и подацима, па зато не могу прецизније да се изјасне.

Интересантно, тек кад се јавност заинтересовала због чега нема политичке штампе на престоничком аеродрому и тек када су реаговала новинска удружења, домаћа штампа се јуче поново нашла на рафовима аеродромских продавница. Како је чудновато протерана, тако се и вратила.

Адријан Бредшо, директор „Дуфрија”, Танјугу је рекао да су све новине биле склоњене из продајних објеката привремено, из оперативних разлога. „Политика” је јуче са њим ступила у контакт, али до закључења овог броја он није одговорио на наша питања. Нарочито смо инсистирали на питању да ли је свестан последица кршења закона, јер све указује да трговински ланац има монопол над продајом новина на београдском аеродрому.

Такође смо питали да ли су у „Дуфрију” свесни да су повлачењем новина са аеродрома угрозили слободу изражавања и да се тај њихов поступак могао препознати као неуобичајени и до сада незабележени облик цензуре.

Занимало нас је и да ли су спремни да надокнаде трошкове издавачима, који су претрпели штету због вишедневног изгнанства из београдске ваздушне луке.

Иако је и даље нејасно какав интерес има продавац новина да их повуче са киоска, још мање је јасно зашто то чини „Ер Србија”, која их добија бесплатно.

У „Ер Србији” су за „Политику” рекли да нису повукли дневну и периодичну штампу и да у њиховој бизнис класи постоји више штампаних дневних и периодичних издања. Ипак, нису одговорили зашто новина нема у – економској класи.

И у овом случају Комисија за заштиту конкуренције би могла да покрене поступак и преиспита да ли национални авио-превозник повлачењем штампе из авиона злоупотребљава доминантан положај.

Ако би се утврдило да и „Дуфри” и „Ер Србија” имају доминантан положај, што законом није забрањено, али јесте забрањена његова злоупотреба, они би платили велике казне, које могу да достигну и 10 одсто укупних годишњих прихода компаније.

Према подацима Агенције за привредне регистре, „Дуфри” је 2013. године приходовао 1,8 милијарди динара, док је годину дана пре тога тај износ био две милијарде мање. То значи да казна не би била мала и могла би да буде и 180 милиона динара, мада се не зна како су завршили прошлу пословну годину, јер АПР нема њихов финансијски извештај за 2014. годину.

Пословање ове швајцарске компаније доспело је прошле године у јавност када је Државна ревизорска институција (ДРИ) установила да је Аеродром „Никола Тесла” оштећен за 102 милиона динара, односно 969 хиљада евра, од издавања пословног простора „Дуфрију”. Аеродром шест година „Дуфрију као закупцу” није обрачунавао, односно усклађивао минималну годишњу накнаду према званичној стопи инфлације у Немачкој, како је било предвиђено уговором о закупу.

Државна ревизорска институција је, како су нам јуче рекли, о овој неправилности информисала надлежно тужилаштво. Ново руководство аеродрома није коментарисало ревизоров извештај када је он прошле године објављен, али је обећало да ће поступити према изреченим препорукама.

Аеродром је са швајцарском компанијом 2006. године склопио уговор о закупу 6.300 квадратних метара пословног простора, укључујући и магацине за складиштење робе. Уговор је закључен на 10 година и може бити продужен за још пет. Приходи аеродрома од закупа пословног простора највећим делом се односе на приходе остварене издавањем пословног простора „Дуфрију” и износе 431, 5 милиона динара. То би могло да значи да ова швајцарска компанија има монопол. Они држе 12 малопродајних и осам угоститељских објеката. Та спорна минимална годишња накнада или МГН, како се рачуноводствено назива, треба да износи два милиона евра за првих 12 месеци од почетка закупа, а потом два евра по сваком међународном путнику који напушта земљу.

