Недеља, 23.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Изложба у четири руке

Визуелни уметници, Вана Урошевић (1961) и Зоран Тодовић (1958), стекли су значајне професионалне референце досадашњим самосталним радом. Између осталог, Вана Урошевић  је представљала Македонију на Бијеналу у Венецији 2004, а Тодовић је деведесетих лауреат релевантних домаћих и иностраних признања за графику, међу којима се издваја Политикина награда, 1992. године.

Познати су примери уметничких тандема, а њихове подстицајне релације могу се разумети у блискости стваралачке перцепције, релаксираној индивидуалности, контролисаним сујетама, идентитетском балансу, потреби за дијалогом, мањку формалности вишку суштине, а често су тачке додира и приватна блискост. Уметнички тандем Урошевић–Тодовић настао је спонтано и у себи садржи поменуте особености, а додатно је (мана или врлина) да они живе у два града и две државе и да су сусрети и рад временски веома ограничени.

Захваљујући компјутерској технологији ово дозирано време премошћују скајп комуникацијом релативизујући могућу сумњу да ли и колико географска удаљеност и физичка раздвојеност утичу на креативни рад. Поменимо и да су могуће иницијације за заједнички пројекат Урошевић–Тодовић инсталација Гојиних Капричоса које је 2011. Вана Урошевић представила у Београду као и Тодовићеви цртежи „Заборављени алхемичар“ изложени 2012. године.

Њихов први (званично) заједнички рад „Le cadavre exquise” конципиран је као разуђена визуелна и интелектуална творевина у четири руке чији поднаслов „Упоредна повест о једној кући, једном ремек-делу, једној чудесној делатности и једном непревазиђеном поступку“ појашњава да су корени креативне синергије нивелисани аутентичним доживљајима, визуелним сензацијама са путовања, из литературе, историје и историје уметности, из документарне грађе. Овај пројекат у процесу реферира на различита просторна и хронолошка упоришта, различита поља значења и игре слободних асоцијација, на фрагментарност визуелних елемената. У техничком смислу ово је зидна и просторна инсталација  сачињена од радова на ручно бојеној свили, цртежа, акварела, веза, дигиталне штампе цртежа и фотографија.

А, да би се уравнотежио систем порука и значења, симетрија и асиметрија, овим радовима на племенитом и живом материјалу каква је свила, додат је и тамни свилени оквир који појачава тежину утиска; он се касније у радовима губи остављајући више ваздуха у простору саме композиције. Ова визуелна ситуација структурисана у форми полиптиха сугерише и форму амбијента блиског лавиринту који у изломљеном току показује своје лице и наличије, а овим различитим пољима значења нема краја ни почетка јер све зависи од избора, афинитета, игре инверзије и случаја, посматрачевој спремности на дијалог.

Таписерија „Прича о Давиду“, средњовековна палата на Малти или алхемичарске тајне послужиле су за контекстуализацију вишезначних слојева у наговештеним просторно-временским ситуацијама. Успостављање значењске визуре између амбијената, уметничког дела и езотеричних учења у контексту ове инсталације повезано је и насловом  „Le cadavre exquise“, који има преносни смисао, али означава  и једну надреалистичку игру.

Ауторска еманципација и препознавање сопственог бића, уливање једне персоналности у другу, тежња да се материјално трансферише у симболичко, трасирање пута између историјских и савремених кодова, између сопства и заједничког, свакако представљају енергетски  потенцијал и симбиозу успешног стваралачког тандема Вана Урошевић и Зоран Тодовић.  

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.