Маријана Авакумовић

------------------------------------------------------------------------------------------

У Тексасу питају: Где је „Политика”

Дводневна обустава продаје домаће штампе у „Дуфријевим” шоповима није једини пропуст ове компаније. Наш читалац из САД-а упутио је сајту „Политике” коментар у којем сведочи да је прошлог јуна имао проблем кад је покушао да купи наш лист на Аеродрому „Никола Тесла”.

– При повратку за Америку, на аеродрому у Београду нисам могао да купим „Политику” нити било које ваше издање. Жена која продаје новине казала је да сачекам десетак минута. Дошао сам после десет минута, а она је тврдила је да ваше новине нису стигле. На мој коментар да стоје на пулту нераспаковане, одговорила је да сачекам да их распакује и да дођем за пола сата. До полетања авиона имао сам више од сат времена, тако да сам опет дошао. „Још их нисам распаковала”, одмах ми је казала, „дођите поново за пола сата”. Занимљиво да је продала хрватска и црногорска издања и схватио сам да ваша бојкотује. Био сам огорчен, а моји у Тексасу љути на мене, убеђени да сам заборавио да их купим. Ни Амери ми нису поверовали, тврдећи да тако нешто није могуће – посведочио је читалац Јован Максимовић.

Д. Б.

------------------------------------------------------------------------------------------

Има ли новина у авиону

Да се одмах разумемо: порадовало ме је када смо уместо „Јата” добили „Ер Србију”. Јесте „Југословенски аеротранспорт” био некад велики авио-превозник, али се на крају свео на пропалу фирму чија је скраћеница на енглеском говорном подручју у шали, због честих кашњења авиона, тумачена као „Joke About Time”, односно „виц о времену”. Сада имамо националну авио-компанију, чији се менаџмент хвали тиме што је постао регионални ваздухопловни гигант чији пилоти имају услове рада у складу са стандардима ЕУ.

Али, није баш све у „Ер Србији” на европском нивоу. У једној ствари, ова фирма каска не само за Старим континентом, већ и за преминулим „Јатом”. Наиме, из њених авиона повучена је домаћа дневна и периодична штампа. Изузетак су летови у бизнис класи где, како чујем, заврши оних 60 примерака које, дознах у матичној новинарској кући, „Политика” свакодневно шаље „Ер Србији”. И то – бесплатно.

Српске дневне и недељне новине нису тако само „одлетеле“ са Аеродрома „Никола Тесла”, већ су и приземљене с летова националне авио-компаније. Није ли то блам за земљу која се угледа на Европу?

Што се не угледамо на „Луфтханзу”, и Немачку, па да у сваком авиону, и на сваком аеродрому, путник може да прочита „Политику“, као што у „Луфтханзиним” летелицама и у немачким ваздушним лукама може да нађе њихове најугледније новине. У Србији се дешава супротно: национални авио-превозник, са амблемом који помало подсећа на стилизовани орнамент неке оријенталне палате, још од прошлог јуна нема у понуди домаћу штампу, а та пракса не „вуче” на европске стандарде.

Зато ме ни дводневно укидање продаје домаће политичке штампе на Аеродрому „Никола Тесла” није превише изненадило. То је само завршни ударац скоро дотученој домаћој штампи, јер, сумњива међународна фирма „Дуфри”, која као закупац пословног простора у београдској ваздушној луци има монопол на продају новина, користи најбоље српске новине као ситан кусур у раскусуривању са Аеродромом „Никола Тесла”. Може им се да повуку штампу на два дана са својих продајних места и тиме оштете и нас, и читаоце.

Не чуди ме, зато, да су једино „Цица“ и „Треће око“ преживеле пословну политику „Дуфрија“, пореску политику државе Србије, која не штити ни своје најбоље новине на ћирилици ни државну фирму на Сурчину, коју боли уво да ли се те новине продају на националном аеродрому.

Још мало гајим наду да ће Антимонополска комисија да им свима опали чвргу и да на примеру „Дуфрија“ покаже да држава настоји да обезбеди цивилизацијску тековину права грађана на информисање – макар на земљи, ако већ не на небу.

Димитрије Буквић 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